Ile VRAM potrzeba do grania w 2023 roku?. 8 GB to za mało - czyli dramat kart graficznych

futurebeat.pl

Mateusz Ługowik

Ile VRAM potrzeba do grania w 2023 roku?

Odpowiedź na to pytanie nie jest łatwa. Znacznie prostsze jest ustalenie tego, ile pamięci VRAM na pewno nie wystarczy do komfortowego grania z ustawieniami ultra i włączonym śledzeniem promieni. Jak pokazały wyniki uzyskane na poprzedniej stronie z całą pewnością 8 GB to dziś za mało – w niektórych przypadkach nawet do grania na ultra w rozdzielczości Full HD. Ba, w kilku produkcjach nawet 10 GB to zbyt mało.

GeForce’y RTX 4060 i 4060 Ti mają, według nieoficjalnych informacji, mieć 8 GB pamięci. Ehh… Źródło: Nvidia - 8 GB to za mało - czyli dramat współczesnych kart graficznych - dokument - 2023-04-24
GeForce’y RTX 4060 i 4060 Ti mają, według nieoficjalnych informacji, mieć 8 GB pamięci. Ehh… Źródło: Nvidia

Mimo wszystko należy mieć na uwadze to, że gry, w których 8-10 GB jest niewystarczające do grania z najlepszą jakością tekstur i odbić wciąż można policzyć na palcach obu dłoni. W przeszłości także zdarzały się produkcje, które potrzebowały ogromnej ilości VRAM-u. Z pamięci jestem w stanie wygrzebać Watch Dogs 2. Tytuły tego typu były jednak czymś wyjątkowym. Obecnie, w bardzo krótkim czasie, bo w ciągu 45 dni pojawiły się co najmniej trzy gry z dużym zapotrzebowaniem na VRAM. Karze to sądzić, że w przyszłości będzie ich tylko więcej.

Jak można zobaczyć na poniższym wykresie lepiej dziś mieć stosunkowo słabszą kartę z większą ilością pamięci niż szybszy układ z mniejszą pojemnością VRAM-u. Absurdalne decyzje Nvidii podjęte w przypadku części kart z serii RTX 3000 pozwalają sprawdzić to w praktyce. W Hogwarts Legacy RTX 3060 radzi sobie lepiej niż RTX 3080 tylko i wyłącznie dlatego, że ten pierwszy ma o 2 GB pamięci więcej. Gdy VRAM-u nie brakuje, wydajność jest znacznie lepsza. Żeby gra działała lepiej na komputerze z RTX-em 3080 10 GB, konieczne byłoby obniżenie jakości tekstur i/lub wyłączenie śledzenia promieni, co spowodowałoby, że oprawa graficzna wyglądałaby gorzej.

Wydajność kart graficznych w Hogwarts Legacy (w nawiasach ilość VRAM)

Ile więc VRAM potrzeba do grania w 2023 roku? Zamiast podać jedyną, „właściwą” wartość postanowiłem ograniczyć się do tego, jak sam bym się zachował, kupując dziś kartę graficzną, która miałaby posłużyć kilka lat. W takiej sytuacji z listy od razu skreśliłbym wszystkie modele z 8 GB lub mniej pamięci VRAM. Chcąc grać w rozdzielczości 1440p lub wyższej z maksymalnymi detalami, ale bez śledzenia promieni, bądź Full HD z ray tracingiem mocno zastanawiałbym się, czy nie zrezygnować również z układów z 10 GB i ostatecznie zapewne bym je odpuścił.

W miarę bezpiecznie poczułbym się dopiero przy 12 GB (WQHD i wyżej), ale dla pewności skierowałbym się w kierunku kart z 16 GB, czyli Radeonów z serii RX 6000. Problem z nimi jest tylko taki, że oferują stosunkowo niską wydajność w grach z uruchomionym śledzeniem promieni. Jeśli zależałoby mi na korzystaniu z tej technologii, szedłbym w kierunku kart Nvidia GeForce z serii RTX 4000. Ewentualnie rozważałbym zakup high-endowego modelu RTX 3000. W końcu znaczenie ma nie tylko ilość pamięci, ale także cena.

Radeon RX 6800 kusi 16GB pamięci VRAM. Źródło: Sapphire - 8 GB to za mało - czyli dramat współczesnych kart graficznych - dokument - 2023-04-24
Radeon RX 6800 kusi 16GB pamięci VRAM. Źródło: Sapphire

Wybór nie jest ani prosty, ani tani, ale w jeszcze gorszej sytuacji są osoby, które niedawno kupiły układ graficzny i już mają problem z niewystarczającą pojemnością VRAM-u. Im doradzić mogę tylko zmniejszenie jakości tekstur i zrezygnowanie z ray tracingu, który w niektórych produkcjach zużywa pokaźną ilość pamięci. Zmniejszenie rozdzielczości jest, według mnie, ostatecznością – ustawienie niższej rozdziałki niż natywna dla danego monitora znacząco rozmyje obraz. Dlatego w tym przypadku lepszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z technologii skalowania – NVIDIA DLSS, AMD FSR lub innej. Wizualny efekt będzie lepszy niż zjechanie z rozdzielczości renderowania bez jej późniejszego skalowania w górę, a i tak uda się zwolnić nieco VRAM-u, choć znacznie mniej niż przy cięciach w teksturach.

Podobało się?

34

Mateusz Ługowik

Autor: Mateusz Ługowik

Swoje pierwsze teksty napisał dla portalu z ciekawostkami ze świata. Niedługo potem zaczął tworzyć artykuły, których głównym tematem była kawa. Dopiero trzecia strona dotyczyła gier, sprzętu i nowych technologii. Stamtąd trafił do Gry-Online.pl. Obecnie zajmuje się pisaniem tekstów o tematyce sprzętowej oraz aktualizowaniem tekstów growych i techowych. Od czasu do czasu opracowuje też wiadomości do newsroomu. W wolnym czasie gra, pomaga rozwiązywać problemy z PC, ogląda seriale i stare polskie komedie, czyta komiksy (team DC!) i jeździ na koncerty. Jest hopheadem.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Inne Gry
2023-04-27
13:45

Sev125 Centurion

Mogliście się chociaż trochę postarać a tak mamy bezpośrednią kopie materiału hardware unboxed z wczoraj trochę słabo a na dodatek nawet screen z wyników testów jest skopiowany bezpośrednio od nich

Komentarz: Sev125
2023-04-30
12:01

mastarops Generał

mastarops

Trochę żenada. Nie mogę się doczekać premiery 4060 z 8 GB gdzie się okaże że czasami z 3060 12 GB będzie przegrywać :D

Nie powiem, nawet zastanawiałem się nad porządnym PC ale przy takich przemierach to szkoda nerwów.

Komentarz: mastarops
2023-06-02
09:02

zanonimizowany1382514 Chorąży

Naprawdę mnie wkurza obecny rynek. Nawet gdy wydam absurdalne 4 tysiące na GPU to i tak godzić się muszę na bardzo duże ustępstwa których po prostu nie powinno być w tym przedziale cenowym. Widzę idąc cenowo niżej wcale nie jest lepiej.

Komentarz: zanonimizowany1382514
2023-06-02
09:19

mirko81 Legend

mirko81
😉

Dobry moment na zapowiedzenie kart 4160/4170 z 16 GB vram

Komentarz: mirko81
2023-07-18
21:24

eliotroman Centurion

😡

Nie opowiadajcie bzdur bo 8Gb Vram do grania w 1080p wystarcza i wystarczy w 2023, 2024 i jeszcze w 2025roku. To jest nakręcanie zysków firmą przez takie strony jak wasza, i wy robicie to świadomie. Mam gdzieś jakieś pojedyncze zwalone gry, które i tak mnie nie interesują, a jak bym chciał zagrać to zagram bez problemu obniżając jakoś tekstur. CoD WARZONE 2.0 w opcjach graficznych ma taką fajną funkcję która pokazuje zużycie Vram w zależności od poziomu jakości tekstur. Są 4 poziomy jakości tekstu, bardzo niski zużywa 1.9Gb, niski 2.2Gb, normalny 3Gb, wysoki 4.5Gb. Ja gram na niskim nie ze względu na to że nie mogę na wysokim tylko nie chcę bo wolę mieć więcej klatek po prostu. Różnica między wysokimi teksturami a niskimi realnie w wyglądzie owych jest nie wielka za to w zużyciu Vram ogromna, a znam wiele przykładów gier gdzie te różnice są jeszcze większe, tak większe w zużyciu Vram a mniejsze w jakości i wyglądzie tekstur. To pokazuje jaką takie artykuły robią ludziom sieczkę z mózgu, obłęd. Od marca 2019 do maja 2023 miałem RTX 2060 z 6Gb Vram i nie brakło mi go nigdy i nigdzie, i miałbym go dalej, gdyby nie kolega który uraczył mnie propozycją nie do odrzucenia proponując RTX 3070 w cenie 700 zł, na OLX w tym czasie najtańsze były po 1500zł. Tak że nie czytajcie tych bzdur bo prawie 66% ludzi, według danych STEAMa dalej gra w 1080p a z 10-12% w jeszcze niższych, tak, w jeszcze niższych a nie wyższych rozdzielczościach, i bez problemu, nawet taki RTX 2060 z 6Gb Vram do obecnej generacji gier w zupełności wam wystarczy, zapewniając wam płynną rozgrywkę jak nie w ultra to w wysokich ustawieniach tak tekstur jak i ogóle wszystkiego innego. RTX 2060 i te 6Gb Vram przy może czasem konieczności obniżeniu tekstur o jedno oczko w dół wystarczy wam na 2-3 lata lekko. Ten co pisał ten artykuł jest pewnie sponsorowany przez firmy które by chciały żebyśmy wydawali grube tysiące złotych na ich nowe karty.

Komentarz: eliotroman

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl