Ah shit, here we go again, powiedział Gordon Freeman w świecie Warcrafta - 10 najlepszych gier 2004 roku
Brak Need for Speed Underground 2.
Nawet tutaj w ankiecie Half-Life 2 deklasuje konkurencję. Przynajmniej na razie. Zagrałem raz, gdy już był dostępny z epizodami. Żaden inny FPS nie zrobił później na mnie takiego wrażenia, jak właśnie ta gra. A jakimś super fanem tego uniwersum nie jestem. Ponadczasowy tytuł.
UNREAL TOURNAMENT 2004. Reszta w jej cieniu, muza i grafika do teraz wymiata.
MMMMMOOOOONNNSSSTERKILLLLLL
No to był rok. W zeszłym roku nie było nawet 1 tak dobrej gry jak w tamtym sezonie. Taki rozpas a i tak zagrałem w większość :P
Jeden z najlepszych "roków" w moim życiu, zarówno pod względem prywatnym jak i gejmingowym. Jeden z najlepszych w grach w ogóle IMO. W czasach rozkwitu "gier z drugiej ręki" przez kolejne 3-4 lata namiętnie tłukłem w masę tytułów z tego okresu - m.in oczywiście Half Life 2, GTA: SA, Doom 3, NFS: U2 - które do dziś są żelaznym moim core gier.
Ale nie te tytuły zrobiły na mnie największe wrażenie - miejsce pierwsze zdobył underdog w tamtych latach czyli świetne The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay! Gra miażdżyła niesamowitym klimatem!
Innymi wartymi uwagi wg mnie tytułami z 2004 rozkroku były (i są): Far Cry (ależ wypalał ówczesne karty graficzne), Doom 3, Halo 2, Unreal Tournament 2004 (dobry ale już bez podjazdu do pierwszej części), Splinter Cell: Pandora Tomorrow, Thief: Deadly Shadows, Fable (w które grałem dopiero w 2011!).
Całkowitym nieporozumieniem był wtedy dla mnie Full Specrtrum Warrior - odbiłem się od tego tytułu dosyć twardo...
Taaak, dobry to był rok, nie zapomnę go nigdy!
Ale to był rok. HL2 rozczarował (chyba dłużej go ściągaliśmy niż graliśmy z kumplem) ale już GTA SA wciągneło mnie jak bagno, jedna z lepszych gier jakie powstały a na pewno najlepsze GTA. Do tego fenomenalne Far Cry, Total War Rome i LOTR. Był czas na gry i były gry, fajnie trafiłem rocznikowo.
HL2 rozczarował
Rozumiem, że gra może się nie podobać. Są różne gusta. Ale ilekroć czytam, że HL2 zawiódł, to zastanawiam się w jaki sposób. W tamtym okresie gry FPS wyglądały na bardzo podobne do siebie, więc gracze mało czego oczekiwali, stąd też taki sukces gry VALVe, bo pod względem grafiki, fizyki, konstrukcji poziomów oraz prowadzenia narracji był to ewenement, który wziął wszystkich z zaskoczenia. Więc jakie można było mieć tutaj oczekiwania?
Zakładam, że Gran Turismo 4 będzie w kolejnym odcinku, ponieważ poza Japonią w reszcie świata wyszedł w 2005 roku?
Nie siedzę DM-owi w głowie, ale myślę, że dobrze zakładasz. Zwłaszcza że premiera w Japonii była 28 grudnia (sic!).
Zapomnieliscie o Prince of Persii WW no i Tribes Zemsta (ale to jest ogolnie niedoceniona gra)
2004 był absolutnie fenomenalny pod wzgledem gier, az szkoda ze nie mozna go przezyc jeszcze raz na nowo
Dla mnie jednak chyba GTA SA bylo najlepszą produkcją, Hl2 tez jest cudowny, ale zawiodł mnie fabularnie
Bardzo w pamiec zapadł mi tez Thief 3, ale byl raczej niedoceniony przez graczy
Obie gry z Riddickiem zasługują na remake. Może kiedyś do tego dojdzie.
To był jeden z najlepszych "roków" dla gier.
W honorowych wzmiankach powinny się jeszcze znaleźć:
James Bond 007: Everything or Nothing
Def Jam: Fight for NY
Paper Mario: The Thousand-Year Door
Burnout 3: Takedown
FlatOut
Painkiller
Hitman: Contracts
Football Manager 2005
Killzone
The Legend of Zelda: The Minish Cap
Władca Pierścieni: Bitwa o Śródziemie
Onimusha 3: Demon Siege
TOCA Race Driver 2
Tony Hawk's Underground 2
Prince of Persia: Dusza Wojownika
Niebywałe jak w jednym roku można było upchać tyle hitów.
Wspaniałe czasy, raczej już nie wrócą.
no, to był potężny rok obsypany wspaniałymi grami, wielu ludzi, którzy grało w tym roku, na pewno bardzo dobrze wspomina tamte czasy i ma swoje ulubione gry z tego roku :).
Ze wspomnianych gier w tekście u mnie z wyróżnieniem będzie:
- Fable
- Rome: Total War
- GTA San Andreas
Z mniejszym wyróżnieniem:
- Need for Speed: Underground 2
- Counter-Strike: Source
- Syberia II
Z nie wspomnianych:
- Pokemon Fire Red
(jak ktoś wspomniał powyżej w komentarzach) mistrzostwo po prostu, niby prosta mała gra a cieszy japę :D i najwęcej godzin może w niej spędzonych z tych wszystkich gier xD
Via Tenor
Dziwne, że jeszcze Wiedźmin się nie wypowiedział. On lubi takie tematy. Jego wpis pewnie by zawiesił Internet.
Jakoś mnie premiery z tego roku w większości ominęły. Grałem jedynie w Fable, San Andreas i Battle for Middle-Earth. Widzę więc potencjał na remastery.
Brak Warrior Within jest wręcz żałosny. Gra genialna. Wszystko, dosłownie wszystko w niej siadło. Klimat, gameplay, fabuła, soundtrack, charakter Księcia, mechanika zabawy z Piaskami, genialny system walki. Ubi soft był wtedy na szczycie. Był
To przeczytaj cały artykuł, bo Prince jest :P
Lista nie jest z gumy niestety, jedne gry są bliżej początku, inne bliżej końca. Nowy Prince był w topce poprzedniej, podobnie jak NFS więc nie było sensu duplikować tych akapitów. Od początku cyklu zwykle pomijam podobne, wydawane szybko po sobie sequele.
https://www.youtube.com/watch?v=XfdUGZo7lVk
Kolejna lista, kolejna okazja, żeby użytkownicy gola wolowinowali się z redaktorami
A ja bym dodał wzmiankę o The Suffering. Niesamowity klimat! Niby prosta historia o zabijace oskarżonym o morderstwo swojej rodziny z luką w pamięci a jednak ma to coś. Początek wprowadzenia do celi z całą tą otoczką więzienną tylko po to żeby zaraz wprowadzić straszydła i z sytuacji bez wyjścia wprowadzić Graczy w sytuację koszmarną ;) Oj były dreszcze :) Same "strachy" też nie byle jakie. No i te przebłyski, zwidy i głosy. No, no, niezapomniany tytuł!
Via Tenor
Half-Life 2 Half-Life 2 Uber Alles!
Najlepsze gry z 2004 roku:
Vampire: The Masquerade - Bloodlines - Kultowa gra RPG od Troika, która przez wiele lat była łatana z licznych bugów przez społeczność i dojrzewała jak wino stając się co raz lepszym klasykiem. Sequel jest jeszcze lepszy od oryginału Redemption z 2000 roku. Najlepsza gra z tematyką wampirów z klimatem tak gęstym, że idzie kroić nożem. Starożytne, zorganizowane zgromadzenie wampirów najeżdża Hollywood, by móc wreszcie zatopić swoje zęby. Wybór rasy wpływa na początkowe umiejętności, a także na sposób rozgrywki. Ponieważ istnieją różne style gry i horda umiejętności można powtarzać misje wielokrotnie za każdym razem uzyskując inne rezultaty. Pod tym względem gra może rywalizować nawet z Deus Ex (2000), bo za każdym razem mamy poczucie innej przygody. Gra posiada cudownie charyzmatyczne postacie, doskonałe aktorstwo głosowe, przerażającą historię z mnóstwem czarnego humoru oraz wiele różnych zakończeń zależnych od naszych wyborów. Jedna z najwybitniejszych gier RPG w historii wraz z Ultima VII, Final Fantasy VII, Fallout 1 i 2, Might and Magic 6 i 7, System Shock 2, Planescape Torment, Baldur's Gate 2 i 3, Deus Ex, Morrowind, KotOR, Witcher 3, PoE 2, P:WotR, KCD 1 2.
Star Wars: Knights of the Old Republic II - Klimatyczna gra RPG od Obsidian. Analizuje filozofię Dobra i Zła. Postacie są zapadające w pamięć. System wpływów jest doskonały, bo postawa towarzyszy wobec naszej postaci stale ewoluuje. Jeśli jesteśmy w stanie przymknąć oko na bugi i luki w fabule to gra okazuje się bardzo dobra, ale nie zbliża się nawet do złożoności i dopracowania pierwszej części, jeśli chodzi o fabułę. Walka jest nieco bardziej angażująca dzięki nowym ruchom i mocom. Obsidian został zmuszony do umieszczenia gry na półkach sklepowych na okres świąteczny. Spowodowało to całkowite wycięcie kilku wątków, skrócenie wielu części fabuły, a także dostaliśmy przez to rozczarowujące zakończenie. Zbyt niekompletna gra, by uznać ją za sequel na miarę genialnego pierwowzoru. LucasArts jest tu bardziej winny niż Obsidian.
Fable - To RPG posiadające całą głębię i urok baśni. Ogromna liczba wyborów w tej grze budzi podziw. System moralności daje nam wybór czy grać jako święty ratujący wioski i dający żebrakom złoto czy raczej jako łobuz. W grze nigdy nie brakuje okazji do paskudnych małych grzechów, które możemy popełnić od bicia dzieci i okradania sklepów po kopanie kurczaków. Albion sam w sobie jest piękny, a gra posiada setki małych easter eggów i zabawnych rzeczy, które możemy zobaczyć. Wciągająca, lekka gra z przyjemną rozgrywką.
World of Warcraft - Kultowa produkcja MMORPG od Blizzarda. Na nowo napisało definicje uzależnienia od gier wideo MMO :):):)
Grand Theft Auto: San Andreas - Prawdziwy klasyk od Rockstar. Świetna gra pełna akcji, dramatu i komedii, która prawdopodobnie jest najlepsza z serii Grand Theft Auto. Jedną z wyróżniających się cech jest ogromna dbałość o szczegóły. Mapa gry jest rozległa, ale różnorodna, bo zawiera tętniące życiem podmiejskie dzielnice, gdzie każdy obszar jest misternie zaprojektowany oferując poczucie realizmu i autentyczności. Żywe i różnorodne środowiska tworzą dynamiczne tło dla misji i aktywności w grze dzięki czemu eksploracja jest satysfakcjonującym i wciągającym doświadczeniem. San Andreas wyznaczyło nowe standardy dla gier 3d z otwartym światem.
Prince of Persia: Warrior Within - Niesamowicie klimatyczna gra od Ubisoft. Technicznie gra jest znakomita. Imponuje szatą graficzną, która jest upiorna i heavymetalową ostrą ścieżką dźwiękową. Elementy platformowe całkiem fajne, ale czasem kuleje praca kamery. Najfajniejsza rzecz z poprzedniej części czyli zabawa z czasem została w tej części okrojona. Walka została udoskonalona i jest bardzo widowiskowa, ale nadal stanowi najsłabsze ogniwo. Najmroczniejsza odsłona tej serii.
The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay - Znakomita hybryda gatunkowa, która łączy w sobie z powodzeniem strzelankę FPS, walkę wręcz, skradanie, a nawet elementy platformowe. Gra jest tak mroczna, tak szorstka, a jednocześnie tak ironiczna i wykorzystująca dojrzałe motywy. Sceneria jest tak zimna i złowieszcza, że niemal namacalna, ale to efekty oświetlenia otoczenia niemal kradną całe przedstawienie, ponieważ dodają bogactwa i realizmu przebiegowi wydarzeń. Gra niesamowicie imponuje mechaniką rozgrywki, gameplayem, intensywnościa, tempem i czystym spektaklem. HALO spotyka się tu z Doom i Thief. Wiele subtelności, zadań pobocznych i ogólnej doskonałości sprawia, że jest to jedna z najlepszych gier w swoim gatunku. Biorąc pod uwagę wszystkie te obecne bezużyteczne, okropne śmieci pochodzące z recyklingu, które są dziś na porządku dziennym taka produkcja jest filarem gier w najlepszym wydaniu i wzorem do naśladowania jak podejść ambitnie do produkcji gry video. Lepsze gry hybrydowe to w zasadzie tylko dwie przełomowe i wybitne produkcje System Shock 2 (1999) i Deus Ex (2000).
Metal Gear Solid 3 - Genialna skradanka od KONAMI. Rzadko kiedy gra jest tak elegancka, pełna stylu i emocji. Rozgrywka jest niesamowicie miodna, a zwłaszcza gdy docieramy do niektórych z pamiętnych, dramatycznych konfrontacji. Seria MGS przesunęła granice w zakresie opowiadania historii za pośrednictwem gier wideo, a także wymyśliła kilka wręcz postmodernistycznych zwrotów akcji. MGS 3 (2004) to jedna z czterech najlepszych skradanek jakie kiedykolwiek powstały wraz z MGS (1998), Thief (1998) i Thief II (2000).
Metal Gear Solid: The Twin Snakes - Świetna gra skradankowa. To remake Metal Gear Solid (1998), który jest exem na konsolę Gamecube. Styl wizualny i gameplay najbardziej zbliżone do tego co mamy w Metal Gear Solid 2 (2001). Gruntowne odświeżenie jedynki jest bardzo dobre pod względem technicznym, ale nie było w stanie dorównać genialnej wersji oryginalnej z Psx, która krótko mówiąc zmiażdżyła system.
Thief: Deadly Shadows - Klimatyczna skradanka od Ion Storm. To trzecia część serii, która powstała z rąk innego studia i to widać. Efekty światła i cienia są naprawdę dobre. Niestety sama rozgrywka jest ogromnym krokiem wstecz względem genialnych Thief (1998) i Thief II (2000). Po pierwsze misje są mniejsze, dużo łatwiejsze i gorzej zaprojektowane niż w pierwszych dwóch częściach. Satysfakcję dają dopiero ostatnie dwie misje w sierocińcu i muzeum. Po drugie miasto jako zapychacz między misjami to ogromna wada, bo zamula przygodę. Do tego strażnicy bez przerwy reaktywują się. Oczyszczamy sobie drogę w prawdziwym złodziejskim stylu tylko po to, aby po kilku minutach znaleźć ponownie strażników na patrolu. Trójka jest dużo lepsza od czwórki z 2014 roku, ale też wyraźnie słabsza od pierwszych dwóch części. Z drugiej strony poziom opuszczonego sierocińca to majstersztyk. Trudno byłoby znaleźć survival horror z ostatnich 15 lat, który dorównałby temu poziomowi z tej skradanki pod względem grozy.
Half-Life 2 - Znakomita gra FPS od Valve. To dzieło sztuki w swoim gatunku. Chwyta zmysły wspaniałym stylem wizualnym, ciekawymi środowiskami, zaawansowaną fizyką, imponującym AI, przyjemnością strzelania i rozwałki. To znakomita i wciągająca strzelanka pierwszoosobowa, a także niesamowite osiągnięcie technologiczne. Half Life 2 jest wśród siedmiu najlepszych strzelanek pierwszoosobowych w historii gier wraz z Doom (1993), Duke Nukem 3d (1996), Quake II (1997), Half Life (1998), The Operative: No One Lives Forever (2000), CoD4:MW (2007). Oczywiście pierwszy Half Life jest jeszcze lepszy niż dwójka.
Halo 2 - Epicka gra FPS od Bungie. Podczas gdy pierwsza część Halo jest arcydziełem samym w sobie tak Halo 2 wzięło wszystko ze swojego poprzednika i podkręciło to o kilka poziomów. Fabuła, grafika, projekt poziomów, jakość przerywników filmowych, AI wrogów, udźwiękowienie robią wrażenie. Jedną z najbardziej imponujących cech sequela jest możliwość jednoczesnego władania dwoma broniami podwajając siłę ognia. Nie można nie zauważyć wspaniałej ścieżki dźwiękowej skomponowanej przez Martina O'Donnella.
Far Cry - Gra FPS od Crytek. Gorące przygody wśród tropików i oceanów. Gra wyznaczyła nowe standardy dla gatunku uderzając innowacjami i jakością wykonania. W przeciwieństwie do swoich kontynuacji od Ubisoft pierwsza część jest skonstruowana w sposób liniowy. Same etapy są jednak dość duże i można je pokonać na wiele sposobów. Możliwość eksploracji ogromnego tropikalnego archipelagu, planowania działań i wykorzystywania otoczenia do osiągnięcia sukcesu robiło duże wrażenie. Możliwość korzystania z pojazdów takich jak jeepy i łodzie dodawało dynamiki i pozwalało na szybkie przemieszczanie się po rozległych terytoriach wyspy. Grafika uderzała swoim realizmem i szczegółowością oferując niesamowicie piękny komponent wizualny, który nie tylko cieszył oko, ale także tworzył poczucie całkowitego zanurzenia w tropikalnym raju, który stał się śmiertelną pułapką. Szczegółowe krajobrazy, gęste dżungle, jasne stawy i przemyślane oświetlenie sprawiły, że Far Cry był jednym z najbardziej imponujących graficznie projektów swoich czasów. Każdy zakątek tropikalnego archipelagu wyglądał na żywy i wypełniony małymi rzeczami, które czyniły świat bardziej przekonującym. AI wrogów też nie zawodzi. Przeciwnicy reagują na nasze działania, koordynują swoje ataki i wykorzystują otoczenie, aby utrudniać postęp. Dlatego gra oferowała całkiem spore wyzwanie, bo na średnich i wysokich poziomach trudności wymiany ognia są tak wymagające jak w słynnym Soldier of Fortune II (2002). Z perspektywy czasu można powiedzieć, że Far Cry był przymiarką Crytek przed Crysis.
Doom 3 - Klimatyczna gra FPS od Id Software. Gra jest w zasadzie rebootem pierwszej części z akcją osadzoną na Marsie. Trójka to zmiana formuły, gdzie dynamiczną akcję z pierwszych dwóch części zastąpił klimat survival horror. Oświetlenie i udźwiękowienie jest nowatorskie. Używamy latarki jak szaleni próbując znaleźć źródło niesamowitych dźwięków w postaci dziwnych pomruków. Mamy też obudowę fabularną. Może i najgorsza część serii pod względem gameplayu, ale za to ma najlepszą atmosferę i fajne projekty potworów. Triumf piękna nad rozgrywką. Doom 3 rywalizował pod względem oprawy graficznej z Half Life 2 i Far Cry. Każda z nich wizualnie błyszczała na swój własny sposób.
Sid Meier’s Pirates! - Remake kultowej gry pirackiej Sid Meier’s Pirates! (1987). To w zasadzie gra symulacyjna z otwartym światem, przygodą na pełnym morzu, akcją i wieloma strategiami taktycznymi. Rozgrywka obejmuje między innymi żeglowanie po oceanie, bitwy morskie, zdobywanie miast, pojedynki szermierskie, poszukiwanie zakopanych skarbów, śledzenie dziennika kapitańskiego, handlowanie, dbanie o reputacje, wchodzenie w rozmaite układy, a nawet romanse. Mieszanka wielu zróżnicowanych stylów w najlepszym wydaniu. Oryginał z 1987 roku jest produkcją wybitną, bo to jedna z gier wszech czasów. Odświeżenie z 2004 roku jest całkiem solidne.
Syberia II - Świetna przygodówka point & click. Udany sequel, który jest prawie tak dobry jak pierwowzór. W rozgrywce jest niewiele lokacji, ale wszystkie budują niesamowity klimat. Główna bohaterka Kate Walker jest charyzmatyczna. Ma swoje wątpliwości i nadzieje. Przygoda Kate jest inspirująca. Łamigłówki nie są zbyt trudne, ale też nie za łatwe. Niektóre z nich wymagają logiki, a inne trochę dozy kreatywności.
Rome: Total War - Świetna gra strategiczna. Gra rozgrywa się w okresie największego rozkwitu Cesarstwa Rzymskiego, a naszą misją jest przejąć kontrolę nad imperium! Gra imponowała epickimi bitwami w czasie rzeczywistym w których mogą brać udział tysiące żołnierzy. Doskonały symulator taktycznej bitwy z podstawową strategiczną powłoką. Siła i Honor!
Richard Burns Rally - Znakomita gra rajdowa, której główną siłą jest realizm i fizyka. To najtrudniejsza i najbardziej wyczerpująca gra rajdowa w jaką grałem, ale krzywa uczenia się daje mnóstwo satysfakcji. Całkowicie mistrzowska symulacja z poziomem trudności ostrym jak brzytwa. Świetnie wykonana robota przy której maczali palce byli pracownicy kultowego studia Magnetic Fields od Lotus 1-3, Network Q RAC Rally Championship, Mobil 1 British Rally Championship. Z wszystkich gier rajdowych za najlepsze są uważane Colin McRae Rally 2.0 oraz właśnie Richard Burns Rally.
Need for Speed: Underground 2 - Niezapomniana podróż do świata nocnych wyścigów ulicznych i personalizacji samochodów. Stała się wyróżniającym się tytułem dla całego pokolenia graczy. Kontynuacja opierała się na sukcesie swojej poprzedniczki, ale przeniosła wszystko na wyższy poziom, dodając głębi, swobody i niezliczonych funkcji, które uczyniły ją kamieniem węgielnym serii. Jedną z najważniejszych innowacji, która odróżniała Underground 2 od poprzedniczki, było wprowadzenie otwartego świata. Ta funkcja pozwalała graczom swobodnie wędrować po rozległym mieście pełnym ukrytych niespodzianek, tajnych wyścigów i unikalnych wyzwań dając podwaliny pod Most Wanted. Ogromna gama dostępnych samochodów zapewniała, że każdy mógł znaleźć samochód, który odpowiadał jego stylowi jazdy. Mechanika jazdy i ogólna kontrola nad samochodami również zaimponowały oferując precyzyjne prowadzenie i płynne sterowanie. Najlepsze części serii to moim zdaniem NFS III: Hot Pursuit (1998), NFS: Porsche (2000), NFS: Most Wanted (2005), a za nimi Underground 2. W moim przypadku nie była to miłość od pierwszego wejrzenia, ale doceniłem z czasem i stała się dla mnie jedną z najlepszych części serii. Nieźle jak na kogoś kto nie krył rozczarowania przy premierze Undergroundów w jaką stronę poszła seria.