Zamiast 25 000 ciężarówek, 500-kilometrowy tunel. To odpowiedź Japonii na zbyt dużą liczbę zamówień online
Japończycy mają nietypowy pomysł na transportowanie towarów zakupionych w sklepach online. Zamiast używać klasycznych ciężarówek, chcą zbudować kilkusetkilometrowy system podziemnego transportu.

Niedawna pandemia zmieniła nasze nawyki zakupowe, sprawiając, że obecnie wiele rzeczy nabywamy online. To powoduje coraz większe problemy z logistyką, gdyż firmy nie są w stanie obsłużyć zwiększonej liczby przesyłek. Japończycy mają ciekawy pomysł jak sobie z tym poradzić i zamierzają zastąpić klasyczne samochody ciężarowe, zautomatyzowanym systemem transportującym towary podziemnymi tunelami.
Towary transportowane pod ziemią
Od lutego bieżącego roku, specjalny Panel ekspertów Ministerstwa Ziemi, Infrastruktury, Transportu i Turystyki, dyskutuje nad projektem nowego systemu logistycznego, który miałby zastąpić dotychczas stosowane rozwiązania i pozwoliłby poradzić sobie m.in. ze stale rosnącą liczbą przesyłek, dostarczanych klientom sklepów online.

Liczba dostaw małych przesyłek podwoiła się w ciągu ostatnich 30 lat, więc obecny system stał się niewydolny. Szacuje się bowiem, że do roku 2030 około 30% paczek nie zostanie dostarczonych ze względu na braki kadrowe. Eksperci opracowali więc projekt nowego systemu automatycznych połączeń logistycznych, który transportowałby towary wydzielonym pasem autostrad lub podziemnymi tunelami, budowanymi wzdłuż dróg ekspresowych.
Eksperci szacują, że zautomatyzowany system transportu, każdego dnia mógłby przewozić ładunki, będące równowartością 25 tys. ciężarówek. Technologia wykorzystywałaby niewielkie palety, mogące pomieścić maksymalnie tonę ładunku, transportowane za pomocą automatycznych wózków. Przewożone byłyby na nich różne towary, takie jak płody rolne, owoce morza, artykuły codziennego użytku, przesyłki ze sklepów online itp.
Gigantyczne koszty realizacji śmiałej wizji
Pomysł przedstawia się bardzo ciekawie, jednakże jego realizacja z pewnością nie będzie prosta. Największą przeszkodą stojącą na drodze realizacji tej wizji, są rzecz jasna koszty. Szacuje się bowiem, że koszt budowy 10 kilometrowego odcinka podzielnego tunelu, waha się w przedziale od 7 do 80 mld jenów (182 mln - 2 mld zł). Budowa systemu łączącego Tokio oraz Osakę, kosztowałaby 3,7 biliona jenów (ok. 96,2 mld zł).
To niewątpliwie ogromne koszty, jednak budowa takiego systemu przyniosłaby ogromne korzyści. Nie tylko przyspieszyłaby transport towarów, ale też usunęła z dróg dziesiątki tysięcy ciężarówek, co pozwoliłoby zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych, a także poprawić bezpieczeństwo. Japoński rząd zamierza jednak ponieść tak duży wydatek i do 2034 roku planuje stworzyć pierwszy taki zautomatyzowany odcinek transportu towarów, liczący 515 km, który połączy wspomniane Tokio oraz Osakę.
Na razie nie wiemy czy realizacja projektu w ogóle dojdzie do skutku, gdyż jest on w tym momencie na etapie pozyskiwania środków na jego sfinansowanie. W planach jest stworzenie organizacji, która zachęci sektor prywatny do wyłożenia pieniędzy na taki system logistyczny i umożliwi udział w programie szerokiej gamie przedsiębiorstw.
Będziemy śledzić rozwój tego projektu i jeśli rozpocznie się jego realizacja, z pewnością Was o tym poinformujemy.