W kilku prostych krokach zamienił 106 na 314 fpsów. Deweloper udowadnia, że gry da się optymalizować

Okazuje się, że optymalizacja gier wcale nie jest taka trudna i kilka prostych zmian w kodzie może nawet ponad dwukrotnie zwiększyć liczbę fps. Tylko dlaczego deweloperzy nie stosują tych metod?

futurebeat.pl

Filip Węgrzyn

W kilku prostych krokach zamienił 106 na 314 fpsów. Deweloper udowadnia, że gry da się optymalizować, źródło grafiki: Steam | Ys X: Nordics.
W kilku prostych krokach zamienił 106 na 314 fpsów. Deweloper udowadnia, że gry da się optymalizować Źródło: Steam | Ys X: Nordics.

Znany w półświatku moderskim oraz obecny dyrektor ds. technologii studia PH3 Games, Peter „Durante” Thoman, pokazał całemu światu deweloperów, że wcale nie tak trudno jest zoptymalizować gry, aby działały w naprawdę zadowalającej liczbie klatek na sekundę. Udowodnił to w obszernym poście na forum Steam oraz na przykładzie gry Ys X: Nordics. Całą podróż w postaci prostego wykresu została przedstawiona przez Durante poniżej:

Steam Community | Peter "Durante" Thoman

Kilka prostych metod ku poprawie wydajności gier

Na wstępie wypada zaznaczyć, że deweloper nie wykorzystywał żadnych technik skalowania rozdzielczości firmy Nvidia, pokroju Frame Generation czy DLSS. Wszystkie poprawki zostały dokonane na zapleczu kodu czy sterowników.

Ponadto wszystkie pomiary zostały wykonane na ograniczonym procesorze z maksymalną odległością rysowania na przygotowanej scenie w lokacji Balta Island. Trzeba również wspomnieć, że optymalizacja dotyczyła portu z konsol na urządzenia PC. Dlatego też autor poprawek musiał pozbyć się konsolowych sztuczek poprawy wydajności, które na komputerach mają ponoć w zwyczaju obniżać liczbę fps.

Szczegóły dotyczące poszczególnych kroków nie były zbyt szczegółowe. Początkowa wersja optymalizacja gry, oznaczona numerem 0.1, pozwała uruchamiać grę w 106 klatkach na sekundę. Usunięcie konsolowych usprawnień umożliwiło poprawę wydajności produkcji do aż 181 fps i wejście projektu do wersji 0.2.

Przez kilka następnych aktualizacji optymalizacji Peter zajmował się głównie wprowadzaniem „wielu drobnych udoskonaleń”, które znacząco poprawiły działanie gry, bo ta umożliwiała rozgrywkę w 231 klatkach. Później przyszła kolej na „dodatkową paralelizację”. Cokolwiek to znaczy, wzniosło Ys X: Nordics do poziomu 293 fps-ów. Zdumiewający wynik!

Na tym jednak nie skończyła się praca dewelopera ze studia PH3 Games, bo wprowadził on również poprawki optymalizacyjne do pracy procesora graficznego, która ustabilizowała wydajność przy wysokiej liczbie klatek na sekundę. To był jednak ostatni krok w celu poprawy płynności rozgrywki i pozwolił on osiągnąć godne pochwały 314 fps.

Czy to takie trudne?

Wypada sobie zatem zadać pytanie z nagłówka. Chociaż może niekoniecznie - lepiej byłoby zapytać o to deweloperów gier. Skoro konsolowy port na PC może zostać tak dobrze zoptymalizowany, że liczba klatek na sekundę wzrośnie ponad dwukrotnie, to dlaczego tak wiele gier nie korzysta z tych rozwiązań przed wypuszczeniem ich na rynek?

Być może Peter „Durante” Thoman ma w rękawie jakieś asy, których szarzy deweloperzy po prostu nie znają. Jeśli tak, to Durante powinien być osobistym coachem dla studiów AAA (o ile jego usługi nie są drogie), które w ostatnim czasie tak często wypuszczają optymalizacyjne gnioty. Zachęcamy Was do zapoznania się z pełnym postem bohatera dzisiejszego tekstu.

Podobało się?

1

Filip Węgrzyn

Autor: Filip Węgrzyn

Z GRYOnline.pl związał się w listopadzie 2020 roku. Na początku pisał jako newsman, później wspomagał dział Produktów Płatnych we współpracach z zewnętrznymi serwisami jako redaktor prowadzący, a obecnie jest autorem newsów w dziale technologie. O tym, że pisanie sprawia mu wiele satysfakcji, wiedział już za młodu. Swoją przygodę z piórem zaczął od opowiadań, których miejscami akcji były światy postapo i fantasy. Jako ścieżkę edukacji wybrał organizację i sprzedaż reklamy, stąd też jego krótki epizod w influencer marketingu. Fan RPG-ów Bethesdy i From Software. Uwielbia również sieciowe strzelanki, survivale z budowaniem baz, gry kooperacyjne i horrory.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
5
12
13
20
26

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl