Vectra zapowiedziała klientom podwyżki inflacyjne. UOKiK bada sprawę
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wziął pod lupę działania firmy Vectra. Usługodawca informuje klientów o podwyżkach cen, argumentując je rosnącą inflacją. Jeśli działania okażą się być niezgodne z prawem, firmę czeka duża kara.

W środę, 31 stycznia, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że od listopada 2022 roku, na firmę świadczącą usługi multimedialne, wpłynęły liczne skargi. To wtedy korporacja wprowadziła klauzule upoważniające ją do zmian cen za swoje usługi w zależności od sytuacji gospodarczej w kraju. Z tego powodu UOKiK przyjrzy się teraz całej sprawie i Vectrze może grozić kara (vide UOKiK).
UOKiK sprawdzi praktyki podwyżek cen Vectry
W swoim komunikacie, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że Vectra uprawniła siebie do wprowadzania różnorodnych podwyżek aktualnych opłat oraz przygotowywania zupełnie nowych. Jednocześnie ich wyjaśnienie jest niejasne dla konsumenta, co skomentował prezes UOKiK, Tomasz Chróstny:
Klauzule inflacyjne, jeżeli mają być wprowadzane do umów, powinny zabezpieczać obie strony i nie mogą być wykorzystywane tylko na korzyść przedsiębiorców. Priorytetem jest także, aby konsumenci wiedzieli, jakie są zasady świadczenia usług w ramach umowy terminowej i mieli świadomość, jaką cenę będą płacić. Przedsiębiorcy nie mogą w umowach terminowych jednostronnie zmieniać istotnych elementów trwającego zobowiązania.
UOKiK zacytował jedną ze skarg klienta, w której ten napisał, że miesiąc po podpisaniu umowy, firma podwyższyła opłatę za większość okresu jej obowiązywania, o czym nie było wiadomo w trakcie podpisywania umowy. Z tego powodu oferta przestała być konkurencyjna i dodatkowo, skarżącego zdziwiło, że wpływ na wzrost cen miał wskaźnik inflacji z okresu, gdy umowa nie obowiązywała.
Warto wspomnieć, że pod koniec stycznia tego roku, Vectra wysyłała do swoich klientów wiadomości e-mail, w których informowała o podwyżkach waloryzacyjnych spowodowanych inflacją. W oparciu o komunikat prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 15 stycznia 2024 roku, firma podała, że 1 marca oraz 1 września wprowadzone zostaną podwyżki waloryzacyjne. Swoją decyzję usługodawca argumentuje punktem 20.11 Ogólnych Warunków Umowy:
- wysokość półrocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych za I półrocze danego roku w stosunku do analogicznego okresu (I półrocze) roku poprzedniego, opublikowanego przez Główny Urząd Statystyczny (zwanego dalej „Półrocznym Wskaźnikiem Zmian Cen”), przy czym zmiana może zostać dokonana nie później, niż w ciągu 6 miesięcy po ogłoszeniu Półrocznego Wskaźnika Zmian Cen w danym roku kalendarzowym, lub
- wysokość średniorocznego wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych, opublikowanego przez Główny Urząd Statystyczny (zwanego dalej „Rocznym Wskaźnikiem Zmian Cen”), przy czym zmiana może zostać dokonana nie później, niż w ciągu 6 miesięcy po ogłoszeniu Rocznego Wskaźnika Zmian Cen za dany rok kalendarzowy. Jeżeli Dostawca Usług dokonał już w danym roku kalendarzowym zmiany Opłat zgodnie z pkt. 20.11. lit. a., wówczas na mocy niniejszego pkt. 20.11. lit. b. Dostawca Usług może zmienić Opłaty tylko o różnicę pomiędzy wysokością Rocznego Wskaźnika Zmian Cen a wysokością Półrocznego Wskaźnika Zmian Cen.
Teraz UOKiK sprawdzi, czy działania Vectry są zasadne. Jeśli nie, to firmę czeka wysoka kara, która może wynieść nawet aż do 10% obrotów.
Więcej:Jak pobrać film i muzykę MP3 z YouTube? Opisujemy możliwości w 2025 roku