Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 7 stycznia 2024, 14:32

Uwielbiane Factorio otrzyma funkcję, która przez lata wydawała się zbyt hardcore’owa

Do strategii Factorio zmierza nowa, rozbudowana funkcja schematów, która powinna zadowolić najbardziej zapalonych fanów budowania fabryk. Co ciekawe, twórcy przez lata wstrzymywali się z implementacją tego narzędzia, uznając je za „zbyt hardcore'owe".

Źródło fot. Wube Software.
i

Wraz z dodatkiem Space Age niezmiennie uwielbiana strategia Factorio otrzyma ciekawą funkcję, o którą przez szereg lat zabiegali najbardziej zapaleni fani gry. Twórcy uznawali ją jednak za „zbyt hardcore’ową”.

Mowa o tzw. parametryzowanych schematach (ang. parametrised blueprints), czyli konfigurowalnym narzędziu, które pozwoli graczowi określić pewne parametry w oknie interfejsu, które z kolei wpłyną na kształt szeregu konstrukcji. Umożliwi to np. sprawne i szybkie zbudowanie wielu pożądanych układów w grze, przy jednoczesnym zachowaniu opcji dostosowywania.

Uwielbiane Factorio otrzyma funkcję, która przez lata wydawała się zbyt hardcore’owa - ilustracja #1

Jeden z interfejsów nowej funkcji.Wube Software.

Parametryzowane schematy nie będą miały określonej konfiguracji przedmiotu. Zamiast tego mają funkcjonować jako ogólna formuła, dla której gracze mogą określić serię wstępnie ustawionych parametrów. Za każdym razem, gdy zdecydujemy się użyć danego z zapisanych planów, na ekranie pojawi się okno ze szczegółami do ustalenia.

Uwielbiane Factorio otrzyma funkcję, która przez lata wydawała się zbyt hardcore’owa - ilustracja #2
Okno, w którym podajemy szczegółowe parametry dla konkretnej instancji projektu.

Co ważne, opcja ta pozwoli nawet na przypisanie niektórych parametrów jako zależnych od innych. Oznacza to, że nie będzie potrzeby ustalania każdego z nich osobno, jeżeli niektóre zostały już określone i powiązane. Dla przykładu: da się ustawić, aby drugi parametr liczbowy w danej konstrukcji zawsze podwajał wartość pierwszego, dzięki czemu podczas budowania wystarczy wypełnić tylko jedno pole.

Uwielbiane Factorio otrzyma funkcję, która przez lata wydawała się zbyt hardcore’owa - ilustracja #3
Okno, w którym możemy określić zależność parametrów od siebie.

Wróćmy jednak do początku. Dlaczego twórcy Factorio w końcu zdecydowali się umieścić w grze tak zaawansowaną funkcję? Jak stwierdził główny projektant gry, Michal „kovarex” Kovařík, powodem zmiany decyzji jest doświadczenie, które na przestrzeni lat nauczyło deweloperów, że „nie należy lekceważyć graczy”, którzy uwielbiają symulatory budowania.

Niemniej owo narzędzie jest przeznaczone głównie dla „hardcore’owych” graczy. Świadczy o tym fakt, że kovarex porównuje je do programowania.

Factorio było już wielokrotnie porównywane do programowania, a to [narzędzie – dop. red.] jest tylko kolejną częścią tej analogii.

Choć omawiana funkcja została już ukończona, nie wiemy, kiedy dokładnie trafi ona do Factorio. Nie znamy bowiem daty premiery dodatku Space Age. Ma on się ukazać w 2024 r.

Marcin Przała

Marcin Przała

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Grami interesuje się od najmłodszych lat, a szczególne miejsce w jego sercu zajmują Call of Duty 4: Modern Warfare i Dragon Age: Początek. Zamiłowanie do elektronicznej rozrywki sprawiło, że tematem jego pracy licencjackiej stało się zjawisko immersji. Dzisiaj przede wszystkim miłośnik soulslike'ów oraz klasycznych RPG-ów. Poza grami lubi literaturę z gatunku dark fantasy, a ponadto od wielu lat z zapartym tchem śledzi rozgrywki angielskiej Premier League, gdzie gra jego ukochany klub – Chelsea.

więcej