Zapłaciliście za połączenie z infolinią Orange lub Nju Mobile czy wizytę technika? Dostaniesz zwrot pieniędzy. Taki nakaz nałożył właśnie prezes UOKiK-u, Tomasz Chróstny na francuskiego operatora.
Korzystanie z infolinii czy pomocy technika Orange Polska nie będzie już płatne, a dotychczasowe koszty zostaną zwrócone. Taka jest decyzja prezesa UOKiK-u, który w ostatnim czasie wziął pod lupę operatorów sieci komórkowych. W wyniku kontroli uznano, że francuska firma nieuczciwie postępuje ze swoimi klientami, pobierając od nich opłaty za te usługi.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił szczególną uwagę na fakt, że Orange Polska pobierało należność, nie tylko podczas rozmowy z konsultantem, ale także podczas oczekiwanie na połączenie. W kwestii tej nie miało znaczenia, czy dzwoniący abonent posiadał pakiet darmowych rozmów.
Prezes urzędu, Tomasz Chróstny wskazał także, że pobieranie opłaty w wysokości 49 zł za diagnozę technika w celu stwierdzenia, czy do zgłaszanej usterki doszło z winy firmy lub klienta, też jest niedopuszczalne. Praktyki te dotyczą zarówno abonentów Orange, jak i Nju Mobile – marki należącej do francuskiego operatora.
Według urzędników z UOKiK, Orange Polska złamało przepisy, zawarte w ustawie o prawach konsumenta. Normy te wskazują, że opłata za połączenie z numerem wskazanym przez operatora do kontaktu w sprawie zawartej umowy, nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne, zgodnie z taryfą, z której korzysta konsument. W przypadku posiadania przez klienta oferty, pozwalającej na darmowe połączenia, to za próbę skontaktowania się z usługodawcą, również nie powinny być pobierane żadne opłaty.
W związku z tym prezes UOKiK wydał decyzję o nałożeniu obowiązku zwrotu kosztów abonentom Orange Polska. O rekompensatę mogą dopominać się klienci, którzy:
Z uwagi na stosunkowo niewielką wartość zwrotu kosztów, część abonentów może nie czuć się zainteresowana zgłaszaniem swoich roszczeń do Orange Polska. Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny zachęca jednak, by pomimo tego dochodzić swoich praw. W swoim komunikacie przekazał też, że proces odzyskiwania należnych pieniędzy powinien być prosty, aby nie zniechęcać pokrzywdzonych.
Możliwość łatwego odzyskania pieniędzy jest ważna w sytuacji, gdy ze względu na stosunkowo niską wartość roszczeń poszkodowane osoby mogą nie zdecydować się na dochodzenie swoich praw w bardziej skomplikowany sposób, np. przed sądem – stwierdził.
Klienci, którzy niesłusznie musieli zapłacić za połączenia z infolinią Orange Polska, dostaną do wyboru dwie formy rekompensaty. Jedna to tradycyjny zwrot kosztów. Druga z kolei to przekazanie im jednorazowego, darmowego pakietu danych. W przypadku abonentów Orange ma być to oferta 30 GB. Z kolei klienci Nju Mobile mają otrzymać 9 GB.
Natomiast osoby, które poniosły koszty wizyty technika, otrzymać mają pełny zwrot pieniędzy na podane przez nich konto bankowe.
Więcej:Najszybsze lotnisko w Polsce pod względem internetu; Poznań wdrożył nowy standard Wi-Fi
0

Autor: Wiktor Szczęsny
Do zespołu GRYOnline.pl dołączył po nabraniu doświadczenia i obronie pracy licencjackiej na dziennikarskim kierunku studiów, zostając jednym z autorów wpisów w serwisie Cooldown.pl. Pierwsze teksty publikował na własnym fanpage'u jeszcze przed maturą. W wolnych chwilach chętnie ogrywa gry wyścigowe i bijatyki; bardzo często zagląda też do platformówek, zwłaszcza do Sonica. Miłośnik starych konsol, wśród których najbardziej ceni sobie Segę Mega Drive, przy której spędza wiele czasu. Nie jest mu obcy polski YouTube czy Twitch. Prócz gamingu, chętnie majsterkuje przy starych sprzętach audio Unitry. Interesuje się również francuską i japońską motoryzacją.