Twórca DayZ jest pewien: koniec silników gier to tylko kwestia czasu

Twórca DayZ uważa, że dni silników pokroju Unity i Unreal Engine mogą być policzone za sprawą modeli sztucznej inteligencji.

Adrian Werner

Komentarze

Twórca DayZ jest pewien: koniec silników gier to tylko kwestia czasu, źródło grafiki: Dean Hall.
Twórca DayZ jest pewien: koniec silników gier to tylko kwestia czasu Źródło: Dean Hall.

Sztuczna inteligencja jest obecnie jednym z najgorętszych tematów w branży gier. Jej obecna implementacja to jednak głównie tworzenie różnorodnych elementów audiowizualnych oraz pomoc przy programowaniu. Twórca DayZ, Dean Hall, ma bardziej ambitną wizję tego, jak AI zmieni jego pracę.

  1. Obecnie twórca pracuje wraz ze swoim zespołem nad symulatorem kosmicznym Kitten Space Agency. Na jego potrzeby opracował opartą na AI architekturę Brutal i według niego tego typu rozwiązania w przyszłości zastąpią tradycyjne silniki pokroju Unreal czy Unity.
  2. Brutal wykorzystuje najnowsze funkcje .NET i oferuje dostęp do bibliotek C++ (w tym API graficznego Vulkan), jednocześnie rezygnując z edytorów wizualnych i narzędzi skryptowych typowych dla silników graficznych. W rezultacie programiści polegają wyłącznie na programowaniu w języku C#. W ten sposób twórcy nie są związani ograniczeniami silników graficznych i mogą zrobić praktycznie wszystko, co tylko zechcą.
  3. Takie podejście jest możliwe, bo architektura Brutal ma własny Duży Model Językowy (ang. LLM) opracowany do pomocy deweloperom. Jednak tutaj AI nie tworzy samo kodu. Zamiast tego twórcy zwracają się do niej z jakimś problemem, a ta przekierowuje ich do właściwej dokumentacji i szybko udziela odpowiedzi, które wcześniej wymagały wielogodzinnego przekopywania się przez różne źródła lub odszukania jakiegoś wpisu z 2014 roku opublikowanego na niszowym forum.
  4. Hall tłumaczy, że silniki pokroju Unity i Unreal powstały w celu uproszczenia programowania i umożliwienia projektantom skupienie się na innych aspektach tworzenia gier. Jednak jeśli używając LLM programista C# może badać kod Vulkan równie szybko, jak projektant może klikać na funkcje w silniku, to ta przewaga znika.

Dean Hall nie zamierza czynić z Brutal uniwersalnego narzędzia dla innych deweloperów. Zamiast tego sądzi, że inne studia będą tworzyły własne rozwiązania tego typu i zaczną odchodzić od licencjonowanych silników.

Kitten Space Agency jest obecnie w fazie alfa (aby uzyskać do niej dostęp, trzeba wesprzeć autorów minimum 5 dolarami) i dojście do tego momentu zajęło autorom rok. Według Halla, gdyby próbowali tę grę stworzyć w Unity czy Unreal, to dotarcie do tej fazy zajęłoby lata. Warto wspomnieć, że w produkcji bierze udział także Felipe Falanghe, czyli twórca Kerbal Space Program, i gra powstaje jako duchowy spadkobierca tego przeboju.

  1. Oficjalna strona Kitten Space Agency
6.4

Gracze

7.7

Steam

4.1

OpenCritic

OCEŃ
Oceny

Adrian Werner

Autor: Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

Odzyskaj kontrolę. Kampania „NIE BĄDŹ JAK NPC” pokazuje, dlaczego bez książek jesteś tylko botem

Następny
Odzyskaj kontrolę. Kampania „NIE BĄDŹ JAK NPC” pokazuje, dlaczego bez książek jesteś tylko botem

Jest pierwszy w Polsce pozew o kradzież głosu lektora przy użyciu AI

Poprzedni
Jest pierwszy w Polsce pozew o kradzież głosu lektora przy użyciu AI

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl