Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 3 lipca 2022, 14:05

autor: Marek Makuła

Czego chcą fani The Sims? Eksperymentalny psycholog ma pomóc EA to ustalić

Electronic Arts zamieściło intrygującą ofertę pracy dla psychologa eksperymentalnego, który może odegrać dużą rolę w kształtowaniu przyszłości marki The Sims.

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE:
  • EA szuka specjalisty z podłożem w psychologii eksperymentalnej.
  • Badania mają pomóc w zbudowaniu lepszego doświadczenia z gry na podstawie potrzeb i preferencji graczy.

The Sims stanowi markę, która może nie rozgrzewa tak jak wielkie „blockbustery”, ale stale obecna jest w świadomości graczy i może pochwalić się ogromnym komercyjnym sukcesem. Zamieszczone niedawno przez Electronic Arts ogłoszenie o pracę sugeruje, że amerykańska firma nie tylko nie zamierza rezygnować z dalszego wspierania tej serii, ale wręcz planuje rozwinąć ją w dość zaskakujący sposób.

Psycholog eksperymentalny potrzebny od zaraz

Na stronie internetowej EA znalazła się oferta pracy dla psychologa eksperymentalnego. Od razu wyjaśnijmy sobie, że nie jest to jakaś egzotyczna dziedzina nauki, tylko podejście metodologiczne skupiające się głównie na prowadzeniu badań przez eksperymenty. Psychologowie eksperymentalni najczęściej pracują nad takimi zagadnieniami jak uczenie się, warunkowanie czy identyfikowanie bodźców, na które różni ludzie reagują w podobny sposób.

Ogłoszenie dotyczy stanowiska badacza doświadczeń użytkownika ze stopniem naukowym w psychologii eksperymentalnej. Po co EA tego rodzaju specjalista? Zapytaliśmy o to eksperta.

Wojciech Popiela, ekspert UX/CRO (doświadczenie użytkownika / optymalizacja konwersji): Branża gamingowa daje olbrzymie pole do popisu dla badaczy UX. Dostarczane przez gry unikatowe doświadczenia same w sobie są wartością produktu. Zastosowań badań w branży jest wiele (od prac koncepcyjnych po ewaluacyjne), ja wspomnę tylko o jednym z nich, to jest testach użyteczności z udziałem użytkowników końcowych.

Każdy interfejs gry oraz jej mechaniki wymagają się ich nauczenia. Poznanie zasad działania interfejsu, mechanik rozgrywki oraz wygoda korzystania z nich może zaważyć na jej sukcesie rynkowym. Pierwszy kontakt i onboarding [wprowadzenie – dop. red.] nowego gracza , a dalej efektywność korzystania z interfejsu podczas wielogodzinnych sesji z grą – są przedmiotem projektowania, optymalizowania i ewaluacji. Badania tego typu polegają na obserwacji, jak użytkownicy korzystają z interfejsu, i identyfikacji problemowych obszarów.

Budowanie satysfakcji i wyjątkowych doświadczeń nie może się odbyć bez udziału użytkowników w procesie wytwórczym i badań jakościowych.

Być może też twórcy The Sims szukają nowego pola do zbudowania atrakcyjnej rozgrywki i inspiracji szukają w wywiadach pogłębionych, poznając swoich odbiorców.

Osoba zatrudniona na nowym stanowisku będzie musiała przeprowadzić szereg badań, a następnie przedstawić ich wyniki zespołowi deweloperskiemu, który na ich podstawie zadecyduje, jakie elementy powinny trafić do gry. Chodzi nie tylko o to, by gracze spędzali przed ekranem więcej czasu, ale i by oceniali lepiej ten czas.

Badania UX nie są obecnie niczym dziwnym i stosuje się je w wielu dziedzinach biznesu, jednak kroki podjęte przez EA sugerują położenie w niedalekiej przyszłości większego nacisku na poprawę doświadczenia płynącego z rozgrywki. Więcej na temat UX dowiecie się z kanału Wojciecha Popieli UX On the Way na YouTube.

Korzyść powinna być obopólna – firma Electronic Arts zarobi więcej pieniędzy na sprzedaży dodatków do swoich tytułów, a dla graczy rozgrywka stanie się może przyjemniejsza i bardziej przystępna. Czas pokaże, czy efekty badań widoczne będą w kolejnych dodatkach do The Sims 4, czy zobaczymy je dopiero w niezapowiedzianym jeszcze oficjalnie The Sims 5.

  1. Oficjalna strona firmy Electronic Arts
  2. Oficjalna strona gry The Sims 4