Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 1 lipca 2025, 17:56

Symulator średniowiecznego królestwa czyni władanie coraz bardziej niebezpiecznym. Zbuntowani politycy wbiją nóż w plecy graczom Norland

Norland wkrótce otrzyma wielką letnią aktualizację, ale przedsmak polityki i nowej gospodarki da graczom nowa wersja beta tej udanej strategii.

Źródło fot. Long Jaunt / Hooded Horse.
i

Aktualizacja (1 lipca, godz. 17:56)

Opisany poniżej patch do wersji beta Norland otrzymał dziś średniej wielkości update. Studio Long Jaunt planowało wydać go w zeszły piątek, lecz niektóre elementy wymagały dodatkowych poprawek. Dwie najważniejsze zmiany – przynajmniej według twórców – dotyczą działań polityków (będą one lepiej widoczne dla gracza) oraz świętej karawany (postacie kupią od niej dobra, jeśli im ich nie zapewnimy, nawet te luksusowe, o ile posiadają więcej niż 50 monet).

Oryginalna wiadomość (21 czerwca, godz. 11:22)

Polityka i ekonomia to główne motywy pierwszej części wielkiej letniej aktualizacji Norland, która właśnie trafiła do beta-testów.

Studio Long Jaunt szykuje sporo nowości dla fanów udanej średniowiecznej strategii. Na razie w ramach testów, poczynając od pierwszej bety, która jest dostępna dla graczy od wczoraj. Aby ją sprawdzić, należy we „Właściwościach” gry (widocznych po kliknięciu na Norland w kolekcji gier na Steamie prawym przyciskiem myszy) przejść do zakładki „Beta” i wybrać najnowszą wersję.

Szczegóły na temat nowego update’u znajdziecie w komunikacie, który opublikowano na platformie firmy Valve.

Polityczny debiut z nową gospodarką

Na początek gracze mogą przetestować dwie nowinki z letniej aktualizacji (oraz sporo pomniejszych usprawnień i poprawek). Pierwszą z nich jest przebudowany system gospodarki. Lordowie wreszcie zyskają dostęp do złota, które można wydać na podarki (na razie tylko na pierścienie) – albo akcje związane z polityką (o tej za chwilę). Do gry trafiło też świeże menu przydziału zasobów (które zastąpiło osobne okna produkcji i finansów).

Na warsztat wzięto również mechaniki związane z miastami. Od teraz w becie magazyny mają z góry ustalony limit pojemności dla każdego zasobu, a nadwyżka będzie ulegała „zepsuciu”. Budowniczych rekrutuje się zaś w osobnym miejscu. Gracze mogą też podejrzeć, gdzie żyją pracownicy oraz gdzie znajdują się zasoby powiązane z danym budynkiem produkcyjnym.

Źródło: Long Jaunt / Hooded Horse / Steam.
Źródło: Long Jaunt / Hooded Horse / Steam.

Niemniej za najważniejszą nowość wypada uznać świeżo dodany system polityki. Tak, to wciąż wersja robocza, ale już teraz mniej lojalni lordowie mogą zacząć działać na własny rachunek, zyskując poparcie możnych, wojowników, biskupa, a nawet innych koronowanych głów. W skrajnym przypadku spróbują sięgnąć po koronę, grożąc buntem swoich sprzymierzeńców. Jednakże politycy mogą też być nieocenionym wsparciem dla władcy, o ile zadbamy o dobre relacje z nimi.

Również armia ma własną lojalność, zależną od poglądów poszczególnych żołnierzy. Tak przynajmniej ma być w przyszłości, bo na razie procent poparcia działa tylko dla całego wojska. Później zostanie wprowadzony osobny system dla każdego wojownika.

Letnie nowości w lipcu

Skoro o tym mowa, deweloper podkreśla, że wiele elementów wprowadzonych w becie jest wciąż dość „surowych” i wymaga obróbki. Za tydzień do testów mają trafić kolejne nowości, w tym architektura mieszkalna, odświeżone menu armii z opcją personalizacji wojów oraz dodatkowe mechaniki gospodarki i polityki.

Po tym beta-testy wzbogacą się o dalsze nowinki. Deweloperzy chcą implementować te dodatki stopniowo, by nie wprowadzać zbyt dużego zamętu i móc powoli dopracowywać poszczególne elementy w oparciu o opinie fanów. Ba, twórcy nie wykluczają usunięcia niektórych starych mechanik, jeśli zajdzie taka potrzeba.

Te zmiany, szlify i dodatki ostatecznie trafią do pełnej wersji Norland 11 lipca w wielkiej letniej aktualizacji. W tym samym miesiącu zaczną się też prace nad nowościami z najnowszej „mapy drogowej”. Te uwzględnią pogłębione osobowości postaci, rozbudowę gospodarki oraz opcje związane z generowaniem map.

  1. Norland – poradnik do gry

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej