Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 3 lipca 2023, 13:15

autor: Adam Adamczyk

Steam banuje gry z zawartością generowaną przez AI [Aktualizacja: odpowiedź Valve]

Twórcy korzystający z pomocy sztucznej inteligencji mogą mieć problem. Steam banuje ich gry.

Źródło fot. Valve
i

Aktualizacja

Valve odniosło się do niedawnych zarzutów o blokowanie gier na Steamie z zawartością generowaną przez AI. W ogłoszeniu przesłanym do redakcji serwisu GamesIndustry.biz czytamy:

Wciąż zgłębiamy wiedzę na temat sztucznej inteligencji, sposobów jej wykorzystania w tworzeniu gier i tego, jak uwzględnić ją w naszym procesie weryfikacji gier zgłoszonych do dystrybucji na Steam. Naszym priorytetem, jak zawsze, jest próba wydania jak największej liczby tytułów, które są do nas zgłaszane.

Wprowadzenie sztucznej inteligencji może czasami utrudniać wykazanie, czy deweloper ma wystarczające prawa do korzystania z AI do tworzenia zasobów, w tym obrazów, tekstu i muzyki. W szczególności istnieje pewna niepewność prawna dotycząca danych wykorzystywanych do uczenia modeli AI. Obowiązkiem dewelopera jest upewnienie się, że posiada odpowiednie prawa, aby wydać swoją grę.

Wiemy, że jest to stale rozwijająca się technologia, a naszym celem nie jest zniechęcanie do korzystania z niej na Steam; zamiast tego pracujemy nad tym, jak zintegrować ją z naszą istniejącą polityką weryfikacji. Mówiąc wprost, nasz proces weryfikacji jest odzwierciedleniem obecnego prawa autorskiego i zasad, a nie dodatkową warstwą oceny. Wraz z upływem czasu te przepisy i zasady będą ewoluować, podobnie jak nasz proces.

Z zadowoleniem przyjmujemy i zachęcamy do innowacji, a technologia AI z pewnością stworzy nowe i ekscytujące doświadczenia w grach. Podczas gdy deweloperzy mogą wykorzystywać te technologie AI w swojej pracy z odpowiednimi licencjami komercyjnymi, nie mogą naruszać istniejących praw autorskich.

Oryginalna wiadomość (30 czerwca 2023)

Sztuczna inteligencja stała się w ostatnim czasie bardzo popularna. Większość z nas pewnie słyszała nazwy takie jak ChatGPT czy Midjourney. Programy te pozwalają generować tekst oraz grafiki na podstawie wpisanej frazy. Jak się okazuje z takich programów chętnie korzystają niektórzy twórcy gier, a Valve ma z tym spory problem i banuje je na swojej platformie.

Steam nie chce u siebie gier z grafikami wygenerowanymi przez AI

Na subreddicie poświęconym technologii sztucznej inteligencji w grach jeden z użytkowników poinformował o przykrej sytuacji, jaka go spotkała. Jak napisał, tworzył grę, która zawierała grafiki wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Wysłał ją na Steam do weryfikacji z planem późniejszej zmiany wspomnianych obrazów. Otrzymał jednak wiadomość o treści:

Witam,

Chociaż staramy się publikować większość przesłanych do nas tytułów, nie możemy tego zrobić, jeśli deweloper nie ma do nich wszystkich niezbędnych praw. Po sprawdzeniu zidentyfikowaliśmy własność intelektualną w [nazwa gry], która wydaje się należeć do jednej lub więcej stron trzecich.

W dalszej części komunikatu pojawiła się informacja o tym, że deweloper ma jedną możliwość na to, by usunąć treści wygenerowane przez sztuczną inteligencję. Twórca napisał, że je przerobił, jednak jego gra mimo wszystko została odrzucona.

Trwa spór, czy użytkownik generując utwory w tych narzędziach ma do nich prawa czy nie, np. w warunkach świadczenia usług Midjourney czytamy, że „Z zastrzeżeniem powyższej licencji, użytkownik jest właścicielem wszystkich aktywów utworzonych za pomocą usług, pod warunkiem, że zostały one utworzone zgodnie z umową [znajdującą się w ToS Midjourney - przyp. red.].”

Zdania wśród komentujących w wątku na Reddicie są podzielone. Część z nich uważa, że Valve zbyt ostro reaguje na użycie AI w grach, ale nie brakuje również głosów, że z biznesowego punktu widzenia takie zachowanie jest zupełnie zrozumiałe.

Adam Adamczyk

Adam Adamczyk

Pisaniem zajmuje się zawodowo od 2013 roku. W 2021 roku dołączył do GRYOnline.pl, gdzie poza tematyką gamingową zajmuje się informacjami stricte technologicznymi. Współpracował z największymi sklepami muzycznymi w Polsce, tworząc artykuły związane z instrumentami i ogólnie pojętym udźwiękowieniem. Grami komputerowymi interesuje się od dziecka. Poza tym jego zainteresowania obejmują grę na gitarze, komponowanie muzyki oraz sporty siłowe.

więcej