PlayStation 5 jednak wygrało wyścig o miano najlepiej sprzedającej się konsoli na rynku, na którym wcześniej przegrywało z Nintendo Switch 2. Zwycięstwo jest jednak w cieniu rosnących cen i malejącego zainteresowania sprzętem.
Mimo swojego wieku PlayStation 5 wciąż cieszy się dużą popularnością, czego nie można powiedzieć o całej branży gier. Nowy raport wskazuje, że w listopadzie – okresie Black Friday i największych wyprzedaży – sprzedaż sprzętu do gier spadła o ponad 20% względem roku poprzedniego w Stanach Zjednoczonych. Nie pomagają rosnące ceny, co może być kluczowym aspektem rezygnacji inwestowania w konsole.
Mat Piscatella, dyrektor wykonawczy w firmie analitycznej Circana, uzupełnił swój raport dotyczący rynku gier w Stanach Zjednoczonych w listopadzie tego roku. Gdy na początku grudnia wspominał o danych sprzedażowych, Nintendo Switch 2 w pakiecie z Mario Kart World było liderem tabel, a PlayStation 5 zamykało podium, przegrywając z niepozorną konsolą z kamerą i algorytmem AI.
Tamte informacje były aktualne na dzień 22 listopada. Widocznie coś zmieniło się w ciągu zaledwie jednego tygodnia, ponieważ ostatecznie PS5 zajęło pierwsze miejsce w liczbie sprzedanych sztuk i wygenerowanego przychodu, spychając Nintendo Switch 2 na drugą pozycję.
Wygrana została jednak osiągnięta w branży, która przyciąga coraz mniej chętnych. Piscatella podał, że wydatki na sprzęt spadły w listopadzie aż o 27% w porównaniu do roku poprzedniego i jest to najgorszy wynik od listopada 2005. Jeszcze większa przepaść występuje w przypadku urządzeń dedykowanych do gamingu, ponieważ w tej kategorii wyniki sprzedaży w listopadzie osiągnęły najniższy poziom od 1995 roku.
Winne są prawdopodobnie wyższe ceny. Sprzęt do gamingu osiągnął w listopadzie historycznie najwyższą średnią cenę w okolicach 439 dolarów, co jest wzrostem o 11% w porównaniu do listopada 2024 roku. Lepiej trzyma się sektor mobilny, ponieważ wydatki na zawartość dodatkową w grach wzrosły o 1% (wynosząc 4,8 miliarda dolarów). Kwota ta została osiągnięta dzięki większym o 16% wydatkom na subskrypcje i o 2% w grach mobilnych, co nadrabia zanotowane straty na rynku PC i konsol.
Wyniki słabną, a ceny rosną. Paradoksalnie konsole obecnej generacji bardziej opłacało się kupić na premierę, chociaż Sony swoimi obniżkami pokazało, że jest jeszcze w stanie przyciągnąć nowe osoby do swojego ekosystemu. Lepsza sprzedaż PS5 pokazuje, że w pięcioletnim sprzęcie nadal jest potencjał.
Dziękujemy za przeczytanie artykułu.
Ustaw GRYOnline.pl jako preferowane źródło wiadomości w Google

Autor: Zbigniew Woźnicki
Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.