Sprzedaż pism komputerowych w lutym 2017 roku. CD-Action nadal liderem; CHIP jednak pozostaje na rynku
Serwis Wirtualnemedia.pl opublikował dane dotyczące sprzedaży pism komputerowych w Polsce w lutym 2017 roku. Pozycję lidera zachował magazyn CD-Action, choć zanotował on sporą stratę w porównaniu z wcześniejszym miesiącem. Dobra wiadomość dla miłośników CHIPA – miesięcznik przetrwa na rynku, na razie w formie portalu internetowego.
Sprzedaż czasopism komputerowych w lutym 2017 roku

Serwis Wirtualnemedia.pl po raz kolejny przygotował zestawienie ogólnej sprzedaży czasopism komputerowych (czyli obejmującej wydania cyfrowe, papierowe oraz wszystkie rodzaje prenumeraty) w Polsce, tym razem w lutym 2017 roku, stworzone na podstawie danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Pozycję lidera, jak zwykle, zajął magazyn CD-Action (Wydawnictwo Bauer). W omawianym okresie jego sprzedaż ogółem sięgnęła 62 766 egzemplarzy. To mniej o 6,82% w porównaniu z lutym 2016 roku. Na drugim miejscu uplasował się PC Format (Wydawnictwo Bauer), który trzy miesiące temu rozszedł się w 39 264 egz. (spadek o 14,99%). Na najniższym stopniu podium stanął natomiast Komputer Świat (Ringier Axel Springer Polska). Może się on pochwalić lutową sprzedażą na poziomie 37 941 egz., czyli o 9,25% więcej niż w tym samym czasie w 2016 roku. To jedyny wzrost w tym zestawieniu. Listę po raz kolejny zamyka CHIP (Grupa Burda). Magazyn ten zanotował największy spadek. W lutym bieżącego roku rozszedł się on w 7 692 egz., czyli aż o 17,44% mniej w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Warto jeszcze rzucić okiem na zestawienie porównujące sprzedaż czasopism komputerowych w styczniu i lutym 2017 roku. Jedynym pismem, które zanotowało wzrost jest Komputer Świat, konkretnie o 8,58% (wynik 34 942 ogółem sprzedanych egzemplarzy podwyższył się na 37 941). Pozostałe magazyny zaliczyły spadki – CD Action o 13,59%, CHIP o 8,40%, a PC Format aż o 14,86%, czyli najwięcej na niniejszej liście.
Tendencji wzrostowej ze stycznia 2017 roku nie udało się zatem utrzymać. Jak to będzie wyglądało w kolejnych miesiącach? Przekonamy się o tym już wkrótce.
CHIP jednak nie znika z rynku
W styczniu bieżącego roku gruchnęła wieść, że Grupa Burda zdecydowała się na zamknięcie magazynu CHIP. Ostatni numer miał pojawić się w kwietniu. Mimo nie najlepszych wyników sprzedaży i stałej tendencji spadkowej, magazyn ten posiadał wierną grupę miłośników. Dziś serwis Wirdualnemedia.pl podał informację, która powinna ich ucieszyć. Ich ulubione czasopismo nie znika z rynku całkowicie. Część zwolnionych redaktorów CHIPA założyło spółkę L-Space i zawarło umowę licencyjną z CHIP Holding. Przejęli oni tym samym prawa do nazwy i strony internetowej. Oto jak całą sytuację skomentował dla serwisu Wirtualnemedia.pl Konstanty Młynarczyk, redaktor naczelny czasopisma:
Zawarliśmy umowę licencyjną z CHIP Holding na wydanie Chip.pl. Redakcja rozwinie merytoryczną współpracę z chip.de, korzystając z nowych i archiwalnych artykułów. Do lipca będziemy pracowali nad nową odsłoną serwisu, potem zaprezentujemy coś zupełnie zmienionego i nowoczesnego.

Sam magazyn będzie obecnie wydawany wyłącznie w wersji elektronicznej, lecz jak twierdzi Młynarczyk, niewykluczone, że w przyszłości pojawią się również wydania papierowe. W redakcji nowego CHIPA pracuje obecnie osiem osób. Prócz Młynarczyka są to Damian Kwiek (były redaktor radiowej Trójki), Sylwia Zimowska, Jacek Tomczyk, Jacek Miśkiewicz, osoba ukrywająca się pod pseudonimem Wintermute, Piotr Sokołowski (który od lat zajmował się oprawą artystyczną magazynu) oraz Monika Żuber-Mamakis (sekretarz redakcji).

Według zapewnień Młynarczyka, największym atutem odnowionego CHIPA, wyróżniającym go na tle innych czasopism, ma być merytoryka artykułów, pisanych przez prawdziwych ekspertów. Duży nacisk redaktorzy chcieliby również położyć na aktualne informacje z cyberświata. Wszystko to ma być okraszone oryginalnymi ilustracjami. Czy w takiej formie nowy CHIP się przyjmie? O tym zadecydują już sami czytelnicy.
Komentarze czytelników
Wolfheart Pretorianin

Dla porównania tabelka z września 2000 roku. Nie wszystkie dane były dostępne, ale ilość czasopism dostępnych na rynku (17) powala.
zanonimizowany1167125 Centurion
Dzisiaj wszystko jest najpierw w internecie dlatego mysle ze za jakis czas nie bedzie takich pism jak CD Action.Moze troche szkoda ale takie mamy czasy wszystko jest online
zanonimizowany1204223 Generał
Wstałem o 6 30, pije kawę, czytam ten artykuł. Ten oraz kilka innych. Jakbym miał czekać na papierowe wydanie to dużo wiadomości by się przedawniło. Owszem - fajnie jest mieć w dłoni papier. Ale książki nie zginą. W dobie internetu (ktoś ma smartfon bez neta? To jak mieć samochód bez paliwa - debilizm) wszystkie wiadomości mam na kilku stronach, porównania itp. Czasopisma dla mnie straciły rację bytu.
zanonimizowany1187012 Senator
CDA już nawet dla gier nie kupuję (same gry od Ubi ostatnio), strasznie poziom recenzji poleciał.
W ogóle ktoś tam ze starej ekipy pozostał? Eldy, macabry, huty, smugglery itd.? Od wielu lat nie miałem tego czasopisma w dłoniach.
Mutant z Krainy OZ Legend

60 000 w skali kraju to kropla w morzu, pewnie kiosków, punktów sprzedaży prasy etc. jest więcej w naszym kraju niż sprzedanych cda.
Długo się trzymają, ale podejrzewam, że nowych klientów brak, sentyment starych jeszcze trzyma pismo przy życiu.