Ale tylko w jednym kraju. Gracze z Japonii będą musieli odzwyczaić się od rozłożenia funkcji przycisków konsoli, z którego korzystali przez prawie 30 lat.
Dawno mamy za sobą czasy, gdy PlayStation 5 i Xbox Series X były skrzętnie skrywanymi tajemnicami. Sony i Microsoft nie szczędzą nam informacji na temat swoich nowych platform. Oczywiście nie wszystkie doniesienia wywołują entuzjazm u potencjalnych nabywców. Tak jest choćby z planowaną zmianą działania przycisków na padzie japońskiej wersji PS5. Sony postanowiło ujednolicić interfejs z resztą świata, tak że gracze z Japonii będą zatwierdzać swoje wybory przyciskiem „X”, a anulować je kółkiem – odwrotnie niż dotychczas.
Informację przekazało Famitsu, które wraz z wybranymi japońskimi youtuberami miało okazję przetestować PlayStation 5. Zmiana wydaje się mało znacząca, ale Kenji Iguchi – redaktor magazynu – podejrzewa, że mocno zirytuje to wielu japońskich graczy. Pomijając nawet kwestie kulturowe (w Japonii kółko oznacza zatwierdzenie, prawidłową odpowiedź etc.), nabywcy od lat byli przyzwyczajeni do takiego rozłożenia funkcji, i to jeszcze przed debiutem pierwszego PlayStation. Dziennikarz pisze, że oryginalny DualShock wzorował rozmieszczenie przycisków na kontrolerze SNES-a. Stąd zatwierdzające „O” w miejscu „A” oraz anulujący „X” zamiast „B”. Podobnie jest na wszystkich konsolach firmy Nintendo: prawy przycisk potwierdza wybór, dolny – cofa. Według Iguchiego nabyte w ten sposób nawyki mogą dać się we znaki użytkownikom. Część z nich zresztą zaczęła już krytycznie wypowiadać się o zmianie (vide Hachima oraz 2ch.sc).

Niejako przy okazji otrzymaliśmy też potwierdzenie, że interfejs PS5 nie pozwoli na zmianę konfiguracji przycisków. Nie jest to niespodzianką i dla zachodnich graczy nie będzie miało większego znaczenia. Natomiast w Japonii – jak zwracają uwagę niektórzy internauci – twórcy gier w końcu nie będą musieli zmieniać funkcji przycisków z myślą o dosłownie jednym krajowym rynku. My natomiast czekamy na debiut PlayStation 5, który w Polsce nastąpi 19 listopada.
16

Autor: Jakub Błażewicz
Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).