Satya Nadella przyznaje, że realizacja planu Microsoftu, dotycząca podbicia rynku smartfonów, została niewłaściwie przeprowadzona. To jeden z kilku błędów koncernu, związanych z sektorem urządzeń mobilnych.
Prezes Microsoftu, Satya Nadella, w rozmowie z Business Insider przyznał, że popełniono wiele błędów podczas próby wkroczenia koncernu do branży urządzeń mobilnych. Jego zdaniem można było to zrobić znacznie lepiej, ponieważ podjęto wiele nieprzemyślanych działań oraz zbyt mocno skupiono się na systemie Windows, zamiast na rozwoju smartfonów.
W 2014 roku, Microsoft za kwotę 3,79 mld euro, odkupił od Nokii dział urządzeń mobilnych, licząc na to, że uda mu się odnieść sukces w tym sektorze rynku. Wkrótce potem w sprzedaży pojawił się Windows Phone, który miał rywalizować ze sprzętem działającym na Androidzie. Pomysł zakończył się jednak całkowitym fiaskiem. Ze względu na toporny system operacyjny oraz słabe wsparcie ze strony producentów aplikacji, urządzenia nie wzbudzały dużego zainteresowania klientów, zaś ich sprzedaż, mimo silnej promocji w mediach, była znikoma.
W 2017 roku koncern oficjalnie ogłosił więc śmierć tego projektu, przestawiając się na Androida i wypuszczając na rynek smartfony Surface Duo i Surface Duo 2. Wspomniane telefony również nie odniosły sukcesu, gdyż firma wciąż niezbyt poważnie podchodziła do tej branży, nie poświęcając im zbyt dużej uwagi oraz lekceważąc m.in. kwestię regularnych aktualizacji oprogramowania.
Microsoft najwyraźniej rozumie swój błąd, gdyż w najnowszym wywiadzie Satya Nadella potwierdził, że strategia biznesowa dotycząca smartfonów, z perspektywy czasu, okazała się błędna. Szef amerykańskiego giganta przyznał również, że opuszczenie branży urządzeń mobilnych było niewłaściwą decyzją, której bardzo żałuje.
Decyzją, o której, jak sądzę, mówi wiele osób – i jedną z najtrudniejszych decyzji, jakie podjąłem, gdy zostałem dyrektorem generalnym – było nasze odejście od tego, co będę nazywał telefonem komórkowym w ówczesnej definicji. Z perspektywy czasu myślę, że mogły istnieć sposoby, aby to zadziałało, być może na nowo wymyślając kategorię komputerów stacjonarnych, tabletów i telefonów.
Satya Nadella jest trzecim prezesem Microsoftu, który przyznał, że jego firma popełniła wiele błędów, związanych z decyzjami dotyczącymi sektora urządzeń mobilnych. Kilka lat temu Bill Gates nazwał porzucenie przez koncern Androida „największym błędem w historii”. Najpopularniejszy obecnie mobilny system operacyjny, został w 2005 roku przejęty przez Google za jedyne 50 mln dolarów i teraz jego wartość liczona jest w miliardach. Gdyby gigant z Redmond z niego nie zrezygnował, dziś byłby prawdziwą potęgą na rynku urządzeń przenośnych.
Steve Ballmer najwyraźniej także nie rozumiał branży urządzeń mobilnych, gdyż wyśmiewał iPhone’a, nazywając go „najdroższym telefonem na świecie, który nie spodoba się klientom biznesowym, ponieważ nie ma klawiatury.” W 2013 roku zrozumiał jednak swój błąd i przyznał, że żałuje tego, że firma za bardzo skupiała się na systemie Windows, zamiast inwestować w rozwój telefonów.
Obecnie działalność koncernu z Redmond, związana z urządzeniami mobilnymi, skupia się jedynie na aplikacjach dla Androida oraz iOS. Raczej nie będzie już podejmował kolejnych prób wprowadzenia na rynek własnego sprzętu lub systemu operacyjnego, bo ostatnie lata pokazały, że mimo wielu prób, zupełnie nie odnajduje się w tej branży. Wielka szkoda, ponieważ konkurencja dla Google i Apple bardzo by się przydała, mogąc podnieść jakość oferowanych usług.
Więcej:Xbox nabija się z fanów fizycznych wydań gier. Gracze nie pozostawili na firmie suchej nitki
0

Autor: Marek Pluta
Od lat związany z serwisami internetowymi zajmującymi się tematyką gier oraz nowoczesnych technologii. Przez wiele lat współpracował m.in. z portalami Onet i Wirtualna Polska, a także innymi serwisami oraz czasopismami, gdzie zajmował się m.in. pisaniem newsów i recenzowaniem popularnych gier, jak również testowaniem najnowszych akcesoriów komputerowych. Wolne chwile lubi spędzać na rowerze, zaś podczas złej pogody rozrywkę zapewnia mu dobra książka z gatunku sci-fi. Do jego ulubionych gatunków należą strzelanki oraz produkcje MMO.