Rekiny pozwolą nam nie tylko szybciej pływać, ale również oszczędniej latać. Japońscy naukowcy już nad tym pracują
Żarłacz biały pomoże nowoczesnym samolotom i łodziom szybciej się poruszać. Naukowcy badają budowę ciała rekina, żeby dokładnie dowiedzieć się, dlaczego podwodny drapieżca jest w stanie szybko pływać.

Żarłacz biały to nie tylko najpopularniejszy gatunek rekina, ale i drapieżca. Gdy wyczuje ofiarę jest w stanie poruszać się z prędkością około 40 km/h, a w stanie spoczynku porusza się znacznie wolniej. Japońscy naukowcy pochylili się nad nim, żeby sprawdzić w jaki sposób żarłacz biały jest w stanie dostosowywać się do tak różnych prędkości. Kluczem jest tu budowa skóry, którą jest pokryte ciało rekina (vide Ars Technica).
Skóra żarłacza białego może pomóc przyszłym samolotom i łodziom
Na stronie The Royal Society Publishing opublikowano obszerny materiał, opisujący zależność pomiędzy morfologią skóry żarłaczy białych, a prędkością z jaką mogą się poruszać. Mimo, że rekiny są rybami, to ich ciała nie są pokryte łuskami, które kojarzy każdy z nas. Zamiast tego drapieżniki posiadają skórę o unikalnej konstrukcji, która pozwala im na sprawne poruszanie się w wodzie.
Zwykły dotyk skóry rekina ujawnia jej specyficzną konstrukcję. Gładząc ręką od strony głowy do ogona będzie nam się wydawała bardzo gładka. Natomiast w drugą stronę poczujemy szorstką powierzchnię, jakby całość składała się z niewielkich zębów. Nie tylko chronią ciało rekina, ale i zmniejszają opór podczas pływania, co pozwala im rozwijać większą prędkość.
Dlatego twórcy dokumentu zdecydowali się przygotować próbki skóry rekina z różnych części ciała i poddać je testom. Wspomniane próbki pochodziły z ciała zwierzęcia, które już zostało odnalezione martwe, więc żadne zwierzę nie zostało poświęcone dla badań. Badacze mieli więc okazję, żeby sprawdzić, w jaki sposób wspomniane ząbki skóry żarłacza białego wpływają na aerodynamikę.
Okazuje się, że najlepsze ząbki posiadają zarówno wysokie i niskie grzbiety. Pierwsze z nich zmniejszają opór przy mniejszych prędkościach, a drugie przy większych. Dalsze badania nad działaniem skóry rekina może pomóc w nowych konstrukcjach łodzi oraz samolotów. Mniejszy opór pozwoli osiągnąć większe prędkości bez potrzeby montowania mocniejszych silników.