Problemy z chłodzeniem serwerów spowodowały niemałe problemy z usługami bankowymi w Singapurze. W ich rezultacie wstrzymano 2,5 mln transakcji.
W obecnych czasach wiele państw dąży do wyeliminowania fizycznej gotówki i przejścia na płatności cyfrowe. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie, gdyż awarie infrastruktury bankowej mogą pozbawić nas dostępu do pieniędzy. Z taką właśnie sytuacją mieli niedawno do czynienia mieszkańcy Singapuru, którzy przez kilka godzin nie mogli płacić za zakupy w sklepach oraz pobierać pieniędzy z bankomatów.
Według władz monetarnych Singapuru (MAS), awarie w dwóch dużych bankach, wstrzymały około 2,5 mln transakcji. Powodem problemu była usterka chłodzenia serwerów w centrum danych Equinix, z którego korzystały banki DBS oraz Citibank. Spowodowało to wzrost temperatury urządeń powyżej optymalnej, co zmusiło firmę do awaryjnego wyłączenia systemu w celu zapobiegnięcia uszkodzeniom.
Z wypowiedzi ministra Alvina Tana wynika, że awaria doprowadziła do 810 tys. nieudanych prób uzyskania dostępu do obu banków, a ponadto nie można było zrealizować około 2,5 mln transakcji płatniczych oraz bankomatowych.
Equinix za zaistniałą sytuację obwinia podwykonawcę, który zajmował się planowaną modernizacją systemu. Według komunikatu firmy, technicy podczas prowadzonych prac wysłali nieprawidłowy sygnał o zamknięciu zaworów cieczy chłodzącej, co doprowadziło do wzrostu temperatury.
Oba banki natychmiast przystąpiły do odzyskiwania swoich systemów informatycznych, wykorzystując w tym celu posiadane kopie zapasowe. Korporacje napotkały jednak pewne problemy techniczne, które znacznie utrudniły proces. DBS miało kłopot z błędną konfiguracją sieci, natomiast w Citibank wystąpił kłopot z łącznością.
Władze uznały, że oba banki nie spełniły wymogów MAS w zakresie odporności krytycznych systemów informatycznych na nieprzewidziane sytuacje. Przepisy wymagają, by nieplanowane przestoje systemów, mających wpływ na działalność banku, trwały nie dłużej, niż cztery godziny w przeciągu 12 miesięcy. Oba banki przekroczyły ten limit, więc nałożono na nie surowe kary, obejmujące m.in. sześciomiesięczne ograniczenia liczby oddziałów i bankomatów, a także przejmowania nowych przedsięwzięć biznesowych.
Według ekspertów taka sytuacja nie powinna mieć miejsca, ponieważ system chłodzenia musi mieć rozwiązania, które w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń, zapewnią mu ciągłość pracy. W gorącym klimacie Singapuru, przegrzewanie się centrów danych jest bardzo częste, więc należało to wziąć pod uwagę podczas jego projektowania. Banki muszą zadbać o zabezpieczenie kopii zapasowych swoich systemów, by można było z nich w każdej chwili skorzystać.
Więcej:Pakiet przed Max. Co to jest,kto może z niego skorzystać i ile kosztuje w 2025 roku?
0

Autor: Marek Pluta
Od lat związany z serwisami internetowymi zajmującymi się tematyką gier oraz nowoczesnych technologii. Przez wiele lat współpracował m.in. z portalami Onet i Wirtualna Polska, a także innymi serwisami oraz czasopismami, gdzie zajmował się m.in. pisaniem newsów i recenzowaniem popularnych gier, jak również testowaniem najnowszych akcesoriów komputerowych. Wolne chwile lubi spędzać na rowerze, zaś podczas złej pogody rozrywkę zapewnia mu dobra książka z gatunku sci-fi. Do jego ulubionych gatunków należą strzelanki oraz produkcje MMO.