Polska ma problem z wypadkami na hulajnogach elektrycznych; policja chce temu zaradzić
Policja uruchomiła kampanię, mającą na celu zwiększenie bezpieczeństwa kierowców hulajnóg elektrycznych. Na wielu skrzyżowaniach pojawią się bannery LED.

Polska Policja uruchomiła kampanię medialną, której celem jest zwiększenie świadomości zasad ruchu i bezpieczeństwa jazdy użytkowników hulajnóg elektrycznych. Są już dostępne pierwsze statystyki wypadków z udziałem kierowców tych pojazdów i nie są one zbyt optymistyczne. W 2022 roku odnotowano ponad 400 zdarzeń drogowych z udziałem hulajnóg elektrycznych.

Hulajnogi elektryczne – kampania policji
Policja współpracuje w firmą ScreenNetwork, umieszczając bannery przy węzłach głównych ciągów komunikacyjnych. Te spoty to z reguły krótka (15 sekundowa) animacja wyświetlana na ekranach LED. Musi być zauważalna, dlatego została zaprojektowana z wykorzystaniem kontrastowych kolorów.
Przypominamy, że hulajnoga elektryczna jest pojazdem, a jej użytkownik jest kierowcą. Wiąże się to zarówno z przywilejami, jak i obowiązkami – Policja.
Warto pamiętać, że wraz ze zmianą prawa w 2021 roku, hulajnogi elektryczne zostały uznane za pojazdy. Do kierowania nimi od osób w wieku 10 lat – 18 lat wymagany jest taki sam dokument, jak w przypadku poruszania się rowerem (np. karta rowerowa). Hulajnogi elektryczne muszą się poruszać po drogach dla rowerów lub jeśli ich nie ma – po jezdni, jeśli obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h. Jeśli ruch samochodowy odbywa się szybciej, kierujący hulajnogą może skorzystać z chodnika, ale musi poruszać się z ograniczoną prędkością, aby nie stwarzać zagrożenia dla pieszych.
Ponad 400 wypadków z udziałem hulajnóg
Według statystyk opublikowanych w zeszłym miesiącu, w 2022 roku miały miejsce 424 wypadki z udziałem hulajnóg elektrycznych, w których zostało poszkodowanych 421 osób, w 155 przypadkach obrażenia były poważne, a dla 3 osób zakończyło się to śmiercią. To dwukrotnie więcej zdarzeń drogowych, niż w przypadku motorowerów o pojemności do 125 cm sześciennych. A przecież motorowerów jeździ znacznie więcej po drogach.
Dlatego problem może być faktycznie poważny, jak wynika ze statystyk, w zasadzie każda (odnotowana) kolizja dla kierowcy hulajnogi kończy się jakimiś obrażeniami, w 1/3 przypadków poważnymi. Do najczęstszych „grzechów” jeżdżących hulajnogami elektrycznymi należą m.in.: przekraczanie prędkości, zbyt szybka jazda chodnikiem czy w dwie lub więcej osób na jednym pojeździe. Kampania policji ma nakłonić do zapoznania się z zasadami i przepisami dot. jazdy takimi pojazdami. Większa świadomość i uważna jazda powinna zwiększyć bezpieczeństwo na drogach.