Komentarze do wiadomości: „Oczekiwania są po prostu kosmiczne”. Legenda Blizzarda mówi o tym, dlaczego tak trudno jest pracować nad grami takimi jak Diablo 4

Forum Gry RPG
Dodaj komentarz
02.10.2025 09:50
DocHary
1
4
odpowiedz
DocHary
83
Unclean One

deweloperzy mają bardzo trudne zadanie spełnienia oczekiwań graczy
No mają, bo oczekiwania zarządu nie są spójne z tymi graczy. Obsadzanie stanowisk ludźmi niekompetentnymi też swoje robi.

post wyedytowany przez DocHary 2025-10-02 09:50:52
02.10.2025 09:57
2
1
odpowiedz
kaagular
91
Generał

"Myślę, że za każdym razem, gdy masz dużą grę i wprowadzisz w niej jakiekolwiek zmiany, zawsze znajdą się osoby, które nie będą z tego zadowolone i głośno to wyrażą."

Tymczasem gry na Robloxie, w których zmiany są co 2/3 dni i mają po 50 000 graczy online z trendami wzrostowymi po kilkanaście % co update XD

02.10.2025 10:06
3
1
odpowiedz
2 odpowiedzi
firefly
52
Centurion

Błagam, niezwykle ryzykowne to jest lawirowanie między dobrymi pomysłami a oczekiwaniami zarządu.

To absurd myśleć że w firmie z samą drużyną od mikrotranzakcji większą niż kilka innych studiów łącznie nikt nie ma dobrych pomysłow na satysfakcjonujący kształt rozgrywki, zwłaszcza z możliwością obserwacji prawie 3 dekad istnienia gatunku.

Rakiem jest obecny kształt kapitalizmu i ciągła pogoń za kwartalnymi zyskami w kolosach pokroju ActiBlizz. Stąd wynika takie a nie inne planowanie i alokacja zasobów deweloperów na antykonsumenckie pierdoły zamiast po prostu produkcji dobrej gry jako cel sam w sobie.

Potem mamy płatne sklepy z większą ilością drogich skórek niż contentu w samej grze, nie wspominając o różnych dark patterns pokroju klasyka w postaci tego samego guzika do wyjscia z sezonowej zakładki i akceptowania zakupu battle passa w Diablo 4.

Mimo to, małe niezależne firmy z w miare ludzkim zarządem potrafią wciąż stworzyć arcydzieła bez użycia podobnych praktyk, przykładowo Baldurs Gate 3 lub Expedition 33. Nie miałoby to miejsca w komórkach rakowych niszczących ten rynek pokroju EA, czy właśnie ActiBlizz, które nastawione są na jak najszybszy zysk kosztem wszystkiego innego.

Także haa tfu Blizz, ha tfu Diablo 4, a jak chcecie porządnego ARPGa to odpalcie sobie Grim Dawn albo PoE2.

02.10.2025 12:07
MANTISTIGER
😂
3.1
MANTISTIGER
89
Generał

Przyjdzie Ci taki dev i powie że ,, gracze to naprawdę wcale niechcą dużych i dobrych produkcji AAA tylko gier onlaine z masą nowej zawartości dodawanej ciagle i z tonami płatych skórek. A Baldurs Gate 3,Expedition 33 to był wypadek przy pracy anomalie.

post wyedytowany przez MANTISTIGER 2025-10-02 12:10:35
07.10.2025 07:41
Silvaren
3.2
Silvaren
4
Pretorianin

Zrobienie dobrej gry nie gwarantuje, że koszty produkcji się zwrócą. Budżety są zbyt wysokie na ryzyko. Dlatego zostaje coś, co kojarzymy z grami indie albo ryzykanci, którzy postawili wszystko na jedną kartę i albo się uda, albo znikną z rynku - jak właśnie Larian z ich Baldur's Gate 3.

BG3 był anomalią. Wpompowano bezprecedensowy budżet na klasycznego cRPG. Podczas gdy gry z tej niszy fundowane przez społeczność miały budżety od kilkuset tysięcy do 5 milionów dolarów, BG3 miał grubo ponad 100 milionów, a najpewniej bliżej 200. Nikt wcześniej ani nawet 2 lata później nie zaryzykował takich pieniędzy na klasycznego cRPG. To była anomalia.

Przypominam, iż gadanie, że "dobra gra sama się obroni" to mit, bo jest pełno przykładów, kiedy nawet rewelacyjne gry sprzedają się grubo poniżej oczekiwań. Niektóre potrafią się odbić i zapewnić dochód dopiero po latach sprzedaży.

Gra musi zarobić więcej niż dałaby inwestycja jej całościowego budżetu (produkcja + marketing) w okresie developmentu. Inaczej to strata czasu i źle ulokowane pieniądze. W związku z tym gry z dużym budżetem prawie zawsze będą produktami bezpiecznymi.

post wyedytowany przez Silvaren 2025-10-07 07:42:04
02.10.2025 10:07
Kwisatz_Haderach
😈
4
odpowiedz
Kwisatz_Haderach
20
GIT GUD or die trying

Brevik jest bardzo dyplomatyczny jak sie wypowiada o Diablo 3 i 4.

Owszem ogolnie ma racje, oczywiscie ze "jest trudno", ale nie oszukujmy sie... problemem D3 i D4 nie byli gracze i ich oczekiwania, tylko devsi.

On poprostu nie chce (lub nie moze) powiedziec wprost ze te teamy, to banda niekopetentnych ludzi, ktorzy nie wiedza z czym sie je gry HnS.

Z jego prywatnych streamow, mozna wylowic od czasu do czasu jakies hinty "co by zrobil on inaczej, gdyby robil D3, etc...", i odpowiedz to "wlasciwie wszystko". hehe

post wyedytowany przez Kwisatz_Haderach 2025-10-02 10:10:17
02.10.2025 10:40
😈
5
odpowiedz
1 odpowiedź
SagittariusA
41
Pretorianin

Pierwsze primo David Brevik byl wspolzalozycielem Condor Games, Blizzard North to byla zmieniona nazwa bo bylo parcie ze strony Blizzarda jak juz zaczeli bardziej wspolpracowac.

Drugie primo juz dawno David rozminal sie troche z forma tworcza; ostatnia udana gra, nad ktora pracowal byl D2LoD w wersji 1.09d, a i tak Classic byl duzo lepszy mimo wielu bugow.

02.10.2025 19:03
Kwisatz_Haderach
😂
5.1
Kwisatz_Haderach
20
GIT GUD or die trying

ostatnia udana gra, nad ktora pracowal byl D2LoD w wersji 1.09d

Ten w kolko to samo. Twoje 1.09d #Nikogo.

Jego solowa gra ma 82/100 na Steamie. Przez lata prowadzil (i wyprowadzil z kryzysu) Marvel Heroes, dopoki nie zostalo zabite zupelnie nie z jego winy.

Wlasciwie jedyna nieudana gra nad ktora pracowal to Hellgate London, i to tez w sumie nie z jego przyczyny, i nie z przyczyn artystyczno-designerskich.

Graj sobie nawet w Diablo 0.7d, ale nie pisz bzdur, bo znajac zycie nic nie wiesz.

a i tak Classic byl duzo lepszy mimo wielu bugow

Az mi Enigmy z rak powypadaly. iksde

post wyedytowany przez Kwisatz_Haderach 2025-10-02 19:04:02
02.10.2025 11:58
📄
6
1
odpowiedz
Bulioner
4
Centurion

Mam nadzieję, że ktoś zrobi porządek w Blizzardzie na wzór tego, co Pete Hegseght robi w Pentagonie. Nie potrzebujemy tłuściutkich dziewczynek w niebieskich perukach przy produkcji takich gier, jak Diablo. Niech tworzą przygody Pokemonów lub bajki o kotach, ale niech nie dotykają marki Diablo.

02.10.2025 12:15
7
odpowiedz
Noname13
30
Chorąży

A takie GGG wsłuchuje się w głos graczy i stara się ulepszać PoE jak tylko może zamiast narzekać o kosmicznych wymogach.

02.10.2025 12:27
8
1
odpowiedz
sabaru
30
Senator

Jednocześnie podzielił się prostą radą dla wszystkich deweloperów, zmagających się z podobnym problemem. Jego zdaniem najlepiej jest po prostu trzymać się tego, w co się wierzy.
xd, czyli robić dalej niedorobione gry, pełne lgbt+ i poprawności politycznej. I udawać że wszystko jest w porządku, a gracze to matoły i się nie znają. Tak że ich opinie można zlać i nie brać pod uwagę bo przecież się nie znają na grach i ich robieniu.

post wyedytowany przez sabaru 2025-10-02 12:31:03
02.10.2025 16:40
9
odpowiedz
1 odpowiedź
Anderworld666
29
Chorąży

Może dlatego, że wcale oni nie robią to co chcą gracze. Ludzie chcieli po prostu kontynuacje z ciekawą fabułą, wciągającym mrocznym klimatem grę, single player grę. Multiplayer co najwyżej dodatek. A nie to co zrobili, to quasi MMO, z rozciągnięta fabuła. Nie raz podchodziłem do diablo 4. CKowiek zaczyna grać, robi questy poboczne, ale to jest tak rozciągnięte, biegania w tą i z powrotem, że zanim ją wolę ruszę dalej z pierwszego dużego miasta to ja już zapominam kto to Lilith i po co ja ją ścigam.

02.10.2025 17:06
9.1
firefly
52
Centurion

Single player? Jedynie wokalne grono casualowych dadgamerów z trzema pracami i 14toma dziećmi chce od ARPGów fabuły na pierwszym miejscu.

Większość chce porządnego, rozbudowanego i wciągającego endgame'u na dziesiątki/setki godzin, co potwierdzają numerki takiego PoE1 czy 2.

Diablo 4 koszmarnie zawiódł na tym froncie, a fabuła i kampania to najlepsze co ta wydmuszka ma do zaoferowania. 5 miles wide, 5 inches deep.

02.10.2025 18:15
Szlugi12
10
odpowiedz
Szlugi12
126
BABYMETAL

Ostatnio zbierali od streamerów pisma co zmienić, co wywalić, czego by chcieli gracze :D praktycznie od każdego z maxrolla dostali pismo, ciekawe co z tego wprowadzą, co zmienią, co usuną, albo co zepsują i nic nie zmienią...
Niech lepiej dadzą Diablo 2 Resurrected na steam i sprawa rozwiązana.

post wyedytowany przez Szlugi12 2025-10-02 18:16:41
02.10.2025 20:28
11
odpowiedz
Brozek90
23
Legionista

Gry są coraz droższe, to i oczekiwania są coraz większe. To chyba dość logiczne.

03.10.2025 01:08
Bezi2598
12
odpowiedz
1 odpowiedź
Bezi2598
159
Legend

Cykl Diablo 4:

Społeczność mocno narzeka na coś (mechanika, design, balans, cokolwiek) i przedstawia swoje rozwiązania problemów (większość czasu to spłycenie i mocne ułatwienie gry). ---> Blizzard implenetuje owe rozwiązania. ---> W praktyce są kijowe i po jakimś czasie ludzie narzekają ponownie na te same problemy ---> Powrót do punktu pierwszego.

Problem jest taki, że devsi nie mają pojęcia co z tą grą dalej zrobić i nie mają żadnej wizji i implementują fixy zaczytane z reddita.

Słuchanie społeczności i ich problemów jest ważne, ale nie zastąpi dobrego leadera który wie w którym kierunku prowadzić grę. Społeczność może wskazać gdzie leżą problemy, ale to devsi powinni wiedzieć jak te problemy rozwiązać.

Prosty przykład, mythic legendary. Na premierę drop był tak rzadki, że prawie nikt ich nie widział. Blizzard wysłuchał ludzi i teraz wszystko można wyfarmić albo nawet wycraftować bardzo szybko. Tylko teraz nie ma żadnych rzadkich dropów i nie ma żadnej satysfakcji z dropu dobrego itemka...

post wyedytowany przez Bezi2598 2025-10-03 01:09:23
03.10.2025 09:42
12.1
kaagular
91
Generał

A ja bym nie nazwał tego "słuchaniem społeczności". To jest takie pozorne słuchanie. No bo gracze niekoniecznie opisują swoje potrzeby w elaboratach na 4 strony a4. Postulaty są wybiórcze, często emocjonalne i tak naprawdę ich źródłem jest "coś". Jak gracz narzeka, że "mało dropi" to właśnie wcale gracz nie mów "nie chcę żeby w grze nie było holy graila". A tu mamy gracz mówi "chcemy coś nowego", a Blizz słucha graczy w taki sposób "dajmy reskin starego czyli będzie coś nowego" :) To nie jest słuchanie. W sumie GGG z PoE2 też trochę wpadło w taką pułapkę, gracze chcieli ciężej, wolniej, ale jednocześnie czy nie chcieli szybko? No właśnie... Czyli słuchaniem graczy było zarówno ograniczenie travel skilli jak i... dodanie sprintu. No a że Blizz w ogóle nie ogarnia kuwety to jest jak jest, nawet jak coś zrobi to bez sensu i wbrew graczom i logice. W żadnej mierze bym nie powiedział, że "słucha graczy".

Forum Forum Gry RPG
Dodaj komentarz

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl