Naukowcy zbadali wpływ Facebooka na poglądy polityczne użytkowników
Badania przeprowadzone we współpracy z międzyuniwersyteckim zespołem badawczym z USA oraz firmą Meta dowodzą, że pomimo manipulacji algorytmem Facebooka, poglądy polityczne użytkowników nie ulegają zauważalnym zmianom.

Międzyuniwersytecki zespół badaczy z USA, współpracując z firmą Meta, postanowił zbadać, w jakim stopniu Facebook wpływa na nasze poglądy polityczne. Ich dogłębna analiza miała na celu zrozumienie roli, jaką platforma mediów społecznościowych odgrywa w amerykańskiej demokracji. Wyniki mogą zaskoczyć – mimo iż algorytm Facebooka wpływa na treści, które pojawiają się na ekranach użytkowników, nie wydaje się mieć znaczącego wpływu na ich przekonania polityczne.
Badacze przeprowadzili eksperymenty, w których zmieniali sposób wyświetlania treści niektórym użytkownikom – zamiast korzystać z algorytmu Facebooka, wyświetlali posty w kolejności chronologicznej. Odkryli, że choć osoby uczestniczące w eksperymencie spędzały mniej czasu na Facebooku i Instagramie, widziały więcej treści politycznych, w tym te niekoniecznie wiarygodne.
Jeszcze ciekawszy wydaje się być fakt, że nawet kilkumiesięczne manipulacje algorytmem nie wpłynęły zauważalnie na postawy polityczne uczestników. Badacze przypuszczają, że sprawdzane przekonania kształtują się przez lata, a nie miesiące.
W jednym z eksperymentów, w którym użytkownikom ograniczono dostęp do treści od osób o podobnych przekonaniach, badacze nie zaobserwowali wpływu na radykalizację poglądów czy wiary w nieprawdziwe informacje.
Badanie jednak potwierdziło, że Facebook jest miejscem, gdzie obserwuje się silną segregację ideologiczną. Osoby o konserwatywnych poglądach były bardziej odizolowane od różnorodnych źródeł informacji niż liberałowie.
Facebook przyjął powyższe wyniki z zadowoleniem, twierdząc, że potwierdzają one rosnący zbiór badań pokazujących, że media społecznościowe nie prowadzą do szkodliwej polaryzacji społecznej ani nie wpływają znacząco na postawy, przekonania czy zachowania polityczne użytkowników.
Więcej:63% graczy w USA kupuje maksymalnie dwie gry rocznie. Podporą branży jest naprawdę nieliczna elita