Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 27 czerwca 2023, 09:44

autor: Adrian Werner

Niewiarygodne plany zakupowe Microsoftu; na liście m.in. Sega, Paradox czy IO Interactive

Dzięki dokumentom sądowym poznaliśmy listę studiów, które chciał przejąć Microsoft. Znalazły się na niej takie zespoły jak Bungie, Bohemia Interactive, IO Interactive oraz polskie 11 bit. Rozważano również wykupienie wydawców takich jak Sega czy Paradox Interactive.

Źródło fot. IO Interactive
i

W ubiegłym tygodniu w Kalifornii rozpoczęła się rozprawa w sprawie uzyskania przez firmę Microsoft zgody na przejęcie Activision Blizzard. Okazała się ona prawdziwą skarbnicą wiedzy odnośnie planów tego koncernu. Dzięki niej dowiedzieliśmy się nowych rzeczy m.in. o obecnym etapie prac nad The Elder Scrolls VI oraz o porzuceniu planów wydania gry z Indianą Jonesem na konsole PlayStation. Teraz, dzięki dołączeniu do materiałów dowodowych wewnętrznej korespondencji Microsoftu poznaliśmy listę studiów, które koncern miał ochotę przejąć.

W dokumentach zarysowana została strategia rozwoju firmy. Microsoft chce kupować deweloperów pecetowych i konsolowych, którzy mają popularne własne marki i specjalizują się w tych kategoriach, w jakich dział Xboksa niedomaga. Premiowane miałby być zwłaszcza ekipy, których produkcje zwiększałby liczbę abonentów Game Passa. Z kolei wśród mobilnych kandydatów do przejęcia priorytetem jest głównie doświadczenie w tworzeniu hitów oraz potencjalna zdolność wykorzystania wielu marek będących własnością giganta z Redmond.

Łącznie przygotowano listę ponad 100 największych deweloperów, wśród których znalazły się takie firmy, jak CD Projekt, Hello Games czy From Software. Nie było to jednak realistyczne zestawienie potencjalnych celów do przejęcia, a jedynie analiza najciekawszych studiów na rynku. W korespondencji znalazły się jednak również bardziej poważne propozycje 20 studiów, w przypadku których rekomendowano podjęcie starań o ich wykupienie.

Lista marzeń Microsoftu w kwestii studiów i firm do przejęcia:

  1. 11 bit studios
  2. Behaviour Interactive
  3. Bungie
  4. Crytek
  5. Housemarque
  6. IO Interactive
  7. Larian Studios
  8. Manticore Games
  9. Niantic
  10. Paradox Interactive
  11. People Can Fly
  12. Playdead
  13. Playrix
  14. Rebellion Developments
  15. Remedy Entertainment
  16. Scopely
  17. Sega
  18. Supergiant Games
  19. Thunderful
  20. Zynga

Warto zaznaczyć, że korespondencja pochodzi z początku 2021 roku. Nie wiemy więc, jak zmieniły się od tego czasu plany Microsoftu, na jakim etapie są rozmowy z potencjalnymi celami do przejęcia, ani czy w ogóle je podjęto.

Od tego czasu sporo na rynku się zresztą zmieniło. Przykładowo, w dokumencie jako kandydatów do przejęcia wymieniono studia Bungie i Housemarque, które zostały w międzyczasie wykupione przez firmę Sony. Z kolei Zyngę przejęło Take-Two Interactive.

Zabawne jest to, że Microsoft rozważał wykupienie Bungie, bo przez wiele lat zespół ten był własnością tego koncernu, ale studio odzyskało niezależność w 2007 roku.

Powstaje również pytanie, jak mocno plany zakupowe Microsoftu storpedowały problemy z finalizacją przejęcia Activision Blizzard. Plany te ogłoszono na początku ubiegłego roku, ale koncern do tej pory nie uzyskał zgody od wszystkich największych organów zajmujących się ochroną konkurencyjności na rynkach różnych krajów.

Łatwo sobie wyobrazić, że Microsoft postanowił wstrzymać się z kolejnymi zakupami do czasu finalizacji przejęcia Activision Blizzard i z tego powodu obok nosa przeszło koncernowi sporo atrakcyjnych okazji. Zwłaszcza próba wykupienia kolejnych wydawców, takich jak Sega czy Paradox Interactive, wyglądałaby źle w sytuacji, gdy różne organy kontrolne obawiają się uzyskania przez giganta z Redmond zbyt mocnej pozycji na rynku gier.

  1. Microsoft- strona oficjalna

jako ciekawostkę warto wspomnieć, że dzięki dokumentom z rozprawy dowiedzieliśmy się, że Microsoft zapłacił w 2018 roku 117 mln dolarów za przejęcie znanego z Hellblade studia Ninja Theory.

Ten materiał nie jest artykułem sponsorowanym. Jego treść jest autorska i powstała bez wpływów z zewnątrz. Część odnośników w materiale to linki afiliacyjne. Klikając w nie, nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej