Roczna opłata za lepsze osiągi; kolejny producent wprowadza płatne subskrypcje

Mercedes jako następny producent wprowadza w swoich samochodach odblokowanie istniejących już fizycznie funkcji. Oczywiście w ramach abonamentu.

futurebeat.pl

Kamil Sulej

Roczna opłata za lepsze osiągi; kolejny producent wprowadza płatne subskrypcje, źródło grafiki: Unsplash.
Roczna opłata za lepsze osiągi; kolejny producent wprowadza płatne subskrypcje Źródło: Unsplash.

Płacenie za dodatki w samochodzie nie jest niczym nowym. Praktycznie od zawsze podczas konfigurowania pojazdu można dokupić jakąś funkcję. Odbywało się to jednak w formie ulepszeń do bazowej wersji, która fizycznie ich nie posiadała. Oczywiście taka możliwość wciąż istnieje, jednak producenci szukają nowych metod zarobku na swoich samochodach. Mowa m.in. o mikropłatnościach, tak znienawidzonych przez graczy.

Lepsze osiągi w ramach abonamentu

Mercedes w swoich modelach EQ EQE i EQ EQS, czyli w pełni elektrycznych samochodach, oferuje dodatek „zwiększenie przyspieszenia" w ramach rocznego abonamentu. Wysokość opłaty to 1200 dolarów (ok. 5 410 złotych). Co ciekawe, blokada parametrów jest wyłącznie programowa, ponieważ fizycznie samochód jest zdolny osiągnąć takie rezultaty.

Roczna opłata za lepsze osiągi; kolejny producent wprowadza płatne subskrypcje - ilustracja #1
Mercedes EQ EQE – jeden z modeli z abonamentem na osiągi. Źródło: Mercedes-benz.pl

Po wykupieniu rocznego abonamentu moc silników elektrycznych ma wzrosnąć o ok. 20-24%. Jednocześnie zwiększy się moment obrotowy oraz poprawi się czas przyspieszenia (od 0 do 100 km/h o ok. 0,8 sekundy). Subskrypcja nie obejmuje żadnych fizycznych zmian w samochodzie. Nie jest więc konieczne udanie się do warsztatu. Wystarczy zapłacić i et voila – mamy lepsze osiągi.

Roczna opłata za lepsze osiągi; kolejny producent wprowadza płatne subskrypcje - ilustracja #2
Czy płatne subskrypcje są przyszłością motoryzacji? Źródło: Unsplash

Niebezpieczny trend

Przyczyn takiej sytuacji można doszukiwać się w globalnych spadkach sprzedaży nowych samochodów. Producenci, szukając alternatywnych źródeł zarobku, zaczęli sprzedawać aktualizacje oprogramowania i „dodatkowe” funkcje w ramach subskrypcji. Wszystko po to, żeby zarabiać na samochodzie możliwie najdłużej po jego sprzedaży. Przypomina to parcie dużych wydawców na tworzenie gier-usług, które otrzymują aktualizacje i nową zawartość przez bardzo długi czas, często w postaci zawartości wyciętej z „bazowej” wersji gry.

Mercedes niestety idzie w ślady BMW, które kilka miesięcy temu wywołało dużo kontrowersji. Wszystko przez ofertę subskrypcji, która za kwotę 18 dolarów miesięcznie „odblokowuje” podgrzewane fotele, istniejące fizycznie w samochodzie.

Podobało się?

3

Kamil Sulej

Autor: Kamil Sulej

Student dziennikarstwa, któremu od najmłodszych lat towarzyszą gry komputerowe. Jego zamiłowanie do technologii pozwoliło mu odnaleźć się w GRYOnline.pl, gdzie zajmuje się tematyką technologiczną, a za sprawą pisania dla Cooldown.pl coraz bardziej zagłębia się w świat influencerów, Minecrafta oraz e-sportu. Przygodę z grami wideo zaczął od PS1 oraz taniego klona Pegasusa. Od tamtej pory nie wyobraża sobie życia bez gier, a jego szczególnymi ulubieńcami są seria Metro (w tym także książkowa), stare Need For Speedy oraz GTA 4. Jego największą pasją jest Formuła 1. Ponadto w czasie wolnym uwielbia wsłuchiwać się w brzmienia rosyjskiego rocka, który według niego emanuje wyjątkowym klimatem i energią.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
19
26

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne
2022-11-25
12:06

Generał

Merc bedzie musial zweryfikowac swoj model biznesowy jak im sprzedaz siadzie
Pewnie, przecież mamy kapitalizm, prawo podaży i popytu i takie tam ...
Nie rozumiem dlaczego należy to "ukrócić" jak pisze ktoś wyżej.
Jeśli będzie nieskuteczne - samo się ukróci.
Zamiast płakać należy zwracać uwagę na zachowanie zdrowej konkurencji. Jeśli się ją zapewni, to prędzej, czy później któryś z dostawców zapewni abonament, który będzie po prostu korzystniejszy od dzisiejszego postrzegania tej branży, bo zaspokoi lepiej potrzeby klientów.

Przecież gdy się dobrze zastanowić, to większość nie chce i nie potrzebuje samochodu na własność.
Trzeba płacić ubezpieczenie, serwisować, lać paliwo, myć, parkować, drapać szyby w zimę ... (jaki samochód jest najlepszy? - służbowy, bo w większości tego nie ma ;)
Jeśli ktoś zaspokoi potrzebę przemieszczania się z A do B w odpowiednich warunkach bez tych naleciałości, to cała dyskusja stanie się bezpodstawna.
Oczywiście "w odpowiednich warunkach" jest kluczowe.

Komentarz: ZŁ
2022-11-25
11:57

Drackula Legend

Drackula

Wielu mabywcow z tej niewielkiej puli kupujacej za gotowke, pewnie wyda kolejne 200 dolcow miesiecznie na dodatki. Jednak dla ludzi kupujacych w modelu finansowym, kolejne 200 miesiecznie to bedzie juz zbyt wiele.
Moge sie mylic ale jesli inni producenci nie pojda ta droga, to Merc bedzie musial zweryfikowac swoj model biznesowy jak im sprzedaz siadzie.

Komentarz: Drackula
2022-11-25
11:36

Jerry_D Senator

To co, że kogoś stać? To nie znaczy, że koniecznie musi się wypinać dla każdego, kto go chce wydymać.

Takie rzeczy trzeba ukrócić, dopóki jeszcze się nie zdążyły na stałe zadomowić w branży. A ty, jako gracz, doskonale powinieneś o tym wiedzieć. U nas też się zaczęło od niewinnej zbroi dla konia, a potem to już poszło z górki i od śmieciowych DLC, lootboxów i mikrotransakcji już się nie uwolnimy.

Komentarz: Jerry_D
2022-11-25
07:35

Asmodeus Senator

😂

Januszerka w narodzie tak mocno XD. Samochod za 80k, a 1k na dodatki to juz nie ma XD

Prawie jak Pudzian i jego Hummer w gazie XD

Komentarz: Asmodeus
2022-11-25
07:23

Asmodeus Senator

😂

A wszystko zaczelo sie od zbroi dla konia. "kupie bo to moje pieniadze, nie wplywa to wcale na innych" Szach-mat naiwniacy!

Komentarz: Asmodeus

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl