Jon Favreau „był czerwony ze złości”, kiedy amerykańskie wojsko kazało usunąć kontrowersyjną kwestię z Iron Mana

Na planie Iron Mana doszło do starcia pomiędzy Jonem Favreau a przedstawicielem interesów wojska USA. Reżyser nie miał jednak wyjścia i musiał zgodzić się na cenzurę.

filmomaniak.pl

Pamela Jakiel

Komentarze

Jon Favreau „był czerwony ze złości”, kiedy amerykańskie wojsko kazało usunąć kontrowersyjną kwestię z Iron Mana, źródło grafiki: Iron Man, Jon Favreau, Marvel, 2008..
Jon Favreau „był czerwony ze złości”, kiedy amerykańskie wojsko kazało usunąć kontrowersyjną kwestię z Iron Mana Źródło: Iron Man, Jon Favreau, Marvel, 2008..

Nie od dziś wiadomo, że amerykańscy filmowcy często korzystają z pomocy amerykańskiej marynarki wojennej, kiedy kręcą produkcje opowiadające o wojsku lub poruszające jego temat. Nie jest również tajemnicą, że z tego powodu decydentom z armii USA zdarza się ingerować w powstające widowiska. Tak było chociażby w przypadku Top Guna. Jak się jednak okazuje, również dzieło inicjujące MCU korzystało ze wsparcia armii USA, a więc – ku zgrozie Jona Favreau – musiało się liczyć z jej zdaniem.

Aby filmowa produkcja Marvela (i każda inna) mogła wykorzystać prawdziwe mundury i inne elementy ikonografii związane z wojskiem, jej twórcy byli zobowiązani do współpracy z Departamentem Obrony. Funkcję jego przedstawiciela na planie Iron Mana sprawował Philip Strub, który w imieniu armii dbał o korzystny wizerunek marynarki wojennej przedstawiony w widowisku. Łącznikowi nie spodobała się jednak pewna kwestia dialogowa padająca z ust żołnierza, co doprowadziło do zakulisowego konfliktu z Jonem Favreau.

Strub opowiedział autorom książki MCU: The Reign of Marvel Studios, że pokłócił się z reżyserem na planie o zdanie wypowiadane przez wojskowego, który twierdził, że „zabiłby się” za możliwości, jakie oferuje Tony Stark. Żartowanie z samobójstwa nie było czymś, co przystawało wojskowemu.

Było tam może z 200 osób, a [Favreau] i ja kłócimy się o to. Był coraz bardziej czerwony na twarzy, a ja złościłem się tak samo, jak on.

Autorzy wspomnianej książki zaznaczają, że Favreau nie rozumiał, jak duże znaczenie miały te słowa. Dla niego było to tylko popularne powiedzenie. Zdenerwowany reżyser dopytywał, czy wypowiedź o „przejściu po rozżarzonych węglach” byłaby akceptowalna, a na to już Strub przystał. Ostatecznie jednak żadna z tych kwestii nie znalazła się w filmie.

Film:Iron Man

premiera: 2008akcjasci-fiprzygodowy

Iron Man – pierwsza część trylogii oraz pierwszy film zaliczany do Marvel Cinematic Universe, opowiadający o jednym z najważniejszych superbohaterów wszechczasów – miliarderze uzbrojonym w niezwykle zaawansowaną technologicznie zbroję. Film jest napakowany akcją, humorem i doskonałymi efektami specjalnymi. Niezwykle bogaty przedsiębiorca i inżynier Tony Stark zostaje porwany podczas prezentacji swojego nowego pocisku zbrojnego w Afganistanie. Żeby przeżyć, w jego klatce piersiowej zostaje zamontowany magnes, który odciąga odłamki granatu z jego serca. Iron Man w swoim pierwszym samodzielnym filmie walczy z grupą terrorystyczną Dziesięć Pierścieni. Wraz z rozwojem sytuacji, Stark dojrzewa do bycia superbohaterem, jednocześnie nie tracąc swojego sarkastycznego i pełnego ekscentryczności poczucia humoru. W filmie wystąpili Robert Downey Jr. (Tony Stark), Terrence Howard (James Rhodes), Jeff Bridges (Obadiah Stane) i Gwyneth Paltrow (Virginia Potts). Scenariusz napisali Hawk Ostby, Mark Fergus, Art Marcum i Matt Holloway, a reżyserią zajął się Jon Favreau, znany również z innych filmów MCU jako Happy Hogan, szofer, przyjaciel i asystent Tony’ego Starka. Iron Mana kręcono dla Paramount Pictures m.in w Los Angeles czy Las Vegas.

Film Iron Man

8

Pamela Jakiel

Autor: Pamela Jakiel

Redaktorka działu filmowego Gry-Online od kwietnia 2023 roku. Absolwentka filmoznawstwa i MISH Uniwersytetu Jagiellońskiego. Miłośniczka dzieł Romana Polańskiego, Terrence’a Malicka i Alfreda Hitchcocka. Woli gnozę od grozy, dramaty od komedii, Junga od Freuda. Tęskni za elegancją kina klasycznego i wciąż wraca do Bulwaru Zachodzącego Słońca. W muzeach tropi obrazy symbolistów, a świat przemierza gravelem. Uwielbia jamniki.

Todd Howard „umie postawić się na miejscu zwykłego gracza”, dlatego decyduje o wszystkich aspektach gier Bethesdy

Następny
Todd Howard „umie postawić się na miejscu zwykłego gracza”, dlatego decyduje o wszystkich aspektach gier Bethesdy

Pięć koszmarnych nocy rozbiło bank w weekend otwarcia. Adaptacja zwróciła się już kilkukrotnie

Poprzedni
Pięć koszmarnych nocy rozbiło bank w weekend otwarcia. Adaptacja zwróciła się już kilkukrotnie

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl