Jeden element gier sprzed lat niemal całkiem zniknął, a gracze za nim tęsknią. Nostalgia za kodami jest coraz silniejsza

Pamiętacie jeszcze szukanie kodów po gazetkach? Gracze wspominają cheaty, których raczej nie doświadczymy w dzisiejszych produkcjach.

cooldown.pl

Aleksandra Sokół

Komentarze
Jeden element gier sprzed lat niemal całkiem zniknął, a gracze za nim tęsknią. Nostalgia za kodami jest coraz silniejsza, źródło grafiki: Electronic Arts.
Jeden element gier sprzed lat niemal całkiem zniknął, a gracze za nim tęsknią. Nostalgia za kodami jest coraz silniejsza Źródło: Electronic Arts.

Gry przeszły ogromną przemianę na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia, a to wszystko za sprawą ewolucji silników graficznych i sprzętu. Nikogo nie dziwią już produkcje przypominające do złudzenia realistyczne filmy, a fani coraz częściej starają się odtwarzać „tytuły retro” w nowych grach. Istnieją jednak takie elementy rozgrywki, których ciężko uświadczyć w dzisiejszych czasach – i za którymi tęsknimy. Czymś takim są właśnie kody.

Niby cheatowanie, ale w ten pozytywny sposób

Przeglądając fora internetowe z pewnością natkniecie się na osoby, które tęsknią za erą kodów w grach komputerowych. Swojego czasu twórcy chętnie przemycali mechaniki ułatwiające, a przy tym urozmaicające zabawę; wystarczyło znać odpowiednią kombinację klawiszy. Te zaś mogliśmy znaleźć we wszelkiego rodzaju gazetkach, książkach czy nawet poradnikach.

Poszczególne cheaty były używane tak często, że na zawsze zapisały się w pamięci graczy. Wśród najpopularniejszych kodów znajdziemy chociażby „power overwhelming” ze StarCrafta czy „IDDQD IDKFA” zapewniające nieśmiertelność w pikselowym Doomie.

Na pierwszy rzut oka głównym celem kodów jest znaczne ułatwienie rozgrywki – czy to właśnie za pośrednictwem nieskończonych apteczek czy dostępu do nietuzinkowych aut, jak to miało miejsce w GTA San Andreas. Większość graczy widziała w tym jednak fajny sposób na dobrą zabawę, zwłaszcza po zaliczeniu pierwszego (i poważnego) podejścia do danego tytułu.

Nie wszystkie cheaty były szczególnie użyteczne czy „wartościowe” dla przejścia fabuły. Co więcej, niektórzy deweloperzy wręcz karali graczy za niewłaściwe przepisanie kodu – dla przykładu, Lara Croft z oryginalnych Tomb Raiderów mogła wybuchnąć jeśli wykonaliśmy przewrót w niewłaściwą stronę.

A potem mamy dziwne „kody” na tryb wielkiej głowy czy headshoty z confetti.

- AcherusArchmage

Wciąż pamiętam, kiedy z bratem dowiedzieliśmy się o kodzie na niską grawitację w GTA 3. Już wtedy było zabawnie, ale później zespawnowałem czołg i zrobiłem sztuczkę, gdzie wieżyczka się obraca i strzela do tyłu, żeby przyśpieszyć jazdę. Prawie się poszczaliśmy ze śmiechu, kiedy czołg POLECIAŁ W GÓRĘ. Nawet czołg jest łatwiejszy do latania niż Dodo.

- sixsixmajin

Warto wspomnieć, że niekiedy cheaty były nagrodą za przechodzenie gier i wyzwań. Z takiej mechaniki korzysta chociażby Tomb Raider Legenda, gdzie po spełnieniu określonych wymagań mogliśmy eksplorować grobowce z Excalliburem w ręku.

Tradycja, która wciąż istnieje w pewnych kręgach

Choć kody do gier nie są tak powszechne jak kiedyś, niektóre studia do tej pory umieszczają je w swoich dziełach. Nie możemy pominąć tu The Sims 4, gdzie do tej pory możemy korzystać ze starych kodów – nawet jeśli od ich powstania minęło już wiele lat. Niech rzuci kamieniem ten miłośnik Simsów, który nigdy nie skorzystał z zastrzyku gotówki w postaci „motherlode”.

Oprócz tego klasykiem jest także „bb.moveobjects” pozwalające na dowolne ustawianie mebli, a nawet i simów bez konieczności trzymania się ustalonych ram.

O kodach pamiętały także osoby pracujące nad remasterem pierwszych trzech części Tomb Raidera, gdzie przemycono nie tylko kody na nieskończone apteczki czy amunicję, ale także wybuchającą Larę. Jaki jest wasz ulubiony cheat z dzieciństwa?

Aleksandra Sokół

Autor: Aleksandra Sokół

Do GRYOnline.pl trafiła latem 2023 roku i opowiada o grach oraz wydarzeniach z ich świata. Absolwentka filologii angielskiej, która potrafiła poświęcić całą pracę naukową postaci komandora Sheparda z serii Mass Effect. Ma doświadczenie w pracy przy tłumaczeniach audiowizualnych, a obecnie godzi pracę anglistki z pasją, jaką jest pisanie. Prywatnie książkara, matka dwóch kotów, a także zagorzała fanka Dragon Age'a i Cyberpunka 2077, która pół życia spędziła po fandomowej stronie Internetu.

„Prawie dostałem zawału”. Mission: Impossible 8 może być najbardziej intensywnym filmem ze słynnej serii akcji z Tomem Cuise'em, reżyser ujawnia reakcję po pokazie testowym

Następny
„Prawie dostałem zawału”. Mission: Impossible 8 może być najbardziej intensywnym filmem ze słynnej serii akcji z Tomem Cuise'em, reżyser ujawnia reakcję po pokazie testowym

Jeden z największych fenomenów Steama w historii obchodzi pierwszą rocznicę debiutu w EA. Twórcy Palworld ogłosili plan rozwoju gry

Poprzedni
Jeden z największych fenomenów Steama w historii obchodzi pierwszą rocznicę debiutu w EA. Twórcy Palworld ogłosili plan rozwoju gry

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl