Jak będzie chłodzone PS5 - ciekawa wizja artysty

W magazynie How It Works można zobaczyć ilustrację przedstawiającą system chłodzenia PlayStation 5. Jest ona jednak tylko wizją artysty, próbą wyobrażenia sobie wnętrza nietypowej obudowy PS5.

futurebeat.pl

Arkadiusz Strzała

Komentarze

Jak będzie chłodzone PS5 - ciekawa wizja artysty.
Jak będzie chłodzone PS5 - ciekawa wizja artysty.
Jak będzie chłodzone PS5 - ciekawa wizja artysty - ilustracja #1
Wygląd wnętrza PS5 jest wizją artysty Adriana Manna
W SKRÓCIE:
  • magazyn techniczny How It Works zamieścił rysunek prawdopodobnej konstrukcji systemu chłodzenia konsoli PS5;
  • choć ilustracja przedstawia chłodzenie w dość przemyślany sposób, nietrudno dostrzec kilka możliwych błędów.

Opisywany tutaj schemat chłodzenia (źródło: serwis TweakTown) pojawił się w magazynie How It Works i jest dziełem Adriana Manna. Przedstawia on pomysł na system odprowadzania ciepła ukryty w wymyślnej obudowie PlayStation 5. Nie powstał w oparciu o informacje producenta, jest jedynie wynikiem obserwacji zewnętrznych cech konsoli na udostępnionych zdjęciach.

Adrian Mann jest artystą, kontynuatorem ruchu graficznej inżynierii zapoczątkowanej przez Chesleya Bonestella. Zasłynął wieloma pracami z dziedziny sztuki kosmicznej lub technicznej. Jego prace pojawiają się w pismach naukowych, takich jak Focus, Spaceflight, czy wspomniany tutaj How It Works.

Ilustracja, która została opublikowana w tym magazynie, pokazuje jak mógłby wyglądać system chłodzenia PS5. Autor założył centralne umieszczenie płyty głównej i dwóch dużych wentylatorów na dole obudowy. Mają one wymuszać przepływ powietrza chłodząc układy z dwóch stron PCB. Taki design miałby wykorzystywać pionową budowę konsoli, aby odbierać ciepło jak najefektywniej.

Jak będzie chłodzone PS5 - ciekawa wizja artysty - ilustracja #2
Artystyczna wizja chłodzenia konsoli PS5. Źródło: How It Works

Jak widać na rysunku, nie jest określony kierunek przepływu powietrza. Choć z kształtu łopatek wentylatorów można wywnioskować, że zasysają one powietrze przez okrągły otwór, by potem przepchać je nad płytą główną. Na niej z kolei znajduje się radiator powiększający powierzchnię transmisji cieplnej. Umieszczono go głównie nad układem SoC (CPU/GPU) konsoli. Na rysunku nie jest widoczne, co znajduje się na drugiej stronie obudowy.

Choć taki design wydaje się racjonalny i bardzo prawdopodobny, wymienię parę możliwych błędów, które w nim dostrzegłem. Oba wiatraki zasysają powietrze z przestrzeni po bokach obudowy, a otwory wlotowe powinny znajdować się na jej brzegach. Nie wiemy jeszcze, jak dużo miejsca jest w tych obszarach, ale sądząc z wyglądu PS5, jest tam raczej ciasno. Zaopatrzenie w powietrze wentylatorów mogłoby być niewystarczające.

Moim zdaniem w takiej konstrukcji lepsze efekty dałoby użycie turbinek z prostopadłymi łopatkami, działających na zasadzie odśrodkowego sprężania powietrza. Na ilustracji widać standardowe wentylatory, które raczej powinny kręcić się w przeciwnych kierunkach (polecam poczytać o śmigłach przeciwbieżnych w samolotach). Tymczasem sądząc z rysunku obracają się zgodnie.

Powietrze wydmuchiwane jest przez otwory na górze konsoli. To też wydaje mi się nie do końca dobrym pomysłem. Na ilustracji wyloty są skierowane do góry i do przodu, a raczej niezbyt przyjemne byłoby spotkanie twarzy gracza z gorącym strumieniem powietrza podczas zmiany płyty. Oczywiście jest to tylko wizualizacja i myślę, że Sony skonstruowało to w nieco inny sposób.

How It Works

Magazyn How It Works jest miesięcznikiem dystrybuowanym na terenie Wielkiej Brytanii. Porusza głównie tematy technologiczne i naukowe, starając się dokładnie opisywać zagadnienie. Oprócz wydania papierowego można kupić wersję online, lub poczytać artykuły w serwisie internetowym.

13

Arkadiusz Strzała

Autor: Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Wiedźmin 3 pojawi się na PS5 i Xbox Series X

Następny
Wiedźmin 3 pojawi się na PS5 i Xbox Series X

Polski sędzia CS:GO doceniony za pomoc w walce z oszustwem

Poprzedni
Polski sędzia CS:GO doceniony za pomoc w walce z oszustwem

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl