Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 3 sierpnia 2022, 11:55

autor: Adrian Werner

Indonezja odcina dostęp do Steam, Epic Games Store i innych platform online [Aktualizacja]

Indonezyjscy gracze utracili dostęp do wielu popularnych usług z grami, w tym do Steam. Powodem jest brak rejestracji firm w ministerstwie komunikacji.

Źrodło obrazka: Team Secret na Twitterze.

Aktualizacja (Steam odblokowane):

Valve dokonało rejestracji w Kementerian Komunikasi dan Informatika. W rezultacie użytkownicy Steam z Indonezji odzyskali dostęp do tego serwisu.

Wciąż zablokowane pozostają za to usługi Origin i Epic Games Store. Na razie nie wiadomo, czy odpowiedzialne za nie firmy mają w planach rejestrację.

Indonezja odcina dostęp do Steam, Epic Games Store i innych platform online [Aktualizacja] - ilustracja #1
Źrodło: analityk Daniel Ahmad na Twitterze.

Poprzednia wiadomość:

Władze Indonezji zablokowały w swoim kraju dostęp do szeregu zagranicznych usług sieciowych, w tym wielu serwisów dla graczy.

  1. Indonezyjczycy w ten sposób utracili dostęp m.in. do serwisów Steam, Epic Games Store, Origin i PayPal.
  2. Jest to skutek nowego prawa, które wymaga od firm internetowych rejestracji w Kominfo (Kementerian Komunikasi dan Informatika, czyli indonezyjskim ministerstwie komunikacji i informatyki).
  3. Rejestracji dokonało ponad 8 tys. firm z Indonezji oraz tylko 282 zagranicznych przedsiębiorstw. Dostęp do usług tych, które nie dopełniły tego obowiązku, został zablokowany.
  4. Użytkownicy obchodzą te blokady zmieniając własny DNS lub korzystając z usług VPN.
  5. Blokady nie są permanentne i zostaną zniesione, jeśli dotknięte nimi firmy zapłacą grzywnę oraz dokonają rejestracji.
  6. Jednym z powodów, dla którego część firm nie zdecydowała się na rejestrację może być fakt, że w ramach tego prawa będą musiały zapewnić indonezyjskim władzom dostęp do danych graczy. Do tego duże obawy budzi artykuł 13 ustawy, według którego twórcy i wydawcy gier będą mogli zostać pozwani w przypadku „naruszania porządku publicznego” i kryteria tego nie są nigdzie sprecyzowane.
Indonezja odcina dostęp do Steam, Epic Games Store i innych platform online [Aktualizacja] - ilustracja #2
Źrodło: Twitterowe konto Daniela Ahmada – analityka specjalizującego się w rynku azjatyckim.

To istotne wydarzenie dla branży gier, gdyż według szacunków w Indonezji w zeszłym roku było 111 mln graczy, licząc tylko tych, którzy wydają na to hobby co najmniej 16 dolarów w rocznie.

Lokalny rynek rozwija się w szybkim tempie i jest zdominowany przez zagranicznych producentów. W 2020 roku przychody branży uzyskane w Indonezji wyniosły 1,74 mld dolarów. Z tego kwoty 1,38 mld przy padło na gry mobilne, 242 mln na pecetowe, a produkcje konsolowe wygenerowały 112 mln dolarów.

Nic więc dziwnego, że wiele firm grzecznie dokonało rejestracji w Kominfo. Na taki ruch zdecydowało się m.in. Google oraz twórcy i wydawcy gier Ragnarok Online, Valorant, PUBG Mobile czy Roblox.

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej