Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 30 września 2023, 10:07

autor: Kamil Kleszyk

Gracze Starfielda demaskują sztuczkę z deszczem, twórcy gier reagują ironicznie

Starfield pomógł graczom odkryć tajniki renderowania deszczu w grach. Ujawnienie „wielkiej tajemnicy” stało się dla deweloperów powodem do żartów.

Źródło fot. Bethesda Softworks
i

Nie jest tajemnicą, że w świecie gamedevu programiści często stosują różnego rodzaju sztuczki, mające na zadanie zoptymalizować wydajność produkcji bez uszczerbku na wrażeniach płynących z gry. Starfield nie jest wyjątkiem od tej reguły.

Niedawno na Reddicie rozgorzała dyskusja po tym, jak jeden z graczy za pomocą trybu fotograficznego odkrył, że w dziele Bethesdy deszcz pada tylko w najbliższym otoczeniu postaci. Wielki entuzjazm towarzyszący obserwacji szybko zgasili twórcy gier, którzy wyjaśnili, że ten wyglądający jak żywcem wyjęty z kreskówek dla dzieci zabieg nie jest niczym nowym w branży.

Thomas Francis, główny artysta efektów wizualnych w Red Hook Studios, w rozmowie z redakcją serwisu Polygon zdradził, że deszcz w grach zwykle jest przypisany do kamery. Tę technikę stosuje się w celu poprawy optymalizacji, ponieważ generowanie cząstek deszczu, śniegu, liści czy źdźbeł trawy w całej przestrzeni gry byłoby zbyt zasobożerne.

Odkrycie tej oczywistej techniki stało się również obiektem wielu żartobliwych komentarzy deweloperów.

David Szymański, twórca m.in. Iron Lung, napisał: „Gracze odkryli istnienie rain boxa. Pakujcie się, chłopcy, to koniec”. Po czym dodał: „Tak się właśnie robi deszcz w uhhhh… właściwie każdej grze”.

Gracze Starfielda demaskują sztuczkę z deszczem, twórcy gier reagują ironicznie - ilustracja #1
Źródło: X/Twitter, @DUSKdev.

Z kolei Collin MacGregor, projektant świata w Bungie, „wyjawił”, że poruszanie się windą i inne elementy rozgrywki to często sprytnie ukryte ekrany ładowania.

Wspomniany wcześniej Thomas Francis również dołożył swoje trzy grosze, twierdząc, że gracze nie poznaliby „sekretu” twórców, gdyby Bethesda powiązała deszcz z kamerą, a nie kierowaną postacią. A gdyby wciąż było Wam mało tych sensacyjnych odkryć, to w kolejnym poście deweloper ujawnił, że gra Super Mario Bros. wykorzystuje tę samą grafikę do chmur i krzaków.

Przypomnijmy, że w ostatnich miesiącach zostały „odkryte” również inne sztuczki deweloperów. Jakiś czas temu w mediach społecznościowych głośno było o zwodniczych paskach ładowania.

  1. Starfield – recenzja
  2. Starfield – poradnik
  3. Starfield – oficjalna strona

Kamil Kleszyk

Kamil Kleszyk

Na łamach GRYOnline.pl ima się różnorodnych tematyk. Możecie się zatem spodziewać od niego zarówno newsa o symulatorze rolnictwa, jak i tekstu o wpływie procesu Johnnego Deppa na przyszłość Piratów z Karaibów. Introwertyk z powołania. Od dziecka czuł bliższy związek z humanizmem niż naukami ścisłymi. Gdy po latach nauki przyszedł czas stagnacji, wolał nazywać to „szukaniem życiowego celu”. W końcu postanowił zawalczyć o lepszą przyszłość, co zaprowadziło go do miejsca, w którym jest dzisiaj.

więcej