Game Pass podrożał, ale Microsoft ma ponoć w planach darmową usługę, która zamiast pieniędzy zabierze nam czas
Microsoft szykuje darmową wersję Xbox Cloud Gaming z reklamami. Firma jakoby testuje wewnętrznie usługę, która pozwoli graczom streamować wybrane tytuły bez subskrypcji Game Pass – w zamian za oglądanie reklam.

Jak informuje dziennikarz The Verge, Tom Warren, Microsoft miał rozpocząć wewnętrzne testy nowej odsłony usługi Xbox Cloud Gaming, która ma działać w modelu darmowym, finansowanym reklamami. Amerykański gigant pozwala obecnie pracownikom na granie w wybrane tytuły bez konieczności posiadania subskrypcji Game Pass.
Darmowe granie, ale z ograniczeniami
Źródła zaznajomione z planami firmy twierdzą, że w tej wersji usługi gracze będą mogli streamować część posiadanych przez siebie gier cyfrowych, wybrane produkcje udostępniane w ramach weekendowych akcji Free Play Days, a także klasyczne tytuły z katalogu Xbox Retro Classics.
Jest jednak pewien haczyk. Zanim uruchomimy grę, trzeba będzie obejrzeć około dwóch minut reklam wideo. Microsoft testuje również limity czasowe – jedna sesja ma trwać maksymalnie godzinę, a łączny darmowy czas gry ma być ograniczony do pięciu godzin miesięcznie. Niewykluczone, że zasady te ulegną zmianie przed oficjalnym startem.
Na czym zadziała i kiedy premiera?
Darmowa wersja Xbox Cloud Gaming ma być dostępna na PC, konsolach Xbox, urządzeniach przenośnych oraz w przeglądarce internetowej. Microsoft planuje ponoć udostępnić ją w ramach publicznych beta-testów w najbliższych miesiącach, a później w pełnej wersji dla wszystkich zainteresowanych.
Przypomnijmy, że informacje o nowym modelu pojawiły się w tym samym tygodniu, w którym Microsoft ogłosił podwyżki cen Game Passa. Szczególnie dotkliwa okazała się zmiana dla abonentów Ultimate, którzy od teraz płacą aż o 50% więcej, choć w zamian otrzymali dostęp do streamingu w rozdzielczości 1440p i wyższym bitrate. Na nic jednak się to nie zdało, gdyż niezadowoleni z takiego kroku gracze zaczęli masowo rezygnować z subskrypcji.
Warto też dodać, że o pomyśle darmowej, reklamowej wersji Xbox Cloud Gaming mówiło się od dawna – pierwsze sygnały pojawiły się już prawie dwa lata temu (wówczas taką ideą podzielił się dyrektor finansowy Microsoft Gaming, Tim Stuart). Z kolei Jason Ronald, wiceprezes ds. rozwoju platformy Xbox, przyznał, że rozwiązanie to ma zwiększyć dostępność usługi i pozwolić dotrzeć do nowych regionów oraz graczy, dla których abonament był do tej pory zbyt drogi.