„Dochodzimy do punktu, w którym konsole przestaną być istotne” - mówi były szef PlayStation

Były prezes PlayStation Worldwide Studios w udzielanym wywiadzie mówi o końcu konsolowych wojen. Uważa on, że sprzęt dotarł do pewnego punktu zwrotnego w rozwoju, a dalsze zwiększanie wydajności nie ma większego sensu.

futurebeat.pl

Arkadiusz Strzała

„Dochodzimy do punktu, w którym konsole przestaną być istotne” - mówi były szef PlayStation, źródło grafiki: Andrew M, Unsplash.
„Dochodzimy do punktu, w którym konsole przestaną być istotne” - mówi były szef PlayStation Źródło: Andrew M, Unsplash.

Shawn Layden, były szef PlaySttaion Worldwide Studios udzielił wywiadu serwisowi Eurogamer. Porusza w nim temat przyszłości konsol i gier na nie przeznaczone. Uważa on, że rozwój sprzętu dotarł do pewnego punktu, który jest symbolem „ostatecznej specyfikacji”. Nie mają już sensu wojny, a tzw. tytułówekskluzywnych może być coraz mniej.

Stagnacja konsol?

Zdaniem rozmówcy Eurogamera, konsola może stać się mniej znacząca w ciągu najbliższych kilku generacji. Rywalizacja między platformami ma coraz mniejszy sens, gdy używają one bardzo podobnych układów tego samego producenta. Podobnie może być z „wojną na teraflopy” – skok wydajności z kolejnymi generacjami jest coraz mniejszy, więc i to pozostaje już bez znaczenia.

Nadchodzi czas, kiedy wszyscy ogłosimy, że wojna się skończyła – Shawn Layden, były prezes PlayStation Worldwide Studios.

Niekoniecznie może to mieć odbicie w marketingu producentów, ponieważ już teraz Microsoft zapowiada następnego Xboksa jako wielki, pokoleniowy skok (ciekawe, czy faktycznie tak się stanie). PS5 Pro także miało być rewolucją wydajności, tymczasem co najwyżej jest ewolucją. Nieco na uboczu stoi Nintendo, które zna sposoby, aby zawsze znaleźć swoją odmienną drogę, omijając potyczki w mocy obliczeniowej.

Shawn Layden mówi też o kosztach tworzenia gier, które rosną niemal wykładniczo z każdą generacją sprzętu. Ten proces raczej nie może zachodzić w nieskończoność, bariera może być coraz bliżej. Tytuły, które wcześniej opłacało się ograniczyć do jednej platformy, tworząc grę na wyłączność, teraz są konwertowane na inne ekosystemy, aby zwiększyć sprzedaż. Zrozumiało to nawet Sony, które do tej pory było liderem rynku konsol.

Nie doczekamy się kolejnego skoku wydajności z PS1 na PS2 – w tej kwestii osiągnęliśmy już maksimum. Jeśli mówimy o teraflopach i ray tracingu, jesteśmy już poza arkuszem, który większość ludzi zaczyna rozumieć – Shawn Layden, były prezes PlayStation Worldwide Studios.

Moim zdaniem jednak nie można się zgodzić z twierdzeniem, że gracze nie są zainteresowani dużą mocą obliczeniową, czy ray tracingiem. Wiele tytułów na PC zyskało drugie życie po wprowadzeniu tej technologii. Być może w grach z PS5 zaadoptowanych dla PS5 Pro tryb RT niewiele zmienia, ale pozycje zaprojektowane specjalnie dla mocniejszej konsoli Sony mają szansę zmienić to podejście.

PlayStation 5 kupisz w sklepie RTV Euro AGD

Część odnośników na tej stronie to linki afiliacyjne. Klikając w nie zostaniesz przeniesiony do serwisu partnera, a my możemy otrzymać prowizję od dokonanych przez Ciebie zakupów. Nie ponosisz żadnych dodatkowych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę naszej redakcji. Dziękujemy!

Podobało się?

0

Arkadiusz Strzała

Autor: Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
1
14
21
28
29

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Xbox
2024-12-09
19:41

MegaLordGier14 Legionista

😱

Ta niema sensu zwiększać WYDAJNOŚCI XD tylko debil tak mówi przecież grafika na konsolach to jakieś gówno

Komentarz: MegaLordGier14
2024-12-08
02:21

dienicy Generał

Niezle. Minalem ten punkt jeszcze za czasow 8-bitowych komputerow.
Lepiej pozniej niz wcale.

Komentarz: dienicy
2024-12-08
02:02

mohenjodaro Legend

mohenjodaro

Przecież to wojny napędzają postęp, marketing, dyskusje, a brak wojen oznacza, że już nie ma o co walczyć

Komentarz: mohenjodaro
2024-12-08
01:38

LugiaFan9 Chorąży

Przydał by się koniec takich wojen, to na pewno. Pytanie tylko, czy faktycznie do tego dojdzie? Osobiście, śmiem wątpić.

Komentarz: LugiaFan9

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl