DLAA vs DLSS - co lepsze? Opisujemy najważniejsze różnice

W niniejszym poradniku pochylamy się nad technologią DLAA, a także opisujemy, co różni ją od podobnego rozwiązania – DLSS. Choć mają one szereg wspólnych cech i na pierwszy rzut oka – podobne zastosowania – w praktyce dzieli je naprawdę sporo.

futurebeat.pl

Krystian Pieniążek

DLAA vs DLSS - co lepsze? Opisujemy najważniejsze różnice, źródło grafiki: Nvidia.
DLAA vs DLSS - co lepsze? Opisujemy najważniejsze różnice Źródło: Nvidia.

Z jednego z naszych wcześniejszych artykułów mogliście dowiedzieć się, czym jest DLSS. W tym poradniku opisujemy natomiast technologię DLAA, a także wyjaśniamy, co różni te dwa rozwiązania i które z nich jest bardziej warte uwagi.

DLAA i DLSS – różnice

Zarówno DLAA, jak i DLSS, to technologie opracowane przez firmę Nvidia, mające na celu poprawę jakości grafiki w grach wideo. Ta druga oprócz zapewniania tak zwanej „superrozdzielczości” oraz lepszego antyaliasingu (niwelującego charakterystyczne „ząbki” na krawędziach), oferuje również generowanie dodatkowych klatek obrazu, a także rekonstrukcję promieni.

DLAA to z kolei skrót od angielskiego określenia Deep learning anti-aliasing. Podobnie jak DLSS, technologia ta wykorzystuje uczenie maszynowe do poprawy jakości grafiki w grach wideo.

  1. Niemniej, w przeciwieństwie do DLSS, dla DLAA priorytetem nie jest wydajność, lecz jakość obrazu, na czele z antyaliasingiem. Ten ostatni opiera się w niej na wykorzystywaniu danych zaczerpniętych z poprzednich klatek obrazu.
  2. Ponadto podczas gdy DLSS wymaga tak zwanego skalowania w górę, co przyczynia się do poprawy liczby klatek na sekundę, w przypadku DLAA nie jest ono wymagane.
DLAA to jedna z flagowych technologii firmy Nvidia. Źródło: Nvidia.
DLAA to jedna z flagowych technologii firmy Nvidia. Źródło: Nvidia.

Dla kogo DLSS, a dla kogo DLAA?

  1. DLSS to funkcja przeznaczona przede wszystkim dla graczy, którzy oprócz jakości oprawy graficznej, cenią sobie również wydajność.
  2. DLAA jest technologią stworzoną z myślą o użytkownikach, dla których liczba klatek na sekundę odgrywa rolę drugoplanową, przez co dla lepszej jakości obrazu są oni w stanie poświęcić nieco fps.
  3. Wybierając pomiędzy DLAA i DLSS, musimy wziąć pod uwagę nie tylko nasze preferencje, lecz również specyfikę gry, w której chcemy wykorzystać jedną z tych technologii. Podczas gdy w imponujących grafiką produkcjach dla pojedynczego gracza lepszym rozwiązaniem może być DLAA, w tytułach nastawionych na szybką rozgrywkę i w multiplayerowych pozycjach, w których liczy się wydajność, lepszym wyjściem może być wykorzystanie DLSS.
Podobało się?

0

Krystian Pieniążek

Autor: Krystian Pieniążek

Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob
3
4
19

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl