DLAA vs DLSS - co lepsze? Opisujemy najważniejsze różnice
W niniejszym poradniku pochylamy się nad technologią DLAA, a także opisujemy, co różni ją od podobnego rozwiązania – DLSS. Choć mają one szereg wspólnych cech i na pierwszy rzut oka – podobne zastosowania – w praktyce dzieli je naprawdę sporo.

Z jednego z naszych wcześniejszych artykułów mogliście dowiedzieć się, czym jest DLSS. W tym poradniku opisujemy natomiast technologię DLAA, a także wyjaśniamy, co różni te dwa rozwiązania i które z nich jest bardziej warte uwagi.
DLAA i DLSS – różnice
Zarówno DLAA, jak i DLSS, to technologie opracowane przez firmę Nvidia, mające na celu poprawę jakości grafiki w grach wideo. Ta druga oprócz zapewniania tak zwanej „superrozdzielczości” oraz lepszego antyaliasingu (niwelującego charakterystyczne „ząbki” na krawędziach), oferuje również generowanie dodatkowych klatek obrazu, a także rekonstrukcję promieni.
DLAA to z kolei skrót od angielskiego określenia Deep learning anti-aliasing. Podobnie jak DLSS, technologia ta wykorzystuje uczenie maszynowe do poprawy jakości grafiki w grach wideo.
- Niemniej, w przeciwieństwie do DLSS, dla DLAA priorytetem nie jest wydajność, lecz jakość obrazu, na czele z antyaliasingiem. Ten ostatni opiera się w niej na wykorzystywaniu danych zaczerpniętych z poprzednich klatek obrazu.
- Ponadto podczas gdy DLSS wymaga tak zwanego skalowania w górę, co przyczynia się do poprawy liczby klatek na sekundę, w przypadku DLAA nie jest ono wymagane.

Dla kogo DLSS, a dla kogo DLAA?
- DLSS to funkcja przeznaczona przede wszystkim dla graczy, którzy oprócz jakości oprawy graficznej, cenią sobie również wydajność.
- DLAA jest technologią stworzoną z myślą o użytkownikach, dla których liczba klatek na sekundę odgrywa rolę drugoplanową, przez co dla lepszej jakości obrazu są oni w stanie poświęcić nieco fps.
- Wybierając pomiędzy DLAA i DLSS, musimy wziąć pod uwagę nie tylko nasze preferencje, lecz również specyfikę gry, w której chcemy wykorzystać jedną z tych technologii. Podczas gdy w imponujących grafiką produkcjach dla pojedynczego gracza lepszym rozwiązaniem może być DLAA, w tytułach nastawionych na szybką rozgrywkę i w multiplayerowych pozycjach, w których liczy się wydajność, lepszym wyjściem może być wykorzystanie DLSS.