Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 24 stycznia 2020, 12:34

autor: Adrian Werner

Disco Elysium - uzależnienia i klepanie biedy w trybie hardcore

Disco Elysium, czyli gra roku 2019 redakcji GRYOnLine.pl, otrzymała nowy tryb trudności, który sprawia, że bohater staje się biedniejszy, bardziej pechowy i łatwiej się uzależnia.

Ciężkie życie detektywa może stać się teraz jeszcze trudniejsze. - Disco Elysium - uzależnienia i klepanie biedy w trybie hardcore - wiadomość - 2020-01-24
Ciężkie życie detektywa może stać się teraz jeszcze trudniejsze.

Gra Disco Elysium doczekała się aktualizacji wprowadzającej dodatkowy poziom trudności, zaprojektowany z myślą o osobach pragnących większych wyzwań. Podobnie jak inne elementy tej produkcji, ta nowość została zrealizowana w mocno nietypowy sposób. Patch dodaje także wsparcie dla monitorów Ultrawide.

Wprowadzanie nowych poziomów trudności nie jest niczym nowym w RPG-ach. Większość z nich koncentruje się na walce, więc wystarczy, aby deweloperzy np. zwiększyli siłę i wytrzymałość przeciwników. W przypadku Disco Elysium takie podejście nie było jednak możliwe, gdyż najważniejszym elementem rozgrywki są konwersacje, dlatego autorzy musieli wykazać się większą kreatywnością.

Tryb nazwano Hardcore True Detective Mode. Bawiąc się w nim, będziemy częściej ponosili porażki, gdyż podniesiono trudność dla wszystkich testów umiejętności. Bohater jest także biedniejszy – postacie w grze płacą gorzej, przez co ciężej jest podreperować własne finanse. Dlatego konieczne jest gromadzenie wszystkiego, co wpadnie nam w ręce, aby potem sprzedać to w lombardzie.

Znacznie gorzej wygląda także sprawa lekarstw. W nowym trybie są one droższe i mniej skuteczne. Wymusza to częstsze korzystanie z papierosów, alkoholu oraz narkotyków, a przy okazji łatwiej jest się od tego wszystkiego uzależnić. Bardziej też musimy dbać o ubrania.

Zmieniono także zasady funkcjonowania Thought Cabinet, czyli mechaniki symulującej proces myślowy bohatera. Mocniej karani jesteśmy np. za bezproduktywne fantazjowanie, co wymusza oszczędne gospodarowanie zasobami umysłowymi postaci. Autorzy mają nadzieję, że zmusi to nas do podążania innymi ścieżkami podczas przechodzenia gry niż w poprzednich sesjach.

Aby gracze nie popadli w rozpacz, jeden element rozgrywki został ułatwiony – lekko zwiększono tempo rozwoju bohatera. Otrzymujemy trochę więcej punktów doświadczenia za wypełnione zadania i szybciej awansujemy na nowe poziomy.

Przypomnijmy, że Disco Elysium zadebiutowało 15 października 2019 r. Na razie gra dostępna jest tylko na PC, ale trwają już prace nad wersjami na konsole Xbox One i PlayStation 4. Produkcja spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem, uzyskując średnią ocen na poziomie 91% według serwisu Metacritic. Nam spodobała się jeszcze bardziej – w recenzji wystawiliśmy jej notę 9.5/10, a w głosowaniu redakcja uznała tego RPG-a za najlepszy tytuł minionego roku.

  1. Disco Elysium to mega ambitne RPG, w którym możesz zostać nawet komunistą
  2. Oficjalna strona gry

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej