Co to jest okluzja otoczenia? Odpowiadamy
W niniejszym artykule pochylamy się nad terminem „okluzja otoczenia”. Omawiamy, co on oznacza, jak działa ta metoda cieniowania, a także gdzie można spotkać się z tym terminem.

Z terminem „okluzja otoczenia” najczęściej spotykają się graficy komputerowi, a także gracze, gdyż technika ta jest szeroko stosowana w grach wideo. Niemniej ambient occlusion jest wykorzystywane również między innymi w filmach animowanych czy rozmaitych wizualizacjach. Sprawdźmy, jaka jest jego definicja, a także jak to działa.
Okluzja otoczenia – co to znaczy?
Jako okluzję otoczenia, ang. ambient occlusion, określa się metodę cieniowania, wykorzystywaną w trójwymiarowej grafice komputerowej, która pozwala na uzyskanie realistycznego wyglądu powierzchni na wirtualnych obiektach.
Dzięki niej możliwe jest symulowanie subtelnych cieni rzucanych na siebie nawzajem przez poszczególne obiekty, ze szczególnym uwzględnieniem rogów czy miejsc, w których owe obiekty stykają się ze sobą.
Jak działa ambient occlusion?
Zasada działania okluzji otoczenia w dużym uproszczeniu prezentuje się następująco:
- Najpierw program zbiera informacje dotyczące najbliższej okolicy (a dokładnie – otaczającej go hemisfery) naszego obiektu i innych obiektów, które się w niej znajdują.
- Następnie jest obliczany stopień blokowania światła przez te obiekty.
- Wreszcie wynik owych obliczeń znajduje odzwierciedlenie w stopniu zacienienia danego punktu na powierzchni naszego obiektu.

Okluzja otoczenia – inne przydatne informacje
- Zaletą ambient occlusion jest jego stosunkowo niewielka „zasobożerność”, bowiem do jego użycia nie są wykorzystywane skomplikowane algorytmy.
- W przeciwieństwie do ray tracingu, ambient occlusion nie koncentruje się na pojedynczych promieniach światła, lecz oblicza ogólny poziom wystawienia danego obiektu na światło rozproszone przez elementy otoczenia.
- Niemniej, okluzja otoczenia często jest stosowana w połączeniu z innymi technikami renderowania, takimi jak choćby wspomniany już ray tracing.
Więcej:Google dostało dodatkowy tydzień na realizację wyroku po przegranej z Epic Games