W niniejszym artykule pochylamy się nad terminem „okluzja otoczenia”. Omawiamy, co on oznacza, jak działa ta metoda cieniowania, a także gdzie można spotkać się z tym terminem.
Z terminem „okluzja otoczenia” najczęściej spotykają się graficy komputerowi, a także gracze, gdyż technika ta jest szeroko stosowana w grach wideo. Niemniej ambient occlusion jest wykorzystywane również między innymi w filmach animowanych czy rozmaitych wizualizacjach. Sprawdźmy, jaka jest jego definicja, a także jak to działa.
Jako okluzję otoczenia, ang. ambient occlusion, określa się metodę cieniowania, wykorzystywaną w trójwymiarowej grafice komputerowej, która pozwala na uzyskanie realistycznego wyglądu powierzchni na wirtualnych obiektach.
Dzięki niej możliwe jest symulowanie subtelnych cieni rzucanych na siebie nawzajem przez poszczególne obiekty, ze szczególnym uwzględnieniem rogów czy miejsc, w których owe obiekty stykają się ze sobą.
Zasada działania okluzji otoczenia w dużym uproszczeniu prezentuje się następująco:

3

Autor: Krystian Pieniążek
Współpracę z GRYOnline.pl rozpoczął w sierpniu 2016 roku. Pomimo że Encyklopedia Gier od początku jest jego oczkiem w głowie, pojawia się również w Newsroomie, a także w dziale Publicystyki. Doświadczenie zawodowe zdobywał na łamach nieistniejącego już serwisu, w którym przepracował niemal trzy lata. Ukończył Kulturoznawstwo na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. Prowadzi własną firmę, biega, uprawia kolarstwo, kocha górskie wędrówki, jest fanem nu metalu, interesuje się kosmosem, a także oczywiście gra. Najlepiej czuje się w grach akcji z otwartym światem i RPG-ach, choć nie pogardzi dobrymi wyścigami czy strzelankami.