Cities: Skylines 2 w starciu z Cities: Skylines, oto czego zabraknie w dwójce na premierę

Cities: Skylines 2 już niedługo trafi w ręce graczy. Jest to więc idealna pora, by odpowiedzieć sobie na pytanie, jak prezentuje się tytuł w starciu z Cities: Skylines.

Agnieszka Adamus

Cities: Skylines 2 w starciu z Cities: Skylines, oto czego zabraknie w dwójce na premierę, źródło grafiki: Colossal Order.
Cities: Skylines 2 w starciu z Cities: Skylines, oto czego zabraknie w dwójce na premierę Źródło: Colossal Order.

Wielkimi krokami zbliża się premiera Cities: Skylines 2. Jeśli zastanawiacie się, jak najnowsza produkcja studia Colossal Order wygląda na tle poprzedniej odsłony cyklu, to tutaj znajdziecie porównanie obu gier.

Lista nowości w Cities: Skylines 2

Cities: Skylines 2 ma zaoferować szereg nowości, które w poprzedniej grze albo nie były dostępne, albo pojawiły się dopiero w DLC. Ich lista prezentuje się następująco:

  1. Dynamicznie zmieniające się okresy roku – twórcy zadbali o to, byśmy w każdym mieście mogli doświadczyć pełnego cyklu pór roku. Oczywiście zmiany wynikające z następujących po sobie sezonów będą wpływały na gospodarkę.
  2. Usprawnione tworzenie dzielnic – produkcja pozwoli nam zdecydować, jaki dokładnie rodzaj zabudowy znajdzie się w danym obszarze. Niestety nadal będziemy mogli wybrać tylko dwa style architektoniczne – europejski oraz amerykański.
  3. Bardziej zaawansowane usługi – pojawi się między innymi możliwość ulepszania budynków.
  4. Życie mieszkańców będzie bardziej złożone – nie tylko będą oni jeździć do pracy, ale również aktywnie spędzać czas wolny. Dodatkowo mogą oni stracić swój dom w wyniku problemów finansowych.

Cities: Skylines vs Cities: Skylines 2

Nie ma co ukrywać, Cities: Skylines 2 zaoferuje wiele usprawnień względem poprzedniczki. Deweloperzy postawili sobie za cel zwiększyć realizm symulacji.

Ulepszona symulacja miasta

W Cities: Skylines 2 obywatele będą zachowywać się w bardziej złożony sposób. Będą oni mieli pewnego rodzaju rutynę – przykładowo o określonych porach dnia będą podróżować do i z pracy. Nie będą oni również zainteresowani spędzaniem wolnego czasu w domu. Będą więc udawać się do okolicznych punktów rozrywkowych.

Ułatwienia budowania

Ulepszeń doczekało się również budowanie. Tyczy się to zarówno dróg, jak i budynków. Twórcy zdecydowali się ułatwić konstruowanie miast, tak jak to tylko możliwe. Dlatego też w Cities: Skylines 2 będzie można automatycznie stworzyć gotowy układ dróg.

Udostępniono też możliwość dopasowania kształtu wybranych obszarów – przykładowo pola uprawne i wysypiska śmieci dopasujemy do krzywizn okolicznej drogi. Cities: Skylines nie oferowało takiej opcji, więc obszary rolne często składały się z szeregów prostych ulic przecinających się pod kątem prostym. Dodatkowo pojawi się opcja, którą można kojarzyć z SimCity 2013, czyli ulepszenia budynków.

Optymalizacja

Wątpliwości budzi również optymalizacja Cities: Skylines 2. Dość słabe działanie gry na oficjalnych materiałach oraz opóźnienie wersji konsolowych sugeruje, że największa bolączka poprzedniej części nie została naprawiona. Możemy się więc spodziewać, że większe miasta ponownie pochłaniać będą ogromne ilości pamięci RAM, a sam gameplay będzie się toczył w mniej więcej 30 fps-ach.

Cities: Skylines na modach vs Cities: Skylines 2

Cities: Skylines 2 nie wydaje się czerpać zbyt dużych inspiracji z najbardziej rozchwytywanych modów do poprzedniczki. Po opublikowanych do tej pory materiałach widać, że popularne fanowskie rozwiązania nie trafią do gry.

Zarządzanie ruchem

Cities: Skylines doczekało się obszernego moda Traffic Manager: President Edition. Wprowadził on do gry szereg rozwiązań, które znacznie ułatwiają zarządzanie ruchem. W ten sposób mogliśmy ustalać ścieżki jazdy z poszczególnych pasów czy też tworzyć skrzyżowania z bardziej zaawansowaną sygnalizacją świetlną.

Materiały, które do tej pory udostępnili twórcy wskazują, że podstawowa wersja Cities: Skylines 2 nie będzie posiadać tak zaawansowanych narzędzi. Owszem, doczekamy się lepszej symulacji ruchu ulicznego, która między innymi uwzględnia godziny szczytu, ale na start to pewnie wszystko.

Swobodne przesuwanie obiektów

Jedną z popularniejszych modyfikacji do Cities: Skylines jest Move It. To obszerne narzędzie, którego największą zaletą jest możliwość przesuwania obiektów w dowolne miejsce, niezależnie od siatki. Oprócz tego pozwalała ona między innymi na kopiowanie wybranych obszarów i wklejanie ich w inne miejsce. Chociaż jest to wygodne rozwiązanie, to deweloperzy nie zdecydowali się go od razu zaimplementować w Cities: Skylines 2.

Dodatkowo zabraknie również możliwości szybkiego tworzenia kształtów z drzew i krzewów. Podstawowa wersja, podobnie jak poprzednia część, oferuje jedynie możliwość pojedynczego stawiania roślin. Dlatego też Cities: Skylines na przestrzeni lat doczekało się kilku modyfikacji dodających tę funkcję.

Cities: Skylines z DLC vs Cities: Skylines 2

Twórcy zdecydowali się również zaimplementować część funkcji, które w Cities: Skylines były dostępne dopiero po zakupie DLC.

  1. DLC Snowfall wprowadziło pokryte śniegiem mapy. W tym przypadku klimat jednak pozostawał niezmieniony. Cities: Skylines 2 już w podstawowej wersji wprowadzi dynamiczny system pogodowy. Na każdej mapie będą więc stale zmieniać się pory roku. Nie zabraknie również katastrof naturalnych.
  2. W podstawowej wersji gry pojawią się również tramwaje. W Cities: Skylines były one dostępne dopiero po zakupie DLC Snowfall.
Cities: Skylines II

Cities: Skylines II

PC PlayStation Xbox
po premierze

Data wydania: 24 października 2023

Informacje o Grze
5.4

GRYOnline

4.8

Gracze

5.3

Steam

7.5

OpenCritic

OCEŃ
Oceny
Podobało się?

8

Agnieszka Adamus

Autor: Agnieszka Adamus

Z GRYOnline.pl związana od 2017 roku. Zaczynała od poradników, a teraz tworzy głównie dla newsroomu, encyklopedii i promocji. Samozwańcza specjalistka od darmówek. Uwielbia strategie, symulatory, RPG-i i horrory. Ma też słabość do tytułów sieciowych. Spędziła nieprzyzwoicie dużo godzin w Dead by Daylight i Rainbow Six: Siege. Oprócz tego lubi oglądać filmy grozy (im gorsze, tym lepiej) i słuchać muzyki. Największą pasją darzy jednak pociągi. Na papierze fizyk medyczny. W rzeczywistości jednak humanista, który od dzieciństwa uwielbia gry.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry Strategiczne
2023-10-11
16:43

kuzyn123 Konsul

kuzyn123

user5604593047
Mi tam wystarczyła minuta z dzisiejszego streama. Przy większym mieście dwójka laguje tak samo jak jedynka. A ilość dostępnych dróg jest śmieszna (podstawowych), chyba jeszcze mniejsza niż w 1 na premierę.

Komentarz: kuzyn123
2023-10-11
17:25

JaneDoe Legionista

JaneDoe

user5604593047 z tego co widziałam do tej pory to w grze pojawią się opcje dodania zakazów skrętów oraz dodania znaków stop. W mojej opinii ciężko to nazwać zaawansowanym narzędziem, które wprowadzi rewolucję w serii. Szczególnie jeśli porównamy to do możliwości oferowanych przez TM:PE. Oczywiście jest to tylko moja opinia

Komentarz: JaneDoe
2023-10-11
20:41

elathir Legend

elathir

Akurat oglądałem masę materiałów z CS2 i jeżeli optymalizacja da w miarę radę na tyle bym mógł pograć komfortowo choćby na low to nie mogę się doczekać. Najważniejsza zaletą są zmiany, które albo mody nie były w stanie wprowadzić, albo robiły to niewygodnie, niepełnie lub niewydajnie.

1) Zmiany w sposobie budowania dróg sprawią, że cała masa modów będzie mogła pójść w odstawkę a zintegrowanie tych systemów z grą sprawia, że są one dużo przyjemniejsze w użytkowaniu oraz mogą mieć mniejszy impakt na wydajność
2) wprowadzono większą liczbę stref oraz strefy mieszane przez co łatwiej będzie stworzyć naturalnie wyglądające miasto. W jedynce trzeba było sie sporo nakombinować z tym.
3) ulepszanie budynków, lepiej zorganizowane strefy i zasięgi itd. Fajny bajer
4) model rozwoju miasta prezentuje się ciekawiej i elastyczniej
5) lepiej działające ścieżki (w jedynce to był koszmar)
6) zmienne wymagania względem otoczenia (jak zapotrzebowanie na strefy handlowo/usługowe) w zależności od sąsiadujących stref

Wygląda to na ewolucję we właściwą stronę. I tak, zabraknie trochę fajnych bajerów z dodatków, ale dla mnie ważniejszym jest, że poprawiają podstawowe mechaniki a nie tylko dorzucają treści, bo tą to potrafią i mody ogarnąć.

Największą rewolucją jest oczywiście nowy system budowy dróg, bo on bije cokolwiek co się dało osiągnąć w jedynce nawet na modach gdzie node controler, customowe drogi i intersection marking tool były potrzebne by osiągnąć po kwadransie zabawy nad pojedynczym skrzyżowaniem to co teraz samo sie zrobi w trzy sekundy w dwa kliknięcia.

Komentarz: elathir
2023-10-12
05:52

keeper_4chan Generał

keeper_4chan

Analizując obie podstawki, to jest sporo nowego kontentu + zaimplementowane mody.

Komentarz: keeper_4chan
2023-10-12
10:32

xan11pl Generał

U mnie granie z modami w 1 wyglądało mniej więcej tak:
2-3 godziny starannie selekcjonowałem modyfikacje, które uważałem za kluczowe, i instalowałem a takzę w razie potrzeby odinstalowałem specjalnie patrząc na ich kompatybilność specjalnym pluginem. Zajmowało to masę czasu, a po godzinie takiej gry stwierdzałem, że te wszystkie mody wgrane do kupy są bardzo nie intuicyjne. I żeby stworzyć coś fajnego i realistycznego, trzeba by poświęcić kupę czasu na poznanie mechanik każdego moda z osobna. A no i sam fakt, że mimo iż kompatybilne ze sobą, to jednak pojawiało się mnóstwo większych lub mniejszych błędów, a najgorsze było dla mnie to, że zapisywałem grę i wyłączałem, a następnego dnia po odpaleniu znikała droga lub dekoracje, bo jakiś asset się nie załadował...
No niestety, ale to raczej wykluczało się ze zwykłą chęcią odpalenia gry na godzinkę, by się przy niej zrelaksować i postawiać sobie drzewka.
I tu wchodzi Cities 2. Gra da pewne możliwości z niektórych ważnych modyfikacji z 1, ale wkomponowanych bezpośrednio w grę przez twórców, co z automatu powinno dać większy komfort z grania.
Ja tam czekam, i pewnie będzie to pierwsza gra od CP2077 którą kupię na premierę.

Komentarz: xan11pl

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl