Adblocki nie znikną z Chrome, przynajmniej na razie
Google zmienia plany migracji na nowy system rozszerzeń, który nie jest zbyt przyjazny dla dodatków blokujących reklamy. Użytkownicy Adblocka na razie mogą spać spokojnie.

- przeglądarka Chrome jednak nie pożegna się zbyt szybko z blokerami reklam;
- Google zmienia plany wygaszania obsługi rozszerzeń w starszym systemie.
Google opracowało i wdrożyło (w 2021 roku) nowy system rozszerzeń przeglądarki Chrome Manifest V3, który jest bardziej restrykcyjny, w szczególności dla dodatków blokujących reklamy. Starszy system, który dobrze znamy, nadal jednak funkcjonuje i wiele wskazuje na to, że jego zamknięcie będzie odraczane. Według serwisu 9TO5Google harmonogram wygaszania Manifest V2 został zmieniony.
Koniec blokerów reklam?
Na początku 2023 roku planowano wprowadzić konieczność zgodności z V3 dla uzyskania ikony „featured” w Chrome Web Store. Starszy system rozszerzeń miał być też eksperymentalnie wyłączany w deweloperskich wersjach Chrome. W styczniu 2024 roku planowano wprowadzić w życie bardziej rygorystyczne zmiany – rozszerzenia obsługujące Manifest V2 miały być usunięte ze sklepu Chrome.

Według informacji podawanych przez Google odracza ono termin wprowadzenia zmian i rozpoczęcia prób z wygaszaniem obsługi Manifest V2. Jako powód firma podaje odzew społeczności testerów i deweloperów Chrome. Można liczyć na to, że data ostatecznego zakończenia procesu, przypadająca na styczeń 2024 r., także zostanie odroczona.
Nowy system rozszerzeń wprowadza pewne zmiany w API, które nie pozwala np. na gromadzenie dużych baz adresów stron przez wtyczki. Uderza to przede wszystkim w popularne dodatki blokujące reklamy, które wykorzystują filtry operujące na listach stron, zawierających nawet ponad 300 tys. wpisów. Wszystko wskazuje na to, że być może Google trochę zmienia nastawienie do blokerów reklam – użytkownicy Adblocków na razie mogą odetchnąć z ulgą.
Komentarze czytelników
dzony85 Generał

I dobrze, dzięki ad nie mam reklam a szczególnie na YT
Szefoxxx Senator

Co to znaczy nie zgłasza?
GOL trochę chyba w przeszłości siedzie, bo ublock to oczywiście obecnie najpopularniejszy i znacznie lepszy bloker niż archaiczny adblock.
Wronski Senator

Ja korzystam z uBlocka i zadna strona go nawet nie zglasza, takie troche pierdalamento.
ZeroNaruse Generał

Adblocki nigdy nie miały zniknąć. Miały mieć po prostu pod górkę i tyle. Plus po prostu te, których kod nie był aktualizowany od dawien, najprawdopodobniej wyzioną ducha.