AMD może wprowadzić ray tracing do kart Radeon w grudniu
AMD ogłosiło niedawno grudniową aktualizację Radeon Software Adrenalin. Wszystko wskazuje na to, że wraz z jej premierą otrzymamy obsługę DirectX Ray Tracing (DXR) na kartach graficznych z procesorem Navi. Do tej pory ray tracing był dostępny tylko dla posiadaczy kart Nvidia, ale ta sytuacja może się zmienić już pod koniec roku.

Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, że AMD pracuje nad sprzętowym wsparciem ray tracingu. Grudniowa aktualizacja oprogramowania Radeon Software Adrenalin może być w tym względzie przełomowa. Możliwe jest również to, że obsługę śledzenia promieni otrzymają karty z serii RX 5000.
Czym właściwie jest ray tracing?
Jest to zaawansowany system renderowania realistycznego oświetlenia i cieni, który początkowo wykorzystywany był przy tworzeniu efektów specjalnych do produkcji filmowych. Dzięki niemu możemy zobaczyć na wirtualnych obiektach odbicia światła, które zachowują się tak, jak miałoby to miejsce w rzeczywistości. Ponieważ śledzenie i symulowanie zachowań każdego wytwarzanego promienia światła wymaga dużej mocy obliczeniowej, ta technologia nie była dostępna w grach – do momentu targów gamescom 2018, gdzie Nvidia zapowiedziała zaimplementowanie ray tracingu w kartach z rodziny RTX. Więcej o ray tracingu możecie dowiedzieć się z naszego materiału: Czym jest ray tracing – technologia światła i cieni?

Pogłoski mogą okazać się prawdziwe
Jak informuje na swoim Twitterze Komachi – analityk techniczny, AMD zawarła kod ray tracingu w sterownikach Radeon Software Adrenalin 2019 jeszcze w lipcu, ale jak na razie nie spełnia on żadnej funkcji. Sytuację podsycają niedawno opublikowane zdjęcia ze spotkania z partnerami AMD w Chinach. Fotografie sugerują, że uczestnicy wydarzenia mogli usłyszeć o wielu nowych funkcjach grudniowej aktualizacji, w tym o obsłudze śledzenia promieni.

Ostatnio potwierdzono, że mające premierę w przyszłym roku PlayStation 5 i Xbox Scarlett będą wyposażone w silniki graficzne RDNA nowej generacji z dedykowaną obsługą ray tracingu. Podzespoły obu tych konsol są projektowane wspólnie z firmą AMD.
Dave James z portalu PCGamesN twierdzi, że DXR nie będzie dostępny do momentu premiery kart graficznych z układem RDNA 2, które mają ukazać się w 2020 roku i być solidną konkurencją dla GPU takich jak GeForce RTX 2080 Ti oraz RTX 2080 Super.

Dlatego też wprowadzenie ray tracingu w tym momencie może okazać się dużym ryzykiem. AMD na pewno nie chciałoby, aby ich technologia okazała się gorsza od tej, którą oferuje zielona konkurencja. Spotkałoby się to na pewno z dużym niezadowoleniem klientów. Prędzej czy później i tak zobaczymy tę technologie, ale czy jest ona gotowa wyjść na światło dzienne do końca roku? Przekonamy się już w grudniu.
Więcej:„Intel miał misję żeby nas zabić” według Jensan Huanga; teraz zbuduje dla NVIDII 2 mikroprocesory
Komentarze czytelników
AIDIDPl Legend

Ciekawe jak będzie z wydajnością. BFV u mnie z RT działa kijowo. Scinki co kilka sekund, spadający fps...
Wolę grać bez RT, ustawić wszystko na ultra i dać skalowanie na 180%, wtedy spokojnie działa w 60 fps i nie scina tak głupio... I zajebiscie wygląda.
kaszanka9 Legend

Ale, że niby jak, ukryli sprzętowe jednostki na karcie i ich nie aktywowali czy może skorzystają z obecnych jednostek na tyle ile się da, tak czy siak, dziwna sprawa.
prd Pretorianin
Wydajność zapewne będzie taka jak serii GTX 1000 czyli bliska zeru. Pytanie w jakim celu to robią. Normalnie podejrzewało by się, że być może 5800/5900XT mają mieć rdzenie do RT i to po prostu zapowiedź kart ale, jako że to AMD to mogą to robić nie wiedząc po co.
prd Pretorianin
A tak odbiegając od tematu - jestem ciekaw kto pierwszy i czy w ogóle zdecyduje się wprowadzić oddzielne układy pod drugi slot pcie tylko z rdzeniami pod rt jako jednostki "niezbędne do pełnego doświadczenia growego". W sumie nie byłoby to nawet takie głupie.
zanonimizowany146624 Legend
Jeśli ceny radków zostałyby na tym poziomie co są, wówczas sprzedaż wzrosłaby ... min. o 100%.