Anno 117 może okazać się wymagającą produkcją, zwłaszcza dla graczy niezaznajomionych z serią. W tym tekście znajdziecie dziewięć przydatnych porad na start.
Anno 117 – Pax Romana to ogromna gra głęboko symulująca funkcjonowanie rzymskiej kolonii. Jej systemy mogą z początku okazać się przytłaczające i trudne do zrozumienia, zwłaszcza dla graczy niezaznajomionych z serią Anno lub ze strategiami czasu rzeczywistego. W tym tekście znajdziecie zatem kilka porad na start, które ułatwią wam pierwsze godziny spędzone z grą.
Anno 117 nie posiada pełnoprawnego samouczka. Najbliższym mu trybem jest kampania fabularna, która stopniowo stawia na waszej drodze coraz to większe wyzwania. Pierwszy akt kampanii jest stosunkowo prosty – cele misji nie są szczególnie wymagające, nie spotkacie się z żadnym zagrożeniem militarnym, macie duży zapas pieniędzy, a na początku aktu drugiego przeniesiecie się do całkiem innego regionu, dzięki czemu będziecie mogli zacząć budowę kolonii od nowa, bogatsi o wiedzę i doświadczenie.
Na górze ekranu znajdują się najprzydatniejsze informacje dotyczące waszej kolonii. Tam ujrzycie swój obecny bilans pieniężny, zyski lub straty, postęp obecnych badań, dostępną siłę roboczą albo atrybuty miasta, takie jak zdrowie, szczęście lub bezpieczeństwo pożarowe. Szybki rzut okiem na górę ekranu powie wam zatem, czym w danej chwili powinniście się zająć. Ponadto w lewym górnym rogu ekranu okazjonalnie pojawiają się małe zakładki, których kliknięcie uruchomi szybki samouczek nowo wprowadzonej mechaniki. Wypatrujcie ich uważnie, ponieważ przegapionego samouczka nie da się ponownie wyświetlić bez wczytywania poprzedniego zapisu.
Kliknięcie w pasek informacji na górze ekranu wywoła bardziej szczegółowe menu pokazujące wykres wszystkich produkowanych przez waszą kolonię zasobów. Dzięki strzałce obok surowca dowiecie się, jak wygląda obecny stan produkcji – strzałka w bok bez tła oznacza, że dokładnie spełniacie popyt, strzałka w górę na zielonym tle oznacza, że produkujecie nadwyżkę danego towaru, a strzałka w dół na czerwonym tle oznacza, że produkujecie za mało towaru na wszystkich mieszkańców. Sprawdzajcie co jakiś czas wykres produkcji – wykres możecie posegregować w kolejności wysokości nadwyżki, co pozwoli wam szybko zerknąć na to, które zasoby możecie sprzedawać, a w które musicie się zaopatrzyć.
Drogi są kluczowe do funkcjonowania waszej kolonii. Budynki nie są w stanie funkcjonować, jeśli nie są połączone drogą z punktem handlowym bądź willą. Budowanie dróg kosztuje nieco pieniędzy (oraz drewno, jeśli budujecie drogę nad rzeką). Nie ma znaczenia od której strony połączycie budynek drogą – musi ona go jedynie dotykać. Uważajcie także stawiając budynki wymagające obecności drzew, jak chaty drwali – budowanie dróg niszczy pobliskie drzewa. Upewnijcie się więc, że w okolicy tych budynków zawsze znajduje się nieco więcej drzew, niż potrzebujecie, by budowa drogi nie zmniejszyła produktywności budynku.
Wiele budynków roztacza wokół siebie swoiste aury – dają one unikatowe efekty wszystkim pobliskim budynkom w ich zasięgu. Efekty te mogą być zarówno pozytywne jak i negatywne, np. piekarnia zwiększa dochód każdego pobliskiego budynku, lecz zwiększa także ryzyko pożaru. Niektóre budynki, takie jak wytwórnie węgla, mają tylko efekty negatywne. Starajcie się stawiać domy wokół budynków z pozytywnymi efektami by wpływały na jak najwięcej z nich oraz trzymajcie negatywne budynki z dala od dzielnic mieszkalnych by zminimalizować ich szkodliwe efekty. Ponadto pamiętajcie, że pozytywnych aur nie można duplikować, np. jeśli zbudujecie obok siebie rynek i karczmę, okoliczne budynki będą czerpały pozytywne efekty z obu budynków, lecz jeśli zbudujecie obok siebie dwa rynki, będą czerpały pozytywny efekt tylko z jednego rynku.
Domy są waszym głównym źródłem zarobku i siły roboczej, więc w waszym interesie jest stawiać ich jak najwięcej. Pojedynczy łańcuch produkcji może zaspokoić zaskakująco wiele domostw, więc nie bójcie się stawiać nowych budynków mieszkalnych – każdy nowy dom to więcej pieniędzy, więcej robotników oraz więcej budynków do objęcia pozytywnymi efektami. Uważajcie jednak przy ulepszaniu domów – choć zwiększa to tier siły roboczej, wiele miejsc pracy nadal wymaga robotników niższego tieru, i nie mogą w nich pracować bardziej wykwalifikowani pracownicy.
Budynki strażnicze same z siebie nie produkują żadnych surowców, lecz okażą się nieocenione w utrzymywaniu porządku w mieście. Dają one wszystkim okolicznym budynkom wysoką premię do zdrowia, szczęścia lub bezpieczeństwa pożarowego, dzięki czemu możecie łatwo kontrolować te atrybuty. W przypadku kryzysu, tj. zarazy, zamieszek lub pożaru, możecie również wysłać ich personel do uspokojenia sytuacji. Obecność budynków strażniczych jest zatem kluczowa dla poprawnego funkcjonowania wyspy.
Po postawieniu na wyspie budynku generującego wiarę będziecie mogli wybrać boga będącego patronem tejże wyspy. Każdy bóg daje inne bonusy, które rosną w siłę im więcej wiary zbierzecie. Dobrze więc dopasować boga do specjalizacji wyspy, np. czcić Marsa na wyspie produkującej uzbrojenie i wojsko lub Neptuna na wyspie portowej. Boga wyspy możecie zmienić w dowolnym momencie, zresetuje to jednak całkowicie postęp zbierania wiary.
Postawienie na wyspie budynku generującego wiedzę odblokuje możliwość badań. Dzięki nim możecie odkrywać nowe technologie, ulepszenia oraz bogów do wyznawania. Same badania są darmowe – na ich szybkość wpływa jedynie ilość generowanej przez was wiedzy. W waszym interesie jest zatem zawsze pracować nad jakimś projektem badawczym. Możecie uruchamiać następne badanie tuż po ukończeniu poprzedniego lub umieszczać badania w kolejce, by automatycznie opracowywać je po kolei.
1

Autor: Filip Melzacki
Student filologii angielskiej. W GRYOnline.pl pracuje od 2020 roku. Zaczynał w Encyklopedii, w następnych latach przeniósł się do działu tłumaczeń, a następnie do Poradników. Miłośnik gier indie, RPGów, gier taktycznych i platformówek. W wolnych chwilach pasjonuje się śpiewem i pływaniem. Wciąż marzy o kampanii DnD, która mogłaby odtworzyć magię tej pierwszej.