
Data wydania: 7 grudnia 2018
Oryginalne RPG akcji, w którym przemierzamy ponury, pozbawiony słońca świat, gdzie jedynym źródłem światła są regularnie wybuchające wulkany, zasypujące ziemię kolejnymi warstwami pyłu. Tytuł cechuje się w pełni nieliniową fabułą i otwartą strukturą świata, kształtowaną w całości przez poczynania graczy.
GRYOnline
Gracze
Steam
Ashen jest rozgrywającą się w otwartym świecie, nieliniową grą z gatunku RPG akcji. Tytuł został przygotowany przez niezależne nowozelandzkie studio Aurora44, założone przez twórców doświadczonych w branży filmowej. Członkowie studia spotkali się podczas prac nad takimi tytułami, jak The Hobbit, The Avengers, Iron Man 3, Prometheus czy The Planet of the Apes.
Akcja gry toczy się w ponurym, pozbawionym słońca uniwersum, w którym jedynym źródłem światła są aktywne wulkany, nieustannie zasypujące ziemię kolejnymi warstwami popiołu. Ashen opowiada historię samotnego wędrowca, przemierzającego ten szary świat w poszukiwaniu miejsca, które mógłby nazwać domem. Ponieważ wszystkie przedmioty prędzej czy później ulegają zniszczeniu w wyniku kolejnej erupcji wulkanów, główny nacisk w grze położony został na relacje międzyludzkie i stosunki z innymi ocalałymi, reprezentowanymi przez pozostałych graczy.
Podczas zabawy musimy niejednokrotnie podejmować decyzje, komu z napotkanych bohaterów zaufać, a od kogo lepiej trzymać się z daleka. Decyzje te będą miały dość istotny wpływ na przebieg rozgrywki, gdyż poszczególne postacie dysponują własnymi, unikalnymi umiejętnościami, których wykorzystanie może okazać się bezcenne w toku dalszej rozgrywki. W miarę postępów w grze, nasze skromne początkowo obozowisko, przerodzi się w małą osadę zamieszkaną przez różnych ocalałych, wykorzystujących wzajemnie swe umiejętności w celu przetrwania. Mimo że Ashen to gra RPG akcji, a świat produkcji zamieszkany jest także przez spore bogactwo potworów, walka z nimi stanowi raczej ostateczność, gdyż każda potyczka – nawet z najsłabszym pozornie przeciwnikiem – może nieść ze sobą śmiertelne niebezpieczeństwo. Dlatego do każdej z nich należy umiejętnie się przygotować, zaś podczas samej walki trzeba wykorzystywać przydatne elementy otoczenia.
Tym, co wyróżnia Ashen spośród podobnych produkcji, jest nietypowy, pasywny tryb multiplayer. Podczas swojej wędrówki spotykamy szereg postaci, którymi mogą być zarówno inni grający, jak i sterowani przez sztuczną inteligencję NPC, oparci na bohaterach wykreowanych przez innych graczy. Dzięki takiemu rozwiązaniu, żadna z istniejących w grze postaci nie jest bezosobowa - każda z nich to w rzeczywistości wykreowany przez innego gracza bohater, cechujący się własnymi celami i aspiracjami.
Autor opisu gry: Krzysztof Brandys
Platformy:
PlayStation 4 9 grudnia 2019Polskie napisy
PC Windows 7 grudnia 2018Polskie napisy
Xbox One 7 grudnia 2018Polskie napisy
Nintendo Switch 9 grudnia 2019Polskie napisy
Producent: Aurora44/A44
Wydawca: Annapurna Interactive
22 lipca 2019
Nie tylko Metro dokonało exodusu ze Steama. Przyglądamy się grom, których próżno szukać na platformie Valve, mimo że z różnych względów spodziewalibyśmy się je tam znaleźć.
7 stycznia 2019
Jedno nieudane dwanaście miesięcy to może za wcześnie, by mówić o kryzysie interaktywnej rozrywki na PC, ale w 2018 roku kilka zjawisk sprawiło, że zaczęliśmy martwić się o granie na komputerach osobistych.
9 grudnia 2018
Otwarcie Epic Games Store to zapowiedź bardzo ciekawej walki na PC-towym rynku. Czy siła przebicia Fortnite’a, niższe ceny gier czy przyjazne deweloperom rozwiązania wystarczą, by Steam wreszcie otrzymał konkurenta z prawdziwego zdarzenia.
Dobiegają końca pierwsze umowy na wyłączność w Epic Games Store. Wczoraj na Steamie zadebiutowało RPG Ashen, a dzisiaj ukażą się tam gry Hello Neighbor: Hide and Seek oraz Hades: Battle out of Hell.
gry
Adrian Werner
10 grudnia 2019 09:51
W sieci pojawiły się trzy nowe zapisy rozgrywki z targów gamescom. Pozwalają one zobaczyć w akcji gry RPG Ashen i Indivisible oraz polską produkcję Devil’s Hunt.
gry
Adrian Werner
28 sierpnia 2018 10:40
Studio Aurora44 pracuje nad nietypowym RPG Ashen, w którym sterowane przez sztuczną inteligencję postacie niezależne oparte zostaną na bohaterach wykreowanych przez innych graczy.
gry
Adrian Werner
10 lipca 2014 09:27
Popularne pliki do pobrania do gry Ashen.
Wymagania sprzętowe gry Ashen:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3-4150 3.5 GHz / AMD FX-4170 4.2 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 760 / Radeon R7 270X lub lepsza, 15 GB HDD, Windows 7 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4690 3.5 GHz / AMD FX-6300 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon R9 290X lub lepsza, 15 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.
Średnia z 328 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Mieszane"
Średnia z 3120 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Seep
Ekspert
2020.02.20
Mi osobiście gra nie uderzyła jakoś wybitnie do głowy, dla mnie jest to straszna nuda której nie mogłem zdzierżyć. Nie wypowiadam się więcej...
mastarops
Ekspert
2019.04.22
Całkiem fajna gra, niestety w miej więcej 1/3 może połowie jest super długi i męczący loch który trzeba przejść do walki z bossem, ani razu mój kompan nie przeżył tej podróży zwykle gdzieś znikał, spadał, albo dawał się zabić w wyjątkowo głupi sposób. Poddaję się, nie mam cierpliwości. Tak męczącego etapu nie było w żadnym z Soulsów. Po co?! Walka identyczna jak w soulsach tylko bronie nieporównywalnie mniej różnorodne, mniejsze zróżnicowane wrogów.
Vlad Tepes
Ekspert
2019.01.18
Grę skończyłem na poziomie zwykłym, a obecnie utknąłem na walce z Cieniem Szarówki na poziomie Dzieci Sissny. To co miało być atutem gry, czyli gra kooperacyjna jest jak dla mnie jej największym utrapieniem. Tzn. na tym poziomie trudności NPC giną bardzo łatwo, a niektóre etapy, jak pałac przed w/w walką, czy sama walka bez pomocy jest bardzo frustrująca, a coś słabo z żywymi graczami, także chyba odpuszczam. Jak dla mnie wielkim minusem jest też brak normalnego soulslikowego rozwoju postaci. Chcieli być oryginalni, a wyszło tak, że po wykonaniu wszystkich questów i rozwoju wybranych broni, leczenia, itp. stoi się właściwie w miejscu, tak jak ja teraz. Mam też zarzut do sterowania, bo nie wiem, czy to było w zamyśle, ale po podbiegnięciu gubi mi się zaznaczony cel (gram na myszce i klawie). Do szału doprowadzały mnie też opcje wspinaczkowe, bo są miejsca, że info o możliwości wspinania pojawia się chyba w ściśle określonym miejscu na przestrzeni paru pixeli... A czasami w ogóle. Przy wspinaniu we współpracy to nawet już nie mówię, bo tu już kurwicy dostawałem grając z NPC. Mimo wszystko daję 7, ponieważ w sumie to grało się dość przyjemnie, gra ma ładną oprawę audiowizualną, ale do prawdziwych soulslików to jej daleko. Polecam, ale w ostrej przecenie. A jak, ktoś jeszcze gra, to napiszcie, to może na Dzieciach Sissny ubijemy wspólnie tego skur....
zanonimizowany1199216 Legionista
Od czasu Skyrim jeszcze nikt nic lepszego nie zrobił.
Seep Generał
Mi osobiście gra nie uderzyła jakoś wybitnie do głowy, dla mnie jest to straszna nuda której nie mogłem zdzierżyć. Nie wypowiadam się więcej...
Roger23 Junior
Dlaczego ta gra ma tak niska ocene? Przecież jest bardziej wciągająca od pierwszych soulsów lol
Paszko_Rymbaba Chorąży
Gra jak dla mnie jest wyłącznie dla tych, który lubią produkcje, przypominające Dark Souls i wszystkie lepsze już mają za sobą - problem niestety w tym, że prawie wszystkie souls-like'i w które grałem są lepsze, bo ten jest naprawdę średni.
Gra jest do bólu liniowa, "ciągniemy" kilka serii questów nudnych do bólu, które sprowadzają się w większosci do znalezienia przedmiotu, ew. ubicia kogoś. Typów przeciwników nie ma zbyt wiele a do tego większość z nich jest do siebie podobna.
Grafika jest jaka jest, ale o ile wygląda przyjemnie przez pierwszą godzinę-dwie to później ta stylistyka staje się już nużąca. Tematu wymagań sprzętowych nawet nie chcę poruszać - w rozdzielczości fullhd ze średnimi detalami nie osiągam na moim sprzęcie sześciesięciu klatek a gra wygląda naprawdę średnio i jakby nikt jej nie optymalizował.
Walka z asystą NPC jest irytująca i powoduje kompletne roztrojenie całego systemu walki - w zasadzie przez tę asystę to musiałbym się zastanowić, czy ta gra to jeszcze souls-like. Generalnie gry z serii Dark Souls są może i wymagające, ale i uczciwe a ta gra nie jest uczciwa i aby balansować poziom trudności jest mnóstwo losowości - w niektórych momentach śmierć pomocnika powoduje skok trudności wręcz masakryczny a wpływ na jego umieranie mamy bardzo pośredni.
Co do bossów to w ogóle jest dramat - żaden z bosów oprócz ostatniego na poziomie trudności normalnym nie powoduje żadnego problemu i weteran gatunku przechodzi ich normalnie za pierwszym podejściem (to mają być bossowie). Ale aby "nadrobić" twórcy postanowili wsadzić ostatniego bossa, który jest znowu do bólu nieuczciwy ( w fazie drugiej trudno unikać ataków bez walki dystansowej ) i walka z nim jest szalenie frustrująca i przypominająca styl "biegaj i wal z dystansu z włóczni". Klimat do tego jest słaby do bólu, linie dialogowe jakieś drętwe a interfejs użytkownika szokujący - np. aby podnieść przedmiot z gleby trzeba to zatwierdzać a dla odmiany użycie przedmiotu teleportacji jest bez potwierdzenia... czyli generalnie na odwrót w stosunku do Dark Souls i do logiki....