autor: Dawid "Dawid Wanat" Wanat
RTX 3050 przetestowany pod kątem wydajności w grach
Wczoraj premierę miał GeForce RTX 3050 – kolejny budżetowy układ graficzny Nvidii. W sieci pojawiły się już testy wydajności nowej karty od „zielonych”, które wyglądają przyzwoicie. Wszystko świetnie – tylko cena zwala z nóg.

Wczoraj odbyła się oficjalna premiera nowej karty graficznej od Nvidii. GeForce RTX 3050 to budżetowy układ, którego sugerowany koszt wynosi ok. 1400 złotych, choć znalezienie go za taką kwotę graniczy z cudem. Aktualnie ceny zaczynają się od 2400 złotych w górę, ale na pocieszenie lepiej jest z dostępnością. W sieci pojawiły się już niezależne testy pokazujące wydajność nowej karty „zielonych”.
Karty graficzne firmy Nvidia kupisz tutaj
Specyfikacja RTX 3050 w porównaniu z konkurentami
RTX 3050 | RTX 2060 | GTX 1660 SUPER | RX 6500 XT | |
Architektura | Ampere | Turing | Turing | RDNA 2 |
GPU | 8 nm | 12 nm | 12 nm | 6 nm |
Zegar bazowy / boost | 1552 MHz / 1777 MHz | 1365 MHz / 1680 MHz | 1530 MHz / 1785 MHz | 2310 MHz / 2815 MHz |
Pamięć | 8 GB GDDR6 | 6 GB GDDR6 | 6 GB GDDR6 | 4 GB GDDR6 |
Szyna pamięci | 128-bit | 192-bit | 192-bit | 64-bit |
Przepustowość | 224 GB/s | 336 GB/s | 336 GB/s | 144 GB/s |
Współczynnik TGP | 130 W | 160 W | 125 W | 107 W |
Cena startowa | 249 USD | 349 USD | 229 USD | 199 USD |
Testy w grach
Wszystkie wyniki testów pochodzą z kanału RandomGamingHD. Ustawienia graficzne zostały wybrane tak, aby zapewnić średnio co najmniej 60 klatek na sekundę. W niektórych tytułach, np. Battlefield 2042 w 1080p czy Fortnite w 1440p, miały miejsce duże spadki płynności, do około 30 fps. Platforma testowa wyposażona była w procesor Intel Core i5 10400F oraz 16 GB pamięci DDR4 (2 x 8GB o taktowaniu 2666 Mhz)
Testy w rozdzielczości 1080p
Średnia liczba klatek na sekundę | 1% low | 0,1% low | |
Cyberpunk 2077 | 70 | 56 | 50 |
Far Cry 6 | 69 | 56 | 47 |
God of War | 70 | 63 | 52 |
Battlefield 2042 | 71 | 52 | 33 |
GTA V | 125 | 92 | 69 |
Fortnite | 102 | 44 | 30 |
RDR 2 | 86 | 66 | 61 |
Forza Horizon 5 | 74 | 61 | 54 |
Ustawienia graficzne w grach dla 1080p
Cyberpunk 2077 – ustawienia średnie,
Far Cry 6 – ustawienia wysokie, TAA, bez tekstur HD,
God of War – ustawienia wysokie,
Battlefield 2042 – ustawienia wysokie (wynik to średnia z trzech rozgrywek multiplayer),
GTA V – ustawienia bardzo wysokie, MSAA wył.,
Fortnite – ustawienia wysokie,
Red Dead Redemption 2 – ustawienia odpowiadające tym z Xboxa One X, według Digital Foundry,
Forza Horizon 5 – ustawienia ultra.
Testy w rozdzielczości 1440p
Średnia liczba klatek na sekundę | 1% low | 0,1% low | |
Cyberpunk 2077 | 57 | 46 | 42 |
Far Cry 6 | 60 | 49 | 42 |
God of War | 63 | 48 | 44 |
Battlefield 2042 | 62 | 49 | 43 |
GTA V | 112 | 84 | 67 |
Fortnite | 70 | 32 | 30 |
RDR 2 | 63 | 51 | 46 |
Forza Horizon 5 | 63 | 53 | 50 |
Ustawienia graficzne w grach dla 1440p
Cyberpunk 2077 – ustawienia niskie,
Far Cry 6 – ustawienia średnie, TAA, bez tekstur HD,
God of War – ustawienia oryginalne,
Battlefield 2042 – ustawienia średnie (wynik to średnia z trzech rozgrywek multiplayer),
GTA V – ustawienia bardzo wysokie, MSAA wył.,
Fortnite – ustawienia wysokie,
Red Dead Redemption 2 – ustawienia odpowiadające tym z Xboxa One X, według Digital Foundry,
Forza Horizon 5 – ustawienia ultra.
Testy w rozdzielczości 1440p z DLSS
Średnia liczba klatek na sekundę | 1% low | 0,1% low | |
Cyberpunk 2077 | 83 | 55 | 33 |
God of War | 83 | 69 | 57 |
Battlefield 2042 | 73 | 50 | 33 |
Fortnite | 88 | 62 | 34 |
RDR 2 | 70 | 55 | 45 |
Ustawienia graficzne w grach dla 1440p z DLSS
Cyberpunk 2077 – ustawienia niskie, DLSS wł. (jakość),
God of War – ustawienia oryginalne, DLSS wł. (jakość),
Battlefield 2042 – ustawienia średnie, DLSS wł. (jakość) (wynik to średnia z trzech rozgrywek multiplayer),
Fortnite – ustawienia wysokie, DLSS wł. (jakość),
Red Dead Redemption 2 – ustawienia odpowiadające tym z Xboxa One X, według Digital Foundry, DLSS wł. (jakość).
Testy ray tracingu – 1080p
Średnia liczba klatek na sekundę | 1% low | 0,1% low | |
Fortnite | 30 | 18 | 13 |
Fortnite + DLSS | 56 | 30 | 18 |
Far Cry 6 | 60 | 49 | 33 |
Ustawienie graficzne ray tracingu – 1080p
Fortnite – ustawienia wysokie + RT max,
Fortnite + DLSS wł. (zrównoważony) + RT max,
Far Cry 6 – ustawienia średnie, TAA, bez tekstur HD, RT max.
Porównania na tle konkurencyjnych konstrukcji

Zapraszamy Was na nasz kanał na YouTube – GRYOnline Technologie, który jest poświęcony zagadnieniom związanym z nowymi technologiami. Znajdziecie tam liczne porady dotyczące problemów z komputerami, konsolami, smartfonami i sprzętem dla graczy.
ZASTRZEŻENIE
Firma GRY-OnLine S.A. otrzymuje prowizję od wybranych sklepów, których oferty prezentowane są powyżej. Dołożyliśmy jednak wszelkich starań, żeby wybrać tylko ciekawe promocje – przede wszystkim chcemy publikować najlepsze oferty na sprzęt, gadżety i gry.