Różnice GPU między PS5 i Xbox Series X nie mają znaczenia według twórcy DiRT 5
Według dewelopera gry wyścigowej DiRT 5 różnice w mocy układów graficznych między konsolami PlayStation 5 i Xbox Series X nie mają większego znaczenia w procesie produkcyjnym.

Zastosowany w Xboksie Series X układ graficzny może pochwalić się mocą na poziomie 12 teraflopsów, natomiast w PS5 – 10,28 teraflopsa, choć różnice sięgają głębiej, bo dotyczą liczby bloków CU (52 vs 36 na korzyść XSX) i procesorów strumieniowych (3328 vs 2304 na korzyść XSX), a także taktowania (2,23 vs 1,825 GHz na korzyść PS5). Czy wpływają one na proces produkcyjny gier? Według Mike’a Moretona, głównego projektanta wyścigów DiRT 5, nie ma to zbytnio znaczenia.
Deweloper produkcji firmy Codemasters przyznał w wywiadzie dla serwisu GamingBolt, że co najwyżej optymalizacja gier na jednej platformie sprzętowej może wymagać nieco większego nakładu pracy. Producent nie podał nazwy konsoli, ale można oczywiście założyć po specyfikacji, że chodzi o PlayStation 5. Nie powinno mieć to jednak większego przełożenia na działanie tytułów, jakość grafiki czy rozdzielczość obrazu, w przeciwieństwie do konsoli Xbox Series S. Słabsza konsola Microsoftu wyraźnie odstaje mocą nie tylko od Xboksa Series X, ale także od PS5. Z tego powodu pozwoli ona na granie tylko w 1080p lub co najwyżej 1440p.

W przeszłości w podobnym tonie wypowiadał się m.in. Tom Warren, redaktor serwisu The Verge, który stwierdził kilka miesięcy temu, że ważniejsze w nowych konsolach od teraflopsów okażą się procesor i nośnik SSD. Czas zweryfikuje, czy nie będzie różnic np. w natywnych rozdzielczościach w wybranych grach, tak jak to bywało w obecnej generacji pomiędzy PlayStation 4 (Pro) i Xboksem One (X).
Premiera Xboksa Series X/S i PS5 odbędzie się w Polsce odpowiednio 10 i 19 listopada 2020 roku.
- PS5 vs Xbox Series X – porównanie specyfikacji i nasze wnioski
- DiRT 5 – oficjalna strona
- Graliśmy w DiRT 5 – rajdowanie przez burzę i polarne zorze

GRYOnline
Gracze
Steam
OpenCritic
- Xbox
- konsole stacjonarne
- PlayStation vs Xbox
- dziewiąta generacja
- Sony Interactive Entertainment
- PS5 / PlayStation 5
- PlayStation
- Xbox Series X / Xbox Series S
- konsole
- PS5
- XSX
Komentarze czytelników
krykry Generał
Oczywiście że prawie nie mają znaczenia. Liczy się przede wszystkim architektura, sposób działania GPU, a te są w obu konsolach takie same.
A moc to już coś czym można się przejmować na sam koniec. Jedyna różnica którą przynosi moc w dzisiejszych czasach dotyczy tego na ile przyciąć wodotryski lub na ile agresywnie wykorzystać technologię zmniejszające rozdzielczość w locie aby nie przycinało.
TLDR: Mocniejsze GPU będzie utrzymywało wyższe rozdzielczości lepiej. Tyle.
ReznoR666 Generał

18% większa liczba TFLOPS.
To ponad dwukrotnie mniejsza różnica niż między PS4 a XBO (40%).
Z czego PS5 ma układ o 22% szybszym taktowaniu. A taktowanie to często king. W dodatku XBSX ma zbędne kombinacje z różną przepustowością pamięci, co komplikuje optymalizacje. Więc niższa liczba cyferek od XBSX może mieć jeszcze mniejsze znaczenie w praktyce niż ta 18% przewaga matematycznej mocy.
Zależy też oczywiście od tego, jak będzie to wyglądało w praktyce, gdyż trzeba wziąć pod uwagę długoterminowe utrzymanie boosta przy odmiennym chłodzeniu. Ponieważ taktowania są zmienne i mogą zależeć od sprawności chłodzenia i temperatury (a także od konkretnej gry).
TLDR; normalny użytkownik w dobrze zaprojektowanej grze nie powinien zauważyć znaczących różnic.
zanonimizowany1339461 Senator
Tak się robi reklamę i sprzedaje konsole.
Today, we’re excited to announce Travis Scott has joined the PlayStation family as a strategic creative partner. We heard Travis is a huge PlayStation fan, so we started a conversation with him that led to this unique partnership. Through our mutual passion for gaming and creativity, we plan on collaborating with Travis and his Cactus Jack brand to produce innovative projects that we hope will delight our collective fans
DM6 Pretorianin
Ta dodatkowa moc w XSX może przełożyć się na lepszą kulturę pracy.
Prawdopodobnie PS5 będzie musiało się mocniej "napocić" by uzyskać ten sam efekt co XSX.
Procesor będzie kluczowy w nowej generacji. Co do roli dysku jestem skłonny stwierdzić, że w tym wypadku będzie to prawie bez znaczenia (nawet w przypadku różnicy na poziomie 50% będziemy mówić raczej o 8 i 4 sekundach ładowania :D).
PS.
Sony zaczyna wysyłać konsole na testy (Marques Brownlee już się pochwalił) więc mam nadzieję że dowiemy się czegoś konkretnego.
Microsoft zdejmie embargo parę dni przed premierą co również jest dobrą wiadomością.
zanonimizowany449082 Generał
"optymalizacja gier na jednej platformie sprzętowej może wymagać nieco większego nakładu pracy"
Czyli gość przyznaje, że przy odpowiedniej i czasochłonnej optymalizacji, piękne gry odpaliłyby się na tosterze, ale zamiast tego w pewnym momencie ten proces się przerywa, żeby tylko gra chodziła jako-tako na lepszych konfiguracjach.
No i mamy przyczynę zastoju technologicznego - nie konsole, nie PC, tylko kasa!