„Nie płać do pierwszego miliona” – Unreal Engine z nowymi zasadami

Firma Epic Games zmieniła warunki licencji Unreal Engine. Od teraz twórcy mogą wykorzystywać ten silnik w celach komercyjnych bezpłatnie do czasu uzyskania miliona dolarów przychodu brutto z gier stworzonych na bazie tej technologii.

futurebeat.pl

Jakub Błażewicz

„Nie płać do pierwszego miliona” – Unreal Engine z nowymi zasadami - ilustracja #1
Epic Games chce ułatwić życie twórcom nie tylko nową technologią.

Wczorajsza prezentacja Unreal Engine 5 odbiła się szerokim echem w branży gier. To jednak nie jedyne istotne doniesienie na temat tego popularnego silnika. Megan Fox ze studia Glass Bottom Games (SkateBIRD) zauważyła intrygującą zmianę w warunkach korzystania z Unreal Engine. Otóż na stronie technologii podano, że korzystanie z niej w celach komercyjnych jest bezpłatne do czasu przekroczenia przez stworzoną na niej grę kwoty miliona dolarów przychodu brutto. Dotychczas Epic Games żądał tantiemy 5% już przy przychodzie 3 tysięcy dolarów. Wszelkie wątpliwości rozwiała Dana Cowley na Twitterze w odpowiedzi do wpisu Fox.

Można być cynikiem i wiązać tę zmianę z ogłoszeniem Unreal Engine 5, bo dotyczy to wyłącznie czwartej generacji silnika. Jednak przeczy temu informacja zawarta na stronie z najczęściej zadawanymi pytaniami. Epic Games wyraźnie podkreśliło, że nie zamierza zmieniać warunków licencji po debiucie UE 5. Co więcej, firma potwierdziła, że aplikują się one także do wcześniejszych umów, o ile zawarto je nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 roku. Oczywiście to wciąż zachęta dla twórców do udostępnienia gier w Epic Games Store, jeżeli przewidują osiągnięcie wspomnianego wyżej przychodu brutto (produkcje wydane w EGS są zwolnione z pięcioprocentowej tantiemy za korzystanie z UE). Niemniej na zmianie skorzystają wszyscy pomniejsi twórcy, niezależnie od platform docelowych swoich dzieł.

Podobało się?

72

Jakub Błażewicz

Autor: Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

Kalendarz Wiadomości

maj
Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne
2020-05-14
13:31

sasuke284 Generał

sasuke284

Obejrzałem to demo ich silnika i stwierdzam że może otoczenie i oświetlenie jest cudowne to za to bohaterka wygląda jakby była tworzona pod grę na ps3, aż sobie zrobiłem screena i porównałem dziewczynę z dema z Kassandrą z AC Odyssey i stąd stwierdzam że robiąc demo jedynie zadbali o otoczenie tak szczegółowo bo przy ujęciach bliższych na bohaterkę to pod względem grafiki postaci przypomina mi się bardziej Assassin's creed 3 niż cokolwiek na kolejną generację.

Komentarz: sasuke284
2020-05-14
13:32

pieterkov Senator

pieterkov

Czyli w końcu ta licencja będzie darmowa czy nie? A jeśli tak to na którą wersję, 4 czy 5?
Bo najpierw piszecie, że tak, potem, że nie wiadomo, potem, że jakaś laska rozwiała wątpliwości nie cytując co ona w ogóle napisała, a potem znowu, że w sumie to jednak nie, bo nie zmieniają warunków licencji.

Jak można tak nieczytelne artykuły pisać?

Komentarz: pieterkov
2020-05-14
14:05

kamiljan Pretorianin

kamiljan

Może jak wyjdzie 5 to spróbuje się c++ douczyć, się zobaczy

Komentarz: kamiljan
2020-05-14
17:04

AthCore Legionista

to w koncu jak z platnoscia za ten silnik , do miliona brutto zero kosztu a potem %, czy po przekroczeniu miliona butto % od calosci ?

Komentarz: AthCore
2020-05-14
17:25

jakisnick Konsul

Z dużo ciekawszych rzeczy których albo gol jeszcze nie opisał albo zapomniał to nowe, darmowe usługi Epica. Każdy developer dostaje za darmo systemy z fortnita (matchmaking, achievementy, servery etc.) W przyszłości także voice chat itp.

To w zasadzie oznacza, że EGS posiada podobną ilość funkcji co Steam, a przynajmniej są już bardzo blisko bycia na tym samym poziomie.

Komentarz: jakisnick

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl