futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 14 maja 2020, 11:50

„Nie płać do pierwszego miliona” – Unreal Engine z nowymi zasadami

Firma Epic Games zmieniła warunki licencji Unreal Engine. Od teraz twórcy mogą wykorzystywać ten silnik w celach komercyjnych bezpłatnie do czasu uzyskania miliona dolarów przychodu brutto z gier stworzonych na bazie tej technologii.

„Nie płać do pierwszego miliona” – Unreal Engine z nowymi zasadami - ilustracja #1
Epic Games chce ułatwić życie twórcom nie tylko nową technologią.

Wczorajsza prezentacja Unreal Engine 5 odbiła się szerokim echem w branży gier. To jednak nie jedyne istotne doniesienie na temat tego popularnego silnika. Megan Fox ze studia Glass Bottom Games (SkateBIRD) zauważyła intrygującą zmianę w warunkach korzystania z Unreal Engine. Otóż na stronie technologii podano, że korzystanie z niej w celach komercyjnych jest bezpłatne do czasu przekroczenia przez stworzoną na niej grę kwoty miliona dolarów przychodu brutto. Dotychczas Epic Games żądał tantiemy 5% już przy przychodzie 3 tysięcy dolarów. Wszelkie wątpliwości rozwiała Dana Cowley na Twitterze w odpowiedzi do wpisu Fox.

Można być cynikiem i wiązać tę zmianę z ogłoszeniem Unreal Engine 5, bo dotyczy to wyłącznie czwartej generacji silnika. Jednak przeczy temu informacja zawarta na stronie z najczęściej zadawanymi pytaniami. Epic Games wyraźnie podkreśliło, że nie zamierza zmieniać warunków licencji po debiucie UE 5. Co więcej, firma potwierdziła, że aplikują się one także do wcześniejszych umów, o ile zawarto je nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 roku. Oczywiście to wciąż zachęta dla twórców do udostępnienia gier w Epic Games Store, jeżeli przewidują osiągnięcie wspomnianego wyżej przychodu brutto (produkcje wydane w EGS są zwolnione z pięcioprocentowej tantiemy za korzystanie z UE). Niemniej na zmianie skorzystają wszyscy pomniejsi twórcy, niezależnie od platform docelowych swoich dzieł.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej