„Nie płać do pierwszego miliona” – Unreal Engine z nowymi zasadami
Firma Epic Games zmieniła warunki licencji Unreal Engine. Od teraz twórcy mogą wykorzystywać ten silnik w celach komercyjnych bezpłatnie do czasu uzyskania miliona dolarów przychodu brutto z gier stworzonych na bazie tej technologii.

Wczorajsza prezentacja Unreal Engine 5 odbiła się szerokim echem w branży gier. To jednak nie jedyne istotne doniesienie na temat tego popularnego silnika. Megan Fox ze studia Glass Bottom Games (SkateBIRD) zauważyła intrygującą zmianę w warunkach korzystania z Unreal Engine. Otóż na stronie technologii podano, że korzystanie z niej w celach komercyjnych jest bezpłatne do czasu przekroczenia przez stworzoną na niej grę kwoty miliona dolarów przychodu brutto. Dotychczas Epic Games żądał tantiemy 5% już przy przychodzie 3 tysięcy dolarów. Wszelkie wątpliwości rozwiała Dana Cowley na Twitterze w odpowiedzi do wpisu Fox.
Można być cynikiem i wiązać tę zmianę z ogłoszeniem Unreal Engine 5, bo dotyczy to wyłącznie czwartej generacji silnika. Jednak przeczy temu informacja zawarta na stronie z najczęściej zadawanymi pytaniami. Epic Games wyraźnie podkreśliło, że nie zamierza zmieniać warunków licencji po debiucie UE 5. Co więcej, firma potwierdziła, że aplikują się one także do wcześniejszych umów, o ile zawarto je nie wcześniej niż 1 stycznia 2020 roku. Oczywiście to wciąż zachęta dla twórców do udostępnienia gier w Epic Games Store, jeżeli przewidują osiągnięcie wspomnianego wyżej przychodu brutto (produkcje wydane w EGS są zwolnione z pięcioprocentowej tantiemy za korzystanie z UE). Niemniej na zmianie skorzystają wszyscy pomniejsi twórcy, niezależnie od platform docelowych swoich dzieł.
Komentarze czytelników
sasuke284 Generał

Obejrzałem to demo ich silnika i stwierdzam że może otoczenie i oświetlenie jest cudowne to za to bohaterka wygląda jakby była tworzona pod grę na ps3, aż sobie zrobiłem screena i porównałem dziewczynę z dema z Kassandrą z AC Odyssey i stąd stwierdzam że robiąc demo jedynie zadbali o otoczenie tak szczegółowo bo przy ujęciach bliższych na bohaterkę to pod względem grafiki postaci przypomina mi się bardziej Assassin's creed 3 niż cokolwiek na kolejną generację.
pieterkov Senator

Czyli w końcu ta licencja będzie darmowa czy nie? A jeśli tak to na którą wersję, 4 czy 5?
Bo najpierw piszecie, że tak, potem, że nie wiadomo, potem, że jakaś laska rozwiała wątpliwości nie cytując co ona w ogóle napisała, a potem znowu, że w sumie to jednak nie, bo nie zmieniają warunków licencji.
Jak można tak nieczytelne artykuły pisać?
kamiljan Pretorianin

Może jak wyjdzie 5 to spróbuje się c++ douczyć, się zobaczy
AthCore Legionista
to w koncu jak z platnoscia za ten silnik , do miliona brutto zero kosztu a potem %, czy po przekroczeniu miliona butto % od calosci ?
jakisnick Konsul
Z dużo ciekawszych rzeczy których albo gol jeszcze nie opisał albo zapomniał to nowe, darmowe usługi Epica. Każdy developer dostaje za darmo systemy z fortnita (matchmaking, achievementy, servery etc.) W przyszłości także voice chat itp.
To w zasadzie oznacza, że EGS posiada podobną ilość funkcji co Steam, a przynajmniej są już bardzo blisko bycia na tym samym poziomie.