Tym samochodem lepiej nie parkować w cieniu: rusza sprzedaż Lightyear 0 na energię słoneczną

Lightyear 0 może być ważnym krokiem w rozwoju elektrycznych samochodów osobowych. Energia słoneczna ma zapewnić nawet 11 tys. km „darmowej” jazdy rocznie. Gdzie jest haczyk?

futurebeat.pl

Konrad Sarzyński

Tym samochodem lepiej nie parkować w cieniu: rusza sprzedaż Lightyear 0 na energię słoneczną.
Tym samochodem lepiej nie parkować w cieniu: rusza sprzedaż Lightyear 0 na energię słoneczną.

Rusza sprzedaż Lightyear 0, samochodu osobowego zdolnego do wykorzystania energii słonecznej. Możliwość przejechania „za darmo” nawet 11 tys. km rocznie działa na wyobraźnię, choć z pewnością nie rozwiąże wszystkich problemów, z jakimi mierzy się branża.

Cechą rozpoznawczą pojazdu mają być ogromne panele słoneczne na masce oraz dachu o łącznej powierzchni 5 m kw. W połączeniu z niskim zużyciem energii w czasie jazdy (producent deklaruje, że jest ono mniejsze nawet o 35% względem wiodącej konkurencji) ma to dać świetny zasięg i niski koszt użytkowania.

Tym samochodem lepiej nie parkować w cieniu: rusza sprzedaż Lightyear 0 na energię słoneczną - ilustracja #1
Futurystyczny wygląd i nowoczesna technologia. Kojarzy mi się jednak z… Warszawą. Źródło: Lightyear.

Lightyear 0 – specyfikacja i cechy samochodu

Lightyear 0 to lekki samochód o niezłym zasięgu 625 km i sporym bagażniku o pojemności 640 litrów. Najważniejsza jest jednak możliwość ładowania go energią słoneczną. Zasilanie z tego źródła teoretycznie ma pozwolić na przejechanie aż 70 km dziennie i 11 tys. km rocznie… w południowej Hiszpanii. A w Polsce? Producent nie pozostawia złudzeń, że wynik ten może być średnio o połowę niższy:

W pochmurnym klimacie, przy założeniu, że przeciętna odległość do pracy wynosi około 35 kilometrów dziennie, można jeździć nawet przez dwa miesiące, zanim trzeba będzie pomyśleć o ładowaniu. W krajach bardziej nasłonecznionych może to być nawet siedem miesięcy.

Taki wynik wciąż nie jest jednak zły, zwłaszcza w przypadku codziennych dojazdów do pracy czy na zakupy w obrębie jednego miasta.

Tym samochodem lepiej nie parkować w cieniu: rusza sprzedaż Lightyear 0 na energię słoneczną - ilustracja #2
Lightyear 0 robi wrażenie, przynajmniej na papierze. Jak jednak spisze się w praktyce? Źródło: Lightyear.

Samochód jest ponadto „wegański” – wykorzystuje „skórę” pochodzenia roślinnego, a także tworzywa i metale z recyklingu.

Uzupełnianie baterii to kluczowa część użytkowania auta elektrycznego. Na tym polu Lightyear wygląda dobrze, oferując w najszybszym wariancie do 520 km zasięgu po godzinie szybkiego ładowania. Oczywiście robienie tego z domowego gniazdka będzie znacznie wolniejsze. Energia słoneczna wypada tutaj najsłabiej (10 km zasięgu na godzinę ładowania), jednak wynik 1,05 kW osiągnięty przez ogniwa na dachu i masce i tak robi wrażenie.

Lightyear 0 – dostępność i cena

Producent deklaruje, że jeszcze w czerwcu możliwe będą jazdy testowe. Jesienią ruszy realizacja zamówień, a pierwsze egzemplarze trafią do odbiorców w listopadzie.

Tym samochodem lepiej nie parkować w cieniu: rusza sprzedaż Lightyear 0 na energię słoneczną - ilustracja #3
Konfigurator Lightyear 0 nie należy do najbardziej rozbudowanych. Źródło: Lightyear.

Cena podstawowego wariantu wynosi 250 tys. euro bez VAT, czyli około 1,1 mln złotych. Przy czym dodatkowych opcji za wiele nie ma – możemy wybrać jedynie osłonę na tylne koło (bez wpływu na cenę, choć ma dodać 12 km zasięgu na pełnej baterii) i… kolor.

Czy dopłata 5 tys. euro za inną barwę lakieru ma sens? Przy takiej cenie samochodu jak najbardziej, zwłaszcza że podstawowy wariant jest wyjątkowo nijaki. Mnie osobiście najbardziej spodobał się miedziany.

Czy Lightyear 0 ma sens?

Jakie mogą być główne zalety Lightyeara 0 i innych samochodów o podobnych konstrukcjach? Odpowiedzą na dwa poważne zarzuty stawiane „elektrykom” – źródła energii elektrycznej i obciążenie sieci podczas ładowania – o czym możecie przeczytać niżej.

Brudny prąd w czystych samochodach

Częstym argumentem przeciwko samochodom elektrycznym jest wykorzystanie energii pochodzącej z niezbyt ekologicznych źródeł. Jeżeli prąd produkują np. elektrownie węglowe, to nie jest on do końca ekologiczny.

Jedyną faktyczną zaletą jest przeniesienie zanieczyszczenia poza miasta i skupienie ich w jednym miejscu. Z perspektywy mieszkańców np. Krakowa czy Warszawy znacznie lepszym rozwiązaniem jest jedna elektrownia zanieczyszczająca powietrze gdzieś poza granicami miasta niż tysiące samochodów tuż za oknem.

Lightyear 0 może częściowo rozwiązać ten problem – na dłuższe trasy naładujemy samochód kablem, jednak krótsze, codzienne przemieszczanie się po mieście możliwe będzie bez ładowania i w pełni ekologicznie. Nie obciąży też sieci elektrycznej, a to akurat ważne, bo…

Świat nie jest gotowy na elektryczne samochody

Obciążenie sieci energetycznej może być najpoważniejszym problemem związanym z użytkowaniem samochodów elektrycznych. Tych wciąż jest mało, w Polsce według „licznika elektromobilności” w maju 2022 roku zarejestrowanych było ich zaledwie 46 676. Nawet gdyby podłączyć je wszystkie jednocześnie do ładowania, nie wpłynie to w większym stopniu na polską infrastrukturę energetyczną.

Jeżeli jednak takich samochodów będzie przybywać, może dojść do sytuacji, w której będą lokalnie powodować przeciążenie sieci i przerwy w dostawie prądu. W końcu ładowane będą prawdopodobnie przede wszystkim wieczorami w domach.

Lightyear 0 i podobne mu samochody mogą, przynajmniej częściowo, rozwiązać ten problem. Codzienne przemieszczanie się po mieście nie będzie wymagało ładowania. Chyba że akurat pada. Lub jest pochmurno. Lub jest zima i słońce zachodzi o 16:00. Hm.

Podobało się?

25

Konrad Sarzyński

Autor: Konrad Sarzyński

Od dziecka lubił pisać i zawsze marzył o własnej książce. Nie spodziewał się tylko, że będzie to naukowa monografia. Ma doktorat z rozwoju miast, czym chętnie chwali się znajomym przy każdej możliwej okazji. Z GOL-em przygodę zaczął pod koniec 2020 roku w dziale Tech. Tworzył teksty, prowadził newsroom technologiczny, a później współtworzył portal Futurebeat.pl, odpowiadając za publicystykę i testy sprzętów. Obecnie skupia się na wszelkiego rodzaju builderach - zarówno tych mainstreamowych, jak i całkowicie niszowych - które ogrywa na swoim kanale na Twitchu. Mieszka z kotem i żoną.

Kalendarz Wiadomości

Nie
Pon
Wto
Śro
Czw
Pią
Sob

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Technologiczne
2022-06-12
13:25

Drackula Legend

Drackula

Ci co sie obsrali na wiadomosci o tym aucie nie rozumieja chyba, ze to taka sama sytuacja jak z Ferrari, to nie jest auto dla Kowalskiego! Nie jest to tez rozwiazanie elektromobilnosci.

Komentarz: Drackula
2022-06-12
16:36

zanonimizowany1371143 Konsul

Fajnie, ale jak kogoś stać na takie auto, to i na paliwo

Komentarz: zanonimizowany1371143
2022-06-12
18:46

Mqaansla Generał

Mqaansla

Problemem ekologicznym jest trwalosc i koszta produkcji i uzytkowania takiego samochodu, z tym ze cala dyskusja spalinowe vs. elektryki nie ma sensu bo producenci samochodow spalinowych, chcac najwyrazniej przyspieszyc swoj upadek, importuja do nich najgorsze z cech hybryd/elektrykow...

Komentarz: Mqaansla
2022-06-12
19:55

Widzący Legend

Widzący
😂

Żeby przestać zawracać sobie głowę takim "samochodem" wystarczy zwykły kalkulator.
Zatem, średnie nasłonecznienie w ciągu roku w kWh/m2 w Polsce to 2,7.
Tak, tak aż 2,7 kWh, powierzchnia fotowoltaiki to 5 m2, mnożymy 2,7 razy 5 i wychodzi nam 13,5 kWh na dobę, teraz ten wynik mnożymy przez sprawność paneli 20% czyli 0,2 i mamy 2,7 kWh średnio na dobę czyli aż 38 km zasięgu.
I to wszystko przy samochodzie nie wjeżdżającym w miejsca zacienione.
Może na hulajnogę elektryczną wystarczy, ale jak zamontować na hulajnodze 5 m2 paneli.

Komentarz: Widzący
2022-06-13
12:35

Hayabusa Legend

Hayabusa

Tak swoją drogą przypomina mi to o pewnym problemie z elektrykami: obecnie jednym z ograniczeń jest sieć stacji ładowania, nie tylko w Polsce.

Pytanie, jak bardzo trzeba ją będzie rozbudować w momencie gdy elektryki staną się bardziej popularne? Na stacjach benzynowych wystarczy parę minut żeby zatankować i zapłacić. Stacje ładujące to dużo dłuższy postój każdej z maszyn.

Komentarz: Hayabusa

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl