futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 16 sierpnia 2021, 14:05

Intel może przeszkodzić AMD w wyjściu z kryzysu

Intel rezerwuje lwią część mocy produkcyjnych firmy TSMC w litografii 3 nm. W ten sposób może nieco utrudnić życie AMD i Apple, które polegają na zewnętrznej produkcji układów.

W SKRÓCIE:
  • TSMC będzie produkować procesory i GPU w technologii 3 nm dla Intela;
  • produkcja ma ruszyć już w drugim kwartale 2022 roku.

Chiński serwis informacyjny ujawnia plany produkcyjne firmy TSMC, w których lwią część technologii 3 nm zajął Intel. Amerykański gigant na rynku procesorów zamierza w ten sposób outsourcingowo produkować dwa nowe procesory i układ graficzny. Apple i AMD, które w dużej mierze polegają na produkcji zewnętrznej, będą musiały liczyć się z możliwymi ograniczeniami ilości wytworzonych układów.

Produkcja procesorów w procesie 3 nm ma ruszyć w drugim kwartale 2022 roku. Intel oczekuje początkowo wydajności wytwarzania wafli krzemowych na poziomie 4 tys. miesięcznie, a w dłuższej perspektywie liczba ta ma wzrosnąć do maksymalnie 10 tys. Intel, który posiada własne fabryki (w tym linie produkcyjne wafli krzemowych), zamierza zarazem udostępnić swoje moce wytwórcze innym firmom. Aby było to możliwe, podjęto decyzję o budowie nowej megafabryki.

Procesory Intela nadal przodują w popularności wśród użytkowników desktopów i notebooków, lecz sukcesywnie tracą na korzyść AMD. Być może firma widzi szansę na zdobycie i utrzymanie jak największego fragmentu rynku w maksymalnym zwiększeniu dostaw podzespołów. Zamierza w tym celu wspomagać własne moce produkcyjne, wykorzystując fabryki TSMC. Nie bez znaczenia jest fakt, że w ten sposób może pokrzyżować plany AMD, które spodziewało się poprawy sytuacji na rynku podzespołów w 2022 roku, jednak może jej nawet nie odczuć.

Arkadiusz Strzała

Arkadiusz Strzała

Swoją przygodę z pisaniem zaczynał od własnego bloga i jednego z wczesnych forum (stworzonego jeszcze w technologii WAP). Z wykształcenia jest elektrotechnikiem, posiada zamiłowanie do technologii, konstruowania różnych rzeczy i rzecz jasna – grania w gry komputerowe. Obecnie na GOL-u jest newsmanem i autorem publicystyki, a współpracę z serwisem rozpoczął w kwietniu 2020 roku. Specjalizuje się w tekstach o energetyce i kosmosie. Nie stroni jednak od tematów luźniejszych lub z innych dziedzin. Uwielbia oglądać filmy science fiction i motoryzacyjne vlogi na YouTube. Gry uruchamia głównie na komputerze PC, aczkolwiek posiada krótki staż konsolowy. Preferuje strategie czasu rzeczywistego, FPS-y i wszelkie symulatory.

więcej