Mieszający wątki science fiction, religijne i psychologiczne japoński RPG stworzony przez mistrzów gatunku ze studia Squaresoft. Produkcja zapoczątkowała sagę Xeno, na którą obecnie składa się kilkanaście produkcji sygnowanych tytułami Xenosaga i Xenoblade.
Przed tysiącem lat na Ziemię spadł potężny bóg, Deus. Przywódcy jednego z latających państw, Solarisa, pragną ożywić go i wykorzystać do uzyskania nie tylko władzy absolutnej, ale również wiecznego życia. Główny bohater Fei Fong Wong staje się mimowolnym uczestnikiem wieloletniej wojny, która toczy się pomiędzy siłami Aveh i Kislev i zostaje przypadkowo zaangażowany w ich intrygę. W trakcie długiej i obfitującej w liczne zwroty akcji przygody napotyka wielu sprzymierzeńców, którzy pomagają mu w powstrzymaniu Deusa przed zniewoleniem całej ludzkości. Przedstawiona w Xenogears historia jest uznawana za jedną z bardziej skomplikowanych opowieści zaprezentowanych w grach. Scenarzyści nawiązali m.in. do licznych teorii z psychologii, religii i nauki.
Xenogears jest typowym japońskim RPG-iem. Kierowana przez graczy drużyna herosów zwiedza świat, napotykając po drodze rozmaite postacie i wykonując questy, które popychają do przodu fabułę. Istotnym elementem gry są losowe pojedynki z przeciwnikami, które odbywają się na zasadach Active Time Battle, a więc systemu zastosowanego w innych hitach japońskiego studia, jak Chrono Trigger i Final Fantasy. W porównaniu do wymienionych produkcji, w Xenogears na graczy czekają dwa typy starć, które różnią się nieco założeniami. W tych z bezpośrednim udziałem bohaterów decydujące znaczenie mają punkty AP, które określają liczbę ataków. Z kolei w potyczkach prowadzonych za sterami ogromnych mechów bojowych, gearów, o ich możliwościach decydują zapasy paliwa. W obu typach konfrontacji gracze atakują, wstukując odpowiednie przyciski przypisane do ciosów o różnej sile, z których każdy wymaga innej liczby punktów AP (lub paliwa w przypadku maszyn). Poszczególne uderzenia można łączyć w kombinacje, których wykonanie uruchamia atak specjalny, tzw. deathblow.
Xenogears jest jednym z pierwszych RPG-ów wykorzystujących grafikę 3D na PS1. Historia jest opowiadana nie tylko za sprawą dialogów i scen prezentowanych na silniku gry, ale również poprzez efektownie wyglądające animacje CGI i wstawki anime. Autorem projektów postaci i gearów jest rysownik Kunihiko Tanaka. Z racji skomplikowanej historii i trudności poruszanych tematów tytuł wymaga bardzo dobrej znajomości języka angielskiego.
Autor opisu gry: Norbert Szamota
Platformy:
PlayStation 1Angielskie napisy i dialogi
Producent: Square Enix
Wydawca: Square Enix
Ograniczenia wiekowe: 12+
Gry podobne:
17 lutego 2025
Kto wie, czy dzisiaj gry jRPG byłyby tak popularne na Zachodzie, gdyby nie jeden człowiek – Richard Honeywood. Jego wysiłki uratowały niezliczoną liczbę fenomenalnych historii, które w wyniku koślawych tłumaczeń prawdopodobnie utraciłyby swoją magię.
Square Enix prawdopodobnie szykuje dla graczy następne odświeżenia swoich klasycznych tytułów. Ten temat został poruszony na dorocznym spotkaniu akcjonariuszy firmy.
gry
Maciej Gaffke
10 lipca 2023 12:17
Średnie Oceny:
Średnia z 37 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
Orzech
Ekspert
2023.01.01
Mam mieszane uczucia co do Xenogears, odstawiając rozgrywkę i skupiając się na tym co w tej grze najważniejsze i przez co tak naprawdę przez wielu jest wielbiona i wliczana w czołówkę jRPGów wszechczasów.Przede wszystkim Xenogears posiada ambitną, złożoną fabułę(unikatowa, pełna głębi i odniesień, potrafiącą nie dać o sobie łatwo zapomnieć) i pewnie dołączyłbym do grupy wychwalającej tę grę, gdyby nie sposób opowiadania historii i wręcz przytłaczającą ekspozycję.Już od samego początku jesteśmy bombardowani masą informacji o świecie, polityce, państwach, organizacjach, zasadach, technologii itd. idzie się w tym wszystkich pogubić(Ethos, Nisan, Zeboim, Aveh, Gebler, Gazel... co jest czym). Można poczuć się jak gdyby gra traktowała gracza jak kogoś zaznajomionego z tym uniwersum lub ogrywającego Xenogears po raz kolejny. Często dialogi są skonstruowane tak, że opowiadają o wydarzeniach/zjawiskach/postaciach o których gracz ma znikomą wiedzę, a informacje potrzebne do ich pełnego zrozumienia dostanie przykładowo za kilka godzin rozgrywki kiedy tych dialogów prawdopodobnie w całości już nie będzie pamiętał. Mozolne posuwanie się naprzód, ściana tekstu pogania ścianę tekstu, gra podzielona jest na dwa dyski z czego drugi to już praktycznie książka. I nie chodzi o to że nie przepadam za grami ambitnymi, próbującymi coś sobą przekazać, wręcz przeciwnie. Nie chodzi o treść lecz o sposób jej przekazania który mnie osobiście w Xenogears długimi momentami irytował i psuł odbiór całości.