X-Plane to seria bardzo rozbudowanych i skomplikowanych symulatorów lotu, cechujących się ultra-realistycznym sterowaniem i wiernym odwzorowaniem popularnych maszyn latających. Oczywistym konkurentem dla produktów studia Laminar Research są gry z cyklu Microsoft Flight Simulator.
Opisywana edycja 3.0 ukazała się na rynku w 1997 roku i wprowadza ona dwie bardzo znaczące nowości względem poprzedniczki. Pierwszą z nich jest narzędzie o nazwie World-Maker, udostępniające graczom bogaty w opcje edytor do tworzenia własnych scenerii. Drugą nowością jest moduł o nazwie Plane-Maker, pozwalający na projektowanie nowych maszyn latających, bądź też na modyfikowanie właściwości tych, które znalazły się w grze.
Producent do dyspozycji gracza oddał kilkadziesiąt różnych jednostek latających, wśród których nie zabrakło lekkich awionetek, dużych samolotów pasażerskich, transportowców, szybowców, helikopterów, wojskowych myśliwców, samolotów pionowego startu (m.in. popularny AV8-B Harrier), a nawet wahadłowców kosmicznych wykorzystywanych na co dzień przez NASA. Dzięki skorzystaniu z zasad teorii napędów śmigłowych i tym samym realistycznemu odwzorowaniu dynamiki lotu, różnej dla maszyn pod i naddźwiękowych, opisywany symulator idealnie oddaje zachowanie wszystkich maszyn, poczynając od śmigłowca Bell 206 Jet-Ranger czy małego samolotu Cesna 172, po naddźwiękowego Concorde czy XB-70 Valkyrie osiągającego prędkości dochodzące do 3 machów.
Każda z dostępnych maszyn latających dysponuje kilkudziesięcioma działającymi urządzeniami kontrolnymi i systemami nawigacyjnymi, których śledzenie i umiejętne odczytywanie odgrywa ważną rolę. Co ciekawe, przyrządy pokładowe mogą ulegać losowym awariom, utrudniając tym samym orientację, czyniąc maszynę niełatwą do utrzymania w powietrzu czy komplikując proces lądowania. Realizm dotyka nie tylko fizyki lotu i modeli samolotów, ale również warunków pogodowych, widoczności, turbulencji, wiatrów, a nawet tzw. „dziur” powietrznych.
Gra umożliwia latanie po wielkich mapach składających się z wielu tysięcy lotnisk i obejmujących swym zasięgiem między innymi obszary Stanów Zjednoczonych, Kanady, Europy, Australii oraz Japonii. Ważną cechą gier z serii X-Plane jest to, że każda wersja jest regularnie rozwijana, zarówno przez producentów, jak i samych graczy. Nowe aktualizacje obejmują między innymi dodatkowe modele samolotów czy poprawki w działaniu gry.
Autor opisu gry: Jacek Hałas
Platformy:
PC Windows
Producent: Laminar Research
Wydawca: Laminar Research
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń