Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikStrategiczneiOS
Okładka X-Mercs (iOS)
OkładkaX-Mercs (iOS)

X-Mercs iOS

Osadzona w realiach science fiction taktyczna strategia mobilna autorstwa litewskiego studia Game Insight. Fabuła gry X-Mercs przenosi nas do roku 2082, w którym Ziemia została wyniszczona długoletnimi wojnami o zasoby, a jej słabość postanowiła wykorzystać wroga rasa z kosmosu.

Strategiczne | science fiction | turowe | zagraj za darmo

Kolekcja gier
Obserwuj grę

X-Mercs Premiera iOS

19października2015

App Store

19października2015

producent: Game Insight wydawca: Game Insight Strona oficjalna

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

X-Mercs to wydana na urządzenia przenośne z systemem iOS gra strategiczna, łącząca inspiracje kultową serią XCOM z elementami popularnych mobilnych strategii free-to-play pokroju Clash of Clans. Za powstanie gry odpowiada doświadczone litewskie studio Game Insight, znane głównie za sprawą takich serii, jak The Tribez, Paradise Island czy My Country.

Fabuła gry osadzona jest w realiach science-fiction i toczy się w roku 2082 na Ziemi wyniszczonej długoletnimi wojnami o zasoby. Cztery dekady wcześniej ludzkość odkryła nieznany wcześniej, niezwykle cenny minerał o nazwie Advinite. Po pewnym czasie okazało się, że ma on zgubny wpływ na powierzchnię planety, wywołując mutacje roślin i zwierząt. W rezultacie na Ziemi pojawiły się hordy wygłodniałych potworów, zmuszając ludzkość do życia w chronionych przez pola siłowe miastach. Jakby tego było mało, całą sytuację postanowiła wykorzystać wrogo nastawiona rasa z kosmosu, przypuszczając inwazję na niebieską planetę.

W grze wcielamy się we właściciela jednej z prywatnych korporacji militarnych, których zadaniem jest stawienie czoła zagrożeniu. Przejmując kontrolę nad drużyną najemników, wyposażonych w specjalne umiejętności i najnowocześniejszy sprzęt, uczestniczymy w kolejnych misjach, stawiając czoła przedstawicielom obcej rasy z kosmosu, mutantom oraz konkurencyjnym organizacjom. Kampania fabularna składa się z szeregu misji głównych i pobocznych, rozgrywających się w wielu zróżnicowanych lokacjach, takich jak pustynie, ruiny wyniszczonych miast, a nawet wnętrza statków kosmicznych.

Rozgrywka podzielona została na dwa zasadnicze aspekty. Pierwszym z nich jest zarządzanie i rozbudowa bazy, gdzie do naszych obowiązków należy dbanie o surowce, opracowywanie nowych technologii, tworzenie prototypów nowego sprzętu oraz rekrutowanie i szkolenie kolejnych najemników. Rozgrywka właściwa koncentruje się na taktycznych potyczkach, rozgrywanych w systemie turowym, a akcję obserwujemy z typowej perspektywy izometrycznej. W toku rozgrywki, kontrolowani przez nas najemnicy zdobywają doświadczenie i uczą się nowych umiejętności. Ich potencjał bojowy zwiększa się także w miarę opracowywania coraz lepszego uzbrojenia i ekwipunku.

Pod względem oprawy X-Mercs na iOS odznacza się dobrej jakości trójwymiarową grafiką, stylistycznie przypominając nieco wspomniany XCOM: Enemy Unknown. Oprócz rozbudowanej kampanii jednoosobowej, twórcy zadbali także o typowe dla gatunku opcje rozgrywki PvP, polegające na wieloosobowych rajdach na bazy zarządzane przez innych graczy. Całość udostępniona została w modelu darmowym z mikropłatnościami, dzięki którym niecierpliwi gracze mogą znacząco ułatwić sobie rozgrywkę.

Minirecenzja X-Mercs – jak się wzorować, to tylko na najlepszych

PLUSY:
  • Mechanika kultowego XCOM-a oprawiona w ramy modelu free-to-play;
  • Wystarczająco oryginalna, by nie ocierać się o plagiat;
  • Dobra jakość wykonania;
  • Niezbyt ekspansywny model free-to-play.
MINUSY:
  • Autorskich innowacji mogłoby być ciut więcej;
  • Mimo wszystko, przyjemniej grałoby się w modelu premium.

Seria XCOM zasłużyła sobie na miano prawdziwej legendy. Można powiedzieć, że za sprawą wydanego w 2012 roku XCOM: Enemy Unknown cykl przeżywa właśnie swoją drugą młodość, której dane było zakosztować także i graczom mobilnym. Nic więc dziwnego w tym, że pojawiło się kilka mniej lub bardziej interesujących produkcji, które można by określić mianem „klonów XCOM-a”. Czy to źle? Dla wielbicieli klasycznych turowych strategii, osadzonych w realiach science-fiction z całą pewnością nie! Zresztą w branży nie od dziś znane jest powiedzenie, że jak się wzorować – to tylko na najlepszych.

W ogólnych założeniach X-Mercs dość mocno czerpie z XCOM-a i zawiera wszystko to, czego po tego typu produkcji moglibyśmy oczekiwać. Mamy więc dość wyraźny podział na część taktyczną i ekonomiczną. W tej pierwszej toczymy kolejne pojedynki z innymi oddziałami najemników, bądź z różnymi typami kosmicznych stworów, korzystając z indywidualnych umiejętności członków drużyny oraz rozwijanych stopniowo podczas rozgrywki technologii. Rywalizacja przebiega w turach, podczas których obie strony wykonują swe ruchy naprzemiennie i są one ograniczone ilością punktów akcji, a każda czynność kosztuje ich inną ilość – w zależności od rodzaju akcji, klasy najemnika, atakowanego wroga, czy wykorzystywanego sprzętu. W przerwach między poszczególnymi misjami, zajmujemy się zaś rozbudową bazy oraz opracowywaniem nowych technologii, przydatnych w kolejnych potyczkach. Całość uzupełnia typowy dla gier mobilnych tryb PvP, w którym możemy przypuszczać wieloosobowe rajdy na bazy innych graczy, zyskując w ten sposób dostęp do ich cennych surowców.

W przeciwieństwie do rozpowszechnianego jako aplikacja premium dzieła Firaxis Games, całość zrealizowana została w modelu free-to-play i do tego w zasadzie sprowadzają się główne różnice pomiędzy obiema produkcjami. Z jednej strony możemy więc grać zupełnie za darmo, z drugiej musimy liczyć się z typowymi dla tego modelu ograniczeniami, które w dość istotny sposób utrudniają płynną rozgrywkę i wciągnięcie się bez reszty w realizację kolejnych misji. Trzeba jednak przyznać, że w przypadku X-Mercs model ten nie jest przesadnie uciążliwy. Owszem, rozbudowa poszczególnych elementów bazy oznacza konieczność odczekania określonej ilości czasu, podobnie jak czas potrzebny na wyleczenie rannych najemników. Poza tym jednak nie ogranicza nas żaden irytujący pasek energii, a w przerwach między poszczególnymi misjami możemy zagłębić się w całkiem ciekawą – jak na produkcję mobilną – warstwę fabularną.

Podsumowując, produkcja studia Game Insight czerpie to, co najlepsze z kultowej serii X-COM oraz jej dość licznych klonów i oprawia to wszystko w typowy dla współczesnych, średniobudżetowych produkcji mobilnych model free-to-play. Całość nie sprawia jednak wrażenia gry wtórnej, a wprowadzone przez autorów innowacje wystarczają w zupełności do tego, by z X-Mercs spędzić całkiem miłe chwile. Dodając do tego wysoką jakość wykonania oraz fakt, że gra dostępna jest w całkiem przyjaznym modelu darmowym, wszyscy fani turowych strategii kosmicznych powinni być z niej bardziej niż zadowoleni.

Tryb gry: single / multiplayer   Tryb multiplayer: Internet  

Rozmiar aplikacji: duża (powyżej 500 MB)

Oczekiwania czytelników: 8.5 / 10 na podstawie 1 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe X-Mercs: 12+