Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm SłownikPrzygodowePCPSPPS2X360NDSPS3Wii
Okładka The Golden Compass (PC)

Złoty kompas

The Golden Compass

Złoty kompas to oparta na motywach książkowej trylogii Philipa Pulmana „The Dark Materials” i wyreżyserowanego przez Chrisa Weitza filmu przygodowa gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP).

Przygodowe | TPP | fantasy | książki | filmy | przygodowe gry akcji

The Golden Compass to przygodowa gra akcji stworzona przez grupę Shiny Entertainment, odpowiedzialną między innymi za serię MDK oraz Matrix. Opisywany produkt oparty jest na filmie wytwórni New Line Cinema, który to z kolei czerpie pełnymi garściami z książkowej trylogii „The Dark Materials” autorstwa Philipa Pulmana.

Główną bohaterką The Golden Compass jest młoda, dwunastoletnia dziewczyna, Lyra Belaqua. Ta panna, wraz ze swoim dajmonem Pantalaimonem, zamieszkuje świat równoległy do naszego - w uniwersum tym istnieją przykładowo odpowiedniki miejsc znanych nam z życia codziennego (Norwegia, Pole Podbiegunowe itp.). Niestety, również planeta Lyry pełna jest złych ludzi, którzy starają się zdobyć władzę za wszelką cenę i w tym celu posuwają się do rozmaitych niegodziwości.

Pewnego dnia spokojne życie naszej sympatycznej nastolatki zostaje zakłócone przez organizację The Gobblers, która w brawurowy sposób porywa Rogera, jednego z jej najbliższych przyjaciół. Rezolutna dziewczyna decyduje się oczywiście na ratowanie bliskiej osoby i w tym celu wybiera się w podróż na daleką północ, gdzie prowadzi ją pierwszy trop. Kierowanej przez nas protagonistce pomaga wspomniany dajmon, Pantalaimon oraz Iorek, jej wierny towarzysz i niedźwiedź polarny w jednym. Za sprawą tychże sojuszników Belaqua stawia czoła swym wrogom i po wielu niespodziewanych wydarzeniach ratuje wreszcie swego porwanego przyjaciela.

The Golden Compass, jak przystało na przygodową grę akcji, oferuje nam multum możliwości – począwszy od kolekcjonowania przydatnych przedmiotów i zwiedzania 13 różnorodnych lokacji, a na widowiskowych walkach z udziałem zwierząt skończywszy. Twórcy gry skupili się tu szczególnie na ukazaniu walorów Ioreka, którym dane nam jest sterować w szeregu mini-gierek. Niedźwiedź doskonale sprawdza się również w starciach z oponentami (np. wilkami), których pokonuje dzięki swym licznym atakom specjalnym. Dla najbardziej wytrwałych graczy przygotowano także garść sekretnych dodatków, które można odblokować dzięki tytułowemu, złotemu kompasowi, zwanemu Alethiometrem. Urządzenie to jest w stanie odpowiedzieć na każde zadane przez Lyrę pytanie, dzięki czemu dziewczynka wie, jakie powinna podejmować decyzje. Nie pozostaje to bez wpływu na fabułę.

Zgodnie z kanonami definiującymi styl gier opartych na filmach, The Golden Compass ma za zadanie uzupełniać kinowy obraz. Czyni to poprzez przedstawienie odbiorcom liniowej historii, dopracowanej oprawy audiowizualnej oraz zaserwowanie średnio-niskiego stopnia trudności rozgrywki. W związku z tym całą przygodę można ukończyć w kilka godzin.

Zobacz pełny opis gry

Nośnik: 1 DVD

Ocena gry 7,7 / 10 na podstawie 1163 ocen czytelników.

Cena gry w dniu premiery: 79,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Złoty kompas

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Wymagania sprzętowe Złoty kompas

PC Windows

Rekomendowane: Core 2 Duo 2.4 GHz, 2 GB RAM, karta grafiki 256 MB (GeForce 7800 lub lepsza), 8 GB HDD, Windows 2000/XP/Vista

Złoty kompas - recenzja gry

Recenzja 31 stycznia 2008, 12:50

Niestety z nieco mniejszym polotem rozwiązano kwestię zabijanych przeciwników – zarówno w walce, jak i w filmikach. Zjawiskowy jest fakt, że w grze o tak wysokim poziomie brutalności wrogowie rozpływają się w powietrzu po utracie życia, nie roniąc ani kropli krwi. Nikt nie mówi tu o krwawej rzeźni z dziesiątkami kończyn walających się po podłodze i strugach krwi ciurkiem sączącej się z rozprutych brzuchów ofiar. Żadne American Mcgee’s Alice czy F.E.A.R. Ale coś jest nie tak, gdy w cut-scence 6-metrowy bojowy niedźwiedź najpierw traktuje wilka potężnym zamachowym, następnie chwyta go w krokodyle szczęki i potrząsa na wszystkie strony, a ten nie odnosi najmniejszego szwanku i jak gdyby nigdy nic dematerializuje się... Przypominam, że gra jest przeznaczona dla osób od 12 roku życia, a nie 6-latków. Może należałoby zrezygnować z rażącej brutalności na rzecz realizmu?

PC
PS2
PS3
X360
PSP
Wii
NDS