Data wydania: 11 czerwca 2019 Wczesny dostęp
Kosmiczny sandbox będący swego rodzaju interaktywnym planetarium, w którym zawarto cały znany nam wszechświat. W SpaceEngine możemy swobodnie przemierzać przestrzeń międzygwiezdną i oglądać z bliska miliony różnorodnych ciał niebieskich, a także lądować na ich powierzchni.
Gracze
SpaceEngine jest kosmicznym sandboksem, który można opisać jako interaktywne planetarium, gdzie zawarto cały znany nam wszechświat. Produkcja została opracowana przez niezależnego rosyjskiego dewelopera Władimira Romaniuka, a oprócz jej komercyjnej edycji od 2016 roku w dystrybucji znajduje się w pełni darmowa, rozwojowa wersja.
W SpaceEngine otrzymujemy do dyspozycji kosmos oddany w skali 1:1. Poszczególne galaktyki, mgławice, czarne dziury, gwiazdy, planety i ich księżyce, komety czy choćby planetoidy opatrzono szczegółowymi informacjami na temat ich budowy, masy, rozmiarów lub między innymi temperatury. W przypadku znanych nam ciał niebieskich oparto je na naukowych danych pokroju katalogów NGC/IC bądź HIPPARCOS; pozostałe obiekty, jak na przykład gwiazdy znajdujące się w odległych galaktykach bądź orbitujące wokół nich planety, są generowane proceduralnie.
Po wszechświecie możemy poruszać się na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest tryb swobodny, gdzie nie ograniczają nas prawa fizyki, przez co możemy „dotykać” gwiazd, lądować na powierzchniach planet niezależnie od panujących tam warunków, przelatywać przez horyzonty zdarzeń czarnych dziur czy choćby podróżować z szybkością wielokrotnie przewyższającą prędkość światła. Drugi sposób to przejęcie sterów wybranego statku kosmicznego, który jednak podlega prawom fizyki, przez co na przykład jego prędkość maksymalna bądź przyspieszenie są ograniczone; do naszej dyspozycji oddano zarówno prawdziwe, jak i fikcyjne okręty. W tym przypadku na początkujących graczy czekają liczne ułatwienia, jak asysta lotu bądź autopilot. W SpaceEngine możliwa jest również manipulacja czasem, który możemy swobodnie przyspieszać, zwalniać bądź zatrzymywać.
Program na bieżąco tworzy dziennik zawierający wszystkie odwiedzone przez nas miejsca; ponadto możemy samodzielnie stworzyć listę ulubionych obiektów, by w dowolnym momencie zyskać do nich dostęp. Poza tym na sprawdzenie czeka prosta w obsłudze mapa, wbudowany w program katalog umożliwiający wyszukiwanie interesujących nas obiektów (jak na przykład znajdujące się w pobliżu planety zdatne do życia) i szybkie przeskakiwanie w ich pobliże, a także rozmaite nakładki prezentujące na przykład orbity ciał niebieskich lub gwiazdozbiory widoczne z Ziemi.
Trójwymiarowa grafika SpaceEngine prezentuje wysoką jakość. Na uwagę zasługuje przede wszystkim realistyczne oświetlenie, zaprojektowane z dbałością o detale powierzchnie planet, a także rozmaite efekty graficzne, jak choćby soczewkowanie grawitacyjne powodowane przez masywne obiekty pokroju czarnych dziur (wyposażonych w animowane dyski akrecyjne) bądź gwiazd neutronowych. Osobna wzmianka należy się warstwie dźwiękowej, gdyż zabawie towarzyszy spokojna, relaksująca muzyka elektroniczna. Poza tym warto odnotować, że program jest otwarty na modyfikacje; nic nie stoi również na przeszkodzie, by korzystać z niego przy użyciu zestawów rzeczywistości wirtualnej.
Autor opisu gry: Krystian Pieniążek
Platformy:
PC Windows
Producent: Cosmographic Software / Vladimir Romanyuk
Ograniczenia wiekowe: brak ograniczeń
Gry podobne:
Wymagania sprzętowe gry SpaceEngine:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3-3220T 2.8 GHz / AMD FX-4100 3.6 GHz, 6 GB RAM, karta grafiki 4 GB GeForce GTX 1050 Ti / Radeon R9 380 lub lepsza, 4 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i5-4430 3.0 GHz / AMD FX-8350 4.0 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 6 GB GeForce GTX 1060 / 8 GB Radeon RX 480 lub lepsza, 50 GB HDD, Windows 10 64-bit.
Średnie Oceny:
Średnia z 3 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
zanonimizowany1359274 Chorąży
Nikt nie napisał że ten program astronomiczny jest też na gog.com (free drm) - z darmowymi dlc - ma dość wysokie wymagania bo minimalne to gtx1050
tr00y Pretorianin
Dzięki, w takim razie może trochę przeplaciłem, skoro laptop z GTX by wystarczył, ale może poza Space Engine pogram też czasami w bardziej wymagające tytuły niedostępne na konsole, więc wyłożyłem trochę więcej kasy. Nie wiem ile kosztuje na polskim rynku, bo kupuje w Niemczech, ale to akurat mało istotne.
Zdecydowałem się na gamingowego Asusa ROG Zephyrus S17 z Intel Core i7 i RTX 2070. Powinno śmigać.
Lukdirt Senator
Laptop z GeForce GTX 1050 absolutnie wystarczy, i to ze sporym zapasem.
tr00y Pretorianin
Niestety moja sześcioletnia Toshiba tego nie pociągnęła... Jaki polecacie laptop, by Space Engine super śmigało? Nie chcę też z drugiej strony przepłacać na jakiś mega wypasiony laptop gamingowy z 64 GB RAM itp.; bo w gry od jakiegoś czasu gram już raczej tylko na Playstation.