Wyszukiwarka gier
Restricted Area

Restricted Area

PC
po premierze

Data wydania: 17 września 2004

RPG, RPG akcji, Multiplayer, Singleplayer, Internet, LAN

4.5

GRYOnline

8.0

Gracze

OCEŃ
Oceny

Restricted Area to gra należąca do gatunku określanego mianem action/RPG, której akcja umiejscowiona została w mrocznej przyszłości porównywalnej do tej, z którą mieliśmy okazję zetknąć się w filmie „Łowca Androidów”. Jeżeli chodzi o typ rozgrywki, autorzy bez zająknięcia porównują swoje dzieło do legendarnego Diablo II. Do przejścia czeka szereg zadań głównych (każde można wykonać na kilka różnych sposobów) połączonych interesującą i nieliniową fabułą, a ponadto można wykonać niemal nieskończoną ilość automatycznie generowanych mniejszych zadań, tzw. subquestów. Na początku gry możemy wybrać którą z czterech dostępnych postaci będziemy kierować, tj. żołnierz elitarnych jednostek wojskowych specjalizujący się we wszelkiego rodzaju broniach, specjalista komputerowy chroniony przez latającego wokół niego robota, mistrz japońskich stylów walki w zwarciu oraz postać stosująca siły PSI, czyli mag przyszłości (każda z postaci posiada około piętnastu unikalnych dla siebie umiejętności plus również piętnaście umiejętności dostępnych dla wszystkich). Następnie czeka już wyłącznie właściwa rozgrywka, głównie walka i rozwijanie postaci.

  • Własny, stworzony specjalnie na potrzeby gry engine o nazwie IRIS, potrafiący generować bogatą w szczegóły grafikę w wysokiej rozdzielczości.
  • Miejsce akcji ukazane w rzucie izometrycznym. Kilkanaście różnorodnych lokacji, w których toczy się akcja gry: miast przyszłości, spustoszone ziemie, cyberspace, itd.
  • Około dziesięciu różnego typu dostępnych broni: pistolety, shotguny, plasmaguny, itp. plus dodatkowe ulepszenia np. celownik laserowy.
  • Nastrojowa ścieżka dźwiękowa stworzona przez kilkukrotnie już nagradzanych za swoją twórczość Carla Larrsona i Yakoff’a Oskanoff’a.
  • Wsparcie dla twórców MOD’ów: język skryptowy, edytor map i około dwudziestu drobniejszych narzędzi pozwalających w łatwy i przyjemny sposób modyfikować grę.

Autor opisu gry: Mariusz Klamra

Platformy:

PC Windows

PC WindowsPolskie napisy i dialogi

Producent: Master Creating

Wydawca: Whiptail Interactive

Polski wydawca: TopWare Poland

Publicystyka

4.5
słaba

Recenzja GRYOnline

Restricted Area

Rok 2083. Po doszczętnym wyniszczeniu klimatu ludzkość jednak odrodziła się na nowo. Mieszkańcy Ziemi opanowali sytuację i żyją teraz na martwej planecie. Powstał rząd, który jednak nie posiada żadnej realnej władzy.

Restricted Area - recenzja gry
Recenzujący:
Paweł Fronczak
Platforma:
PC Windows PC Windows
Data recenzji:
28 kwietnia 2005

Wiadomości

Rok 2005 wreszcie pod znakiem cRPG? - część druga

W poprzednim odcinku wraz z RPGDot zajmowaliśmy się największym produkcjami z gatunku komputerowych gier fabularnych. Dzisiejsza część jest zdominowana przez producentów europejskich, nie zabraknie również propozycji od developerów zza wschodniej granicy.

gry

Piotr Spychala

5 stycznia 2005 10:50

Rok 2005 wreszcie pod znakiem cRPG? - część druga

Restricted Area w „złotym” statusie

Zespół developerski Master Creating z dumą poinformował o zakończeniu prac nad grą akcji z elementami role-playing, pt. Restricted Area. Status „gold” przyznany omawianemu tytułowi dotyczy jedynie wersji przeznaczonej do dystrybucji w Niemczech (tamtejsza premiera nastąpi w ciągu najbliższego tygodnia), gdyż twórcy wciąż poszukują korporacji zainteresowanej ogólnoświatowym wydaniem programu.

gry

Krzysztof Bartnik

15 września 2004 12:05

Restricted Area w „złotym” statusie

4am Entertainment nie wyda Restricted Area

Niemiecki zespół developerski Master Creating został zmuszony do rozwiązania umowy z korporacją 4am Entertainment, na mocy której ta ostatnia firma miała się zająć ogólnoświatowym wydaniem pełnej wersji Restricted Area (patrz news z 8 listopada 2003). Powodem takiego stanu rzeczy był brak terminowych wypłat pieniężnych, co nie pozwalało autorom na pomyślne kontynuowanie procesu produkcyjnego.

gry

Krzysztof Bartnik

12 stycznia 2004 16:38

4am Entertainment nie wyda Restricted Area

Restricted Area ma wydawcę

Firma 4am Entertainment Corporation poinformowała, że nabyła prawa do tworzonej przez niemieckie studio Master Creating, gry zatytułowanej Restricted Area. Tytuł, który ukaże się w kwietniu przyszłego roku, będzie prezentował dość modny gatunek stanowiący hybrydę gier akcji i RPG, jego akcja osadzona zostanie w przyszłości a atmosfera i nastrój mają być podobne do tych znanych z filmów Alien czy Blade Runner.

gry

Maciej Myrcha

8 listopada 2003 14:55

Restricted Area ma wydawcę

Pliki do pobrania

Popularne pliki do pobrania do gry Restricted Area.

Wymagania sprzętowe

Wymagania sprzętowe gry Restricted Area:

PC Windows

PC / Windows

Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Pentium III 800 MHz, 512 MB RAM, karta grafiki 64MB, 2.1 GB HDD.

Oceny gry

Średnie Oceny:

4.5

Ocena GRYOnline.pl

Średnia z 1 ocen gry wystawionych przez Recenzentów i Redaktorów GRYOnline.pl, Ekspertów i wybranych Graczy.

Oceny Recenzentów i Expertów
8.0

Ocena Graczy

Średnia z 344 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.

Oceń Grę

Oceny Recenzentów i Ekspertów

4.5
PC

Paweł Fronczak

Recenzent GRYOnline.pl

2005.04.28

Rok 2083. Po doszczętnym wyniszczeniu klimatu ludzkość jednak odrodziła się na nowo. Mieszkańcy Ziemi opanowali sytuację i żyją teraz na martwej planecie. Powstał rząd, który jednak nie posiada żadnej realnej władzy.

Komentarze czytelników

Dodaj komentarz
Forum Gry RPG
2008-09-26
17:15

zanonimizowany580427 Pretorianin

Całkiem niezła gra.Kupiłem za 1 zł w Carrefourze

Komentarz: zanonimizowany580427
2009-05-09
13:11

zanonimizowany607890 Pretorianin

😜

Ee tam! Fajna giera.Gram codziennie po 10 minut w przerwie pomiędzy obiadem a podwieczorkiem ;p

Komentarz: zanonimizowany607890
2010-11-22
18:26

zanonimizowany764846 Junior

mi to przypomina allien shotter 2. Bardzo podobna do niej.

Komentarz: zanonimizowany764846
2021-04-25
21:14

zanonimizowany622647 Legend

Restricted Area pojawiło się w 2004 roku i przeszło w sumie bez echa: w tamtym czasie (mam na myśli okres 1999 – 2006) pojawiło się całkiem sporo klasyków gatunku szeroko pojętego cRPG. Nawet o recenzje nie łatwo. Znalazłem dwie: jedna opisuje cechy gry i Autor wystawia grze niską ocenę (za niską!) w sumie bez argumentacji, w drugiej inny recenzent wychwala grę pod niebiosa i wystawia jej ocenę niemal arcydzieła (tu w drugą stronę przegięcie), sam zaś tekst jest napisany tak jakby...autor recki nigdy w grę nie grał :) A prawda o tej grze jaka jest ? Prawda jak zwykle leży pośrodku.
Gra przenosi nas do roku 2083. To brutalny świat wielkich korporacji, modyfikacji ludzkiego ciała, niebezpiecznych pustkowi, ogromnej biedy i ogromnego bogactwa. Widać tu podobieństwa z np. „Łowcą androidów” i innymi tworami z nurtu cyberpunk, choć gdy opuścimy metropolię (poruszać się możemy tylko po malutkim jej fragmencie niestety gdzie spotkamy wszelkie najważniejsze dla fabuły postacie) i wylądujemy na pustkowiu, klimat zmienia się w post-apo: atakują nas dzicy mieszkańcy, olbrzymy, mutanci i przerośnięte robactwo. I to z owych pustkowi dostajemy się do różnego typu fabryk i laboratoriów pełnych nie tylko mutantów, ale też uzbrojonych po zęby strażników (niektórzy z futurystycznymi mieczami, zbrojami i tarczami:)), roboty i cyborgów. Będziemy ich tłuc jedną z czterech postaci: Johnsonem, żołnierzem, który posługuje się najskuteczniej typowym arsenałem jak np. karabiny, ale też jako jedyny używać może miotaczy ognia i miotacza plazmy; Jessicą, która jest odpowiednikiem łotra z gier fantasy, to wprawny informatyk, towarzyszy jej dron bojowy; Kenji, który jest mistrzem sztuk walki i jako jedyny walczy np. mieczami; no i czwarta postać (ja nią grałem) to Victoria, posiadająca zdolności psioniczne i najbardziej przypomina magów z gier fantasy: potrafi zamrażać, atakować falą ognia, atakami psionicznymi czy się leczyć. Każda postać ma dwa drzewka umiejętności: ogólne dla każdego (tutaj są umiejętności zwiększające posługiwanie się bronią, zwiększające życie, szybkość biegania, etc.) oraz drzewko z umiejętnościami dla danej postaci. W sumie jest to 75 umiejętności, każdą można rozwinąć na maksymalnie 10 poziom, więc daje to spory wachlarz możliwości rozwoju postaci, ale też możliwość łatwego jej „zepsucia” ;) Nie ukrywam że doszedłem do finałowej lokacji i tutaj nie podołałem: co prawda możliwe że wyśrubowali tu zbytnio poziom trudności, ale bardziej obstawiam, że schrzaniłem postać :)
Co się jeszcze może podobać? Na pewno ekwipunek, a raczej ilość znajdywanego sprzętu, którego jest cała masa: bo tutaj znajdujemy różnego rodzaju implanty zmieniające nam statystyki („wsadzane” w różne części ciała:serce, mózg, kończyny, oko, itd.) i oczywiście masę broni, apteczki czy narkotyki czasowo zwiększające np. siłę. Widać że Autorzy bardzo wzorowali się na Diablo II bo statystyki przedmiotów, samo okno ekwipunku i losowość tychże przedmiotów bardzo wyraźnie wskazują inspirację ;) Co jeszcze jest podobne do Diablo II ? Powiedziałbym że grafika (tu mała uwaga: jeśli pod odpaleniu gry stwierdzicie że w sumie nic nie widzicie, wejdźcie w menu i powyłączajcie różne głupoty typu zjawiska pogodowe itp. - pomoże) oraz sposób walki, bo RA jest action RPG czy jak kto woli hack and slash. Trzeba to jasno tu powiedzieć już teraz: gra może ci się spodobać jeśli spędziłeś dziesiątki godzin nad Diablo, Sacred czy Titan Quest, ew. szukasz odskoczni od fantasy. Jeśli ww. tytułów nie trawisz, tego też nie strawisz ;) Zwłaszcza że gra momentami potrafi bardzo znużyć, głównie poprzez to że wszelkie pustynie i laboratoria (bo to w nich w zasadzie rozgrywa się akcja) wyglądają tak samo z drobnymi różnicami co jest męczące i nużące niestety. Twórcy chyba zdawali sobie z tego sprawę, bo gra nie jest zbyt długa (powiedziałbym że jest w sam raz), ale jednak radochę daje rozwój postaci, polski dubbing, masa sprzętu i rzecz o której nie wspomniałem jeszcze, czyli bardzo fajna muzyka, pasująca do gry, będąca takim miszmaszem techno i rocka (nie znam się na tym gatunku).
O czym tu jeszcze napisać? Fabuła to taki tam bełkot, którego nie warto przytaczać i jest tylko pretekstem do wyrzynki, dialogów w sumie niewiele, zdarzają się błędy (chyba zamierzone:)) typu nieśmiertelni towarzysze (na szczęście, bo inaczej gra by chyba była nie do przejścia) czy zaklinowania wrogów w drzwiach :) Restricted Area będę miło wspominał mimo błędów, niedoróbek i znużenia w pewnym momencie. To jest typowy średniak, takie 6/10, a u JRKa: 3/5. Lubisz action-RPG i hack and slash: dodaj +1 i zagraj, nie lubisz: odejmij 1 i możesz sobie darować.

Komentarz: zanonimizowany622647
2021-05-16
13:28

zanonimizowany768165 Legend

📄

Dałem grze jeszcze jedną szansę, zauważyłem że jest to gra twórców Legend - Hand of God, który był niezłym RPGiem i dość krótkim jak na standardy gatunku.

To co doskwiera grze to powtarzalność - łazimy po tych samych metalowych korytarzach baz (czasem opuszczonych, czasem będących własnością jakieś korporacji), ubijamy tych samych przeciwników padających w ten sam sposób. Na krótkie sesje niezła ale dłuższe - już nie bardzo. W grze są powtarzalne misje których poziom trudności oceniamy przez wynagrodzenie. Co jest ważne by nie wylądować w misji gdzie dostaniemy mizerną ilość XP.

Grałem strzelcem który wyglądał jak połączenie Nicolasa Cage'a z JC Dentonem. Do wyboru mamy różne bronie ale tylko 2-3 były użyteczne.
Najlepszy jest miotacz ognia, nie trzeba celować i można strzelać przez ściany ale tylko wtedy gdy przeciwnicy wyświetlają się za ścianami. W innym przypadku nie robi nic.
Szkoda że Johnson nie ma umiejętności przyśpieszającej odnawianie energii w broni plazmowej czy miotaczu, te +50% w znajdowanych broniach to nadal za mało. Coś na wzór regeneracji PSI u jednej z postaci.
Niestety umiejętności z drzewka dla miotacza ognia nie podnoszą obrażeń, widać bug którego nie naprawili :/
Strzelba jako jedyna dostała umiejętność aktywną, w zamian za parę HP dostajemy boosta obrażeń. Sama broń niezła ale każda animacja pompki przykleja nas w miejscu a w tej grze bieganie jest najlepszą metodą na przeżycie, dlatego nie wybrałem wojownika - walka kontaktowa to coś co wolałem unikać za wszelką cenę.
Pistolety beznadziejne, karabiny niezłe ale podobnie jak strzelba - koniecznie jest zbieranie pasywnych statów zwiększających szybkość ataków.

Warto na ostatnią misję wbić 25 poziom i więcej - Johnson dostaje bullet time który zmienia starcia w niezłą rozróbę.
Co jest ważne bo w ostatniej misji nie mamy dostępu do naszego transportera więc nie da się zapakować na niego apteczek po które wracalibyśmy co jakiś czas.

Komentarz: zanonimizowany768165

GRYOnline.pl:

Facebook GRYOnline.pl Instagram GRYOnline.pl X GRYOnline.pl Discord GRYOnline.pl TikTok GRYOnline.pl Podcast GRYOnline.pl WhatsApp GRYOnline.pl LinkedIn GRYOnline.pl Forum GRYOnline.pl

tvgry.pl:

YouTube tvgry.pl TikTok tvgry.pl Instagram tvgry.pl Discord tvgry.pl Facebook tvgry.pl