Encyklopedia Gier Top Gry Daty premier Beta testy Screeny Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS4 PS3 Xbox One Xbox 360 Switch Andro iOS

Roguelike - Gry Zręcznościowe PC Windows

Wielka Encyklopedia Gier GRYOnline.pl

Gry z gatunku zręcznościowe o tematyce roguelike na platformę PC Windows ułożone według popularności.

Gry zręcznościowe. Gatunek wymagający szczególnej sprawności manualnej. Produkcje te inaczej zwane są grami arcade. Głównym zadaniem gracza jest dotarcie do wyznaczonego celu lub pokonanie przeciwników, wykazując się przy tym sprawnym kontrolowaniem prowadzonej postaci lub pojazdu. Zręcznościówki zazwyczaj pozbawione są fabuły lub występuje ona w postaci szczątkowej. Do tej kategorii należą m.in. popularne platformówki.

Po premierze 24 Przed premierą 3
PC
Zręcznościowe
roguelike
Czas
Terraria
Terraria

Zręcznościowe 16 maja 2011

Opracowana przez niezależne studio Re-Logic sandboksowa gra platformowa, określana jako dwuwymiarowa wersja popularnego Minecrafta. Rozgrywka nie ma określonego celu, a zadaniem graczy jest dowolne kształtowanie otaczającego ich, losowo generowanego świata. Przystępując do zabawy, dysponujemy jedynie kilkoma prostymi narzędziami, które pozwalają nam na kopanie i pozyskiwanie surowców, ścinanie drzew i wznoszenie prostych budowli. W miarę postępów rozgrywki, dzięki rozbudowanemu systemowi rzemiosła, odkrywamy coraz lepsze narzędzia, pozwalające na konstruowanie zaawansowanych budowli, a także walkę z zamieszkującymi świat potworami. Lista możliwości jest niezwykle długa i ogranicza ją w zasadzie wyłącznie wyobraźnia samych graczy. Terraria pozwala na zabawę w pojedynkę, jednak w toku rozgrywki możemy połączyć siły z innymi graczami, zyskując w ten sposób cennych sprzymierzeńców, z pomocą których łatwiej będzie nam uporać się z coraz trudniejszymi wyzwaniami.

Enter the Gungeon
Enter the Gungeon

Zręcznościowe 5 kwietnia 2016

Opracowane przez debiutujące, amerykańskie studio Dodge Roll oryginalne połączenie klasycznego dungeon crawlera z dynamiczną, dwuwymiarową strzelaniną. W grze Enter the Gungeon wcielamy się w postać bohatera, który w poszukiwaniu legendarnej, potrafiącej zmieniać przeszłość broni, wyrusza w podróż na odległą planetę. Aby osiągnąć swój cel, protagonista musi zbadać tytułową, antyczną świątynię, w której czeka na niego cała masa niebezpieczeństw oraz innych niespodzianek. Całą akcję oglądamy w klasycznym widoku z góry, a naszym zadaniem jest eksploracja kolejnych, losowo generowanych poziomów świątyni. Na drodze spotykamy licznych przeciwników oraz bossów, a także różnego rodzaju sklepy oraz przyjaźnie nastawione postacie, które pomagają nam w przygodzie. Zastosowany w grze system walki wzorowany jest na typowych strzelaninach z gatunku twin-stick shooter, a podczas starć oprócz sporego arsenału broni i gadżetów, możemy również wykorzystywać elementy otoczenia.

Unrailed!
Unrailed!

Zręcznościowe marzec 2020 (wczesny dostęp od 9 września 2019)

Kooperacyjna zręcznościówka z elementami gier typu roguelike i time management, w której grupa graczy czuwa nad pociągiem przemierzającym generowane proceduralnie lokacje. Ich zadaniem jest poszukiwanie surowców do tworzenia szyn, po których jedzie skład pozostający w ciągłym ruchu. Unrailed! opracowano z myślą o multiplayerowej zabawie.

The Binding of Isaac
The Binding of Isaac

Zręcznościowe 28 września 2011

Zrealizowana na modłę produkcji roguelike, zręcznościowa strzelanina z elementami RPG, opracowana przez znaną z gry Super Meat Boy niezależną ekipę Team Meat. W grze wcielamy się w tytułowego Isaaca i przemierzamy kolejne losowo generowane podziemia, których struktura przypomina nieco pierwsze tytuły spod znaku The Legend of Zelda. Na każdym z poziomów czekają na nas zastępy przeciwników, wymagający bossowie, a także klasyczne zagadki logiczne, do których rozwiązania potrzebujemy np. monet, bomb, kluczy lub specjalnych kart. W grze zrezygnowano z typowego dla gier RPG systemu zdobywania doświadczenia. Na siłę naszej postaci wpływ wywierają specjalne wzmocnienia broni czy magiczne artefakty, które możemy nabyć w sklepach lub znaleźć w specjalnych skrzyniach oraz ukrytych pomieszczeniach. Dzięki możliwości łączenia elementów ekwipunku, wraz z postępami fabuły nasza staje się coraz potężniejsza. Rysunkowa oprawa gry nawiązuje do prostych zręcznościówek z epoki 8-bitowców.

The Binding of Isaac: Rebirth
The Binding of Isaac: Rebirth

Zręcznościowe 4 listopada 2014

Rozszerzona wersja popularnej produkcji niezależnej, która ukazała się w 2011 roku staraniem niezależnego studia Team Meat. Odświeżeniem gry we współpracy z twórcami oryginału zajęło się nieco bardziej doświadczona ekipa Nicalis. Pod względem mechaniki rozgrywka nie uległa większym zmianom, oferując losowo generowane poziomy, które przemierza tytułowy Isaac, rozwiązując proste zagadki i eliminując potwory oraz bardziej wymagających bossów. Zasadniczą różnicę w stosunku do wykonanego w technologii flash pierwowzoru, stanowi zupełnie nowy silnik graficzny, dzięki któremu gra zyskała znacznie lepszą oprawę oraz szereg innowacji, które ze względu na ograniczenia technologiczne nie znalazły się w oryginale. Autorzy odtworzyli całą zawartość gry macierzystej oraz dwóch rozszerzeń DLC, uzupełniając to garścią nowości. W grze pojawia się także po raz pierwszy lokalny tryb kooperacji, pozwalający na wspólną zabawę 2 graczy przy jednym ekranie.

Terraria: Otherworld
Terraria: Otherworld

Zręcznościowe prace wstrzymane

Druga odsłona popularnej sandboksowej platformówki, opracowanej przez Andrew Spinksa i jego niezależne studio Re-Logic. W grze określanej mianem „dwuwymiarowego Minecrafta” otrzymujemy możliwość nieograniczonego kształtowania losowo generowanego świata oraz tworzenia przy pomocy systemu craftingu szeregu przydatnych narzędzi, obiektów użytkowych i budowli. Terraria 2 posiada zbliżoną, oldskulową oprawę oraz podobną mechanikę jak pierwowzór, choć w grze pojawia się ogromna ilość zmian oraz nowości, których autor nie zaimplementował w pierwszej odsłonie serii. Przede wszystkim do dyspozycji graczy oddano nieskończoną ilość światów, z których każdy reprezentuje nieco inny typ biomu np. leśny, arktyczny, pustynny czy księżycowy. Modyfikacji uległ także system rozwoju postaci, znajdowania i tworzenia przedmiotów, a także sam interfejs gry. Rozgrywka koncentruje się tradycyjnie na współpracy wielu graczy, dzięki której można wspólnie wznosić budowle czy też walczyć z napotkanymi potworami.

Spelunky 2
Spelunky 2

Zręcznościowe 2020

Kontynuacja popularnej platformówki, w której gracz wciela się w tytułowego grotołaza. Jego zadaniem jest eksploracja generowanych losowo podziemi, w których można znaleźć tak nieprzebrane skarby, jak i niezliczone pułapki oraz groźnych przeciwników.

Spelunky HD
Spelunky HD

Zręcznościowe 8 sierpnia 2013

Spelunky HD to, stworzona przez Dereka Yu i jego studio Mossmouth, gra logiczna, której głównym bohaterem jest grotołaz. Kierując jego poczynaniami, gracze odwiedzają losowo generowane podziemia pełne zarówno skarbów, jak i wymyślnych pułapek i niebezpiecznych przeciwników. Edycja HD została wzbogacona o nowe, wcześniej niedostępne elementy.

Rogue Legacy
Rogue Legacy

Zręcznościowe 27 czerwca 2013

Old-schoolowa, dwuwymiarowa gra zręcznościowa z elementami RPG, nawiązująca do popularnych w czasach komputerów 8-bitowych gier roguelike. Przemierzamy losowo generowane komnaty zamku, eliminując czyhających na nas przeciwników oraz rozmaite pułapki. W przypadku śmierci kontynuujemy grę od nowa, wybierając jednego z trzech naszych potomków.

The Binding Of Isaac: Afterbirth
The Binding Of Isaac: Afterbirth

Zręcznościowe 30 października 2015

Opracowany przez studio Nicalis obszerny (bo przewidziany nawet na 200 godzin rozgrywki) dodatek DLC do gry The Binding of Isaac: Rebirth, wymagający do działania podstawowej wersji gry. Afterbirth wprowadza szereg nowinek, w tym zupełnie nową strefę finałową z nieznanym wcześniej bossem i zakończeniem. Sama mechanika rozgrywki nie zmieniła się jednak zupełnie, tak więc mamy tu ponownie do czynienia ze zręcznościówką typu roguelike, gdzie eksplorując losowo generowane lokacje, odkrywamy rozmaite sekrety i walczymy z napotkanymi przeciwnikami. Zabawę uprzyjemnia zaś dodatkowa zawartość w postaci nowej grywalnej postaci - Lilith, nowych przeciwników i bossów, niedostępnych wcześniej przedmiotów, wyzwań i pomieszczeń, a także lekko zmieniony interfejs i rozszerzona ścieżka dźwiękowa. W grze pojawił się również kolejny tryb zabawy o nazwie Greed Mode, polegający na podejmowaniu wielkiego ryzyka w zamian za niedostępne standardowo nagrody.

The Binding of Isaac: Afterbirth+
The Binding of Isaac: Afterbirth+

Zręcznościowe 3 stycznia 2017

Drugi dodatek do gry The Binding of Isaac: Rebrith, opracowany przez studio Nicalis. Rozszerzenie wprowadza dziesiątki unikalnych przedmiotów tworzących niekiedy zaskakujące kombinacje, nowe monstra czekające na pokonanie i opisujący je specjalny bestiariusz, a także bonusowe pokoje składające się na przepastny labirynt. Ponadto, add-on zawiera wyższy poziom trudności oraz dodatkowy rozdział historii, a całości dopełnia kolejna grywalna postać i pięć unikalnych wyzwań. Najważniejszą nowinką The Binding of Isaac: Afterbirth+ są jednak wbudowane narzędzia modderskie, dzięki którym można swobodnie modyfikować najważniejsze elementy gry i tworzyć elementy ekwipunku, stwory, postacie, a nawet całe kampanie oraz warianty rozgrywki.

Trash Sailors
Trash Sailors

Zręcznościowe 2020

Polska gra action-adventure z elementami survivalu i roguelike’a, w której wcielamy się w żeglarzy przemierzających zatopiony świat w poszukiwaniu skrawka suchego lądu. W Trash Sailors można grać w pojedynkę, jednak tytuł przygotowano z myślą o dwuosobowej kooperacji.

EarthNight
EarthNight

Zręcznościowe 3 grudnia 2019

Dwuwymiarowa gra zręcznościowa z elementami roguelike, należąca do gatunku tzw. endless runnerów. Jej akcja toczy się w przyszłości, w której ogromne smoki zaatakowały Ziemię, zmuszając ludzi do ucieczki w kosmos. Dwójka bohaterów, 14-latka i bezrobotny fotograf, postanawia wrócić na rodzimą planetę, aby rozprawić się z potężnymi gadami.

Dungeon Souls
Dungeon Souls

Zręcznościowe 2 grudnia 2016

Gra akcji typu roguelike dungeon crawler wyprodukowana przez dwie niewielkie ekipy – Lamina Studios oraz Mike Studios. Podczas zabawy wcielamy się w śmiałków (m.in. barbarzyńca, rycerz, łucznik i złodziej) przemierzających lochy zamieszkiwane przez rozmaite potwory oraz nawiedzane przez potężną istotę zwaną Redeemer. Naszym celem na każdym poziomie jest aktywowanie portalu, przez który przedostajemy się dalej. Zadanie nie jest łatwe, gdyż wszystkie lokacje generowane są losowo. Misję ułatwiają nieco znajdywane lub kupowane przedmioty, wpływające na cechy naszego podopiecznego. Dodatkowo podczas zabawy zdobywamy doświadczenie przekładające się na lepsze statystyki bohatera. Produkcję cechuje wysoki stopień trudności. Sprawy nie ułatwia system permanentnej śmierci, sprawiający, że po porażce tracimy wszystko i zaczynamy rozgrywkę od nowa. Dungeon Souls przeznaczone jest tylko do zabawy w trybie single player.

Vagante
Vagante

Zręcznościowe 22 lutego 2018

Osadzona w fantastycznym świecie, dwuwymiarowa platformówka z elementami roguelike, która charakteryzuje się dużą liczbą możliwości i różnorakich elementów rozgrywki, a także wysokim poziomem trudności.

DragoDino
DragoDino

Zręcznościowe 20 czerwca 2017

Hybryda platformówki i produkcji typu roguelike, w której wcielamy się w tytułowego smokodinozaura. W trakcie zabawy w DragoDino przemierzamy etapy generowane proceduralnie, omijamy pułapki i walczymy z przeciwnikami, których rozmieszczenie ulega zmianie po każdorazowym wyczerpaniu zapasu żyć.

Flame Over
Flame Over

Zręcznościowe 28 maja 2015

Opracowana przez studio Laughing Jackal gra zręcznościowa z elementami roguelike. Podczas zabawy wcielamy się w rolę Blaze’a Carruthersa – londyńskiego strażaka, którego zadaniem jest powstrzymanie pożaru szalejącego w jednym z wieżowców. W tym celu musi on pokonać szesnaście kondygnacji budynku i wyeliminować napotykane zagrożenia przy pomocy gaśnicy oraz strażackiego toporka. Zaletą Flame Over jest niewątpliwie losowe generowanie poziomów, dzięki czemu za każdym podejściem spotykamy na swojej drodze zupełnie nowe przeszkody. W walce z szalejącym pożarem nasz bohater musi zmierzyć się z wieloma niedogodnościami i uciekającym czasem: gdy on pokonuje kolejne piętra, ogień stale rozprzestrzenia się, obejmując kolejne przedmioty. Zadania nie ułatwia też fakt, że otoczenie jest w pełni zniszczalne, co w trakcie zabawy generuje kolejne utrudnienia. W walce z żywiołem pomocne okazują się jednak nabywane w trakcie eksploracji moce oraz przedmioty, czasowo wspomagające proces gaszenia.

Ring Runner: Flight of the Sages
Ring Runner: Flight of the Sages

Zręcznościowe 9 lipca 2013

Zręcznościowa strzelanina z elementami cRPG, stworzona przez niezależne studio deweloperskie Triple.B.Titles. Akcja toczy się w przestrzeni kosmicznej. Gracz wciela się w rolę bohatera, który po wszczepieniu tajemniczego implantu mózgu i związanej z tym amnezji stara się odkryć prawdę o swoim pochodzeniu oraz przeznaczeniu. Gra oferuje kilka wariantów zabawy, w tym tryb wieloosobowy z opcjami rywalizacji bądź kooperacji.

TumbleSeed
TumbleSeed

Zręcznościowe 3 maja 2017

Gra zręcznościowa typu roguelike, opracowana przez zespół niezależnych deweloperów: Benedicta Fritza, Grega Wohlwenda, Joela Corelitza, Davida Laskey'a oraz Jennę Blazevich. Gracz trafia do fantastycznego, bajkowego świata, który przemierza w skórze tytułowego nasionka. Zadaniem, jakie czeka na wykonanie, jest wspinaczka na szczyt wysokiej góry w celu uratowania domu przed czyhającym na niego zagrożeniem. Rozgrywka w TumbleSeed polega na przemierzeniu pięciu zróżnicowanych, generowanych proceduralnie krain – na odwiedzenie czeka dżungla, pustynia czy choćby starożytne świątynie. Bohater turla się po znajdującej się u dołu ekranu platformie, której przeciwległe końce przesuwamy w górę i w dół, sprawiając, że omija on pułapki i przeciwników. Protagonista nie jest jednak bezbronny – do jego dyspozycji oddano 30 umiejętności specjalnych. Cechą charakterystyczną gry jest oryginalna, psychodeliczna stylistyka oraz mieniąca się feerią barw, dwuwymiarowa oprawa graficzna. Przygodzie towarzyszy natomiast specjalnie skomponowany soundtrack, plasujący się na pograniczu nurtów trance oraz ambient.

Steredenn
Steredenn

Zręcznościowe 1 października 2015

Side-scrollowa strzelanina, opracowana przez niezależny zespół Pixelnest Studio. Gracz zasiada za sterami statku kosmicznego, a zadaniem, jakie czeka na wykonanie, jest eliminacja kolejnych fal przeciwników. Na naszej drodze stają zarówno występujący w ilościach hurtowych oponenci, których pokonanie nie nastręcza większych trudności, jak i mniej liczni bossowie, wymagający opracowania skutecznej taktyki bojowej. W Steredenn nie jesteśmy bezbronni, a pilotowany przez nas statek możemy wyposażyć w 35 rodzajów broni oraz 25 ulepszeń, do których dostęp otrzymujemy w toku rozgrywki. Poza standardowym wariantem zabawy, gdzie kolejne poziomy generowane są proceduralnie, w grze zaimplementowano system codziennych wyzwań oraz specjalny tryb Areny, oparty na starciach z bossami zrealizowanych w formie 1 na 1. Całość okraszono dwuwymiarową, rozpikselowaną oprawą graficzną, a zmaganiom towarzyszy szybka, intensywna muzyka.

Not the Robots
Not the Robots

Zręcznościowe 12 grudnia 2013

Zręcznościowa skradanka z elementami gier logicznych i roguelike. Poruszamy się bezimiennym robotem po wnętrzu biurowca, gdzie w losowo generowanych pokojach mamy za zadanie zjadać elementy wyposażenia. Haczyk polega na tym, że biurowiec wypełniony jest uzbrojonymi robotami patrolowymi oraz rozmaitymi pułapkami, zaś pochłaniane przez nas meble to jednocześnie najlepsza ochrona przed wzrokiem strażników i śmiertelnymi promieniami laserów.

99 Levels to Hell
99 Levels to Hell

Zręcznościowe 19 lutego 2014

Klasyczna dwuwymiarowa platformówka w stylu roguelike. Podczas rozgrywki przemierzamy tytułowe 99 poziomów piekła, aby stoczyć ostateczną walkę z szatanem. Do dyspozycji mamy tylko jedno życie, a co 10 poziomów czeka na nas wymagający mini-boss. Po jego pokonaniu odblokowujemy specjalny skrót, dzięki któremu w wypadku śmierci nie musimy zaczynać całej zabawy od początku.

20XX
20XX

Zręcznościowe 16 sierpnia 2017

20XX to dwuwymiarowa gra platformowa w stylu starych odsłon serii Mega Man. Tytuł wyróżnia się od konkurencji m.in. systemem permanentnej śmierci i losowo generowanymi poziomami. Gra jest dziełem małego studia Batterystaple Games.

Eagle Island
Eagle Island

Zręcznościowe 11 lipca 2019

Platformówka 2D w stylistyce pixel art. W Eagle Island wcielamy się w chłopca, któremu w podróży przez ptasi świat towarzyszy wytresowana sowa - pomoc zwierzęcia wykorzystujemy, walcząc z przeciwnikami i rozwiązując zagadki. Tytuł został opracowany przez niezależne studio Pixelnicks.