
Data wydania: 17 grudnia 2023 Wczesny dostęp
Spin-off sieciowej strzelanki Escape from Tarkov – Arena korzysta z rozwiązań znanych z popularnego FPS-a, ale stawia przy tym na dynamiczne starcia kilkuosobowych zespołów na niewielkich, zamkniętych mapach.
Escape from Tarkov: Arena to pierwszoosobowa strzelanka nastawiona na rozgrywkę sieciową. W pierwotnym założeniu twórców ze studia Battlestate Games produkcja miała być dodatkowym trybem do Escape from Tarkov, z czasem jednak projekt ewoluował i rozrósł się do rozmiarów oddzielnej pozycji. Oba dzieła łączy ten sam świat, zbliżony model zabawy stawiający na realizm oraz współdzielony progres użytkownika.
W grze powracamy do tytułowego Tarkova, fikcyjnego rosyjskiego miasta, które stało się polem walki dwóch grup najemników pozostających na usługach rządu i korporacji TerraGroup. Tym razem jednak główną osią rywalizacji są starcia niewielkich oddziałów gladiatorów toczone na zamkniętych arenach. Organizowane przez tajemniczych Mistrzów zawody prowadzone są przez Gospodarza, dbającego o zadowolenie widzów.
Escape from Tarkov: Arena korzysta z szeregu rozwiązań znanych miłośnikom Escape from Tarkov, stawia przy tym jednak na bardziej kameralną, taktyczną rywalizację. Zmniejszenie liczby graczy, jak również pola działania, dodało oryginalnej rozgrywce więcej dynamiki. Dzięki zintegrowaniu obu wspomnianych tytułów zachowujemy cały progres (w tym odblokowane umiejętności czy bronie), nie zależnie od tego, przy której pozycji aktualnie spędzamy czas.
Wśród oferowanych trybów znajdziemy turniej (Shootout), który rozegramy w pojedynkę bądź we współpracy z jednym lub dwójką użytkowników. Poza nim możemy również wziąć udział w drużynowych starciach z przeciwnikami sterowanymi przez sztuczną inteligencję (Overrun), próbie przejęcia konkretnych punktów na mapie (Teamfight) oraz klasycznym deathmatchu (Last Hero). Warto wspomnieć, że Escape from Tarkov: Arena wykorzystuje nasze poczynania w meczach rankingowych do wyszukiwania rywali o podobnym poziomie, dzięki czemu wszystkie pojedynki powinny stanowić odpowiednie wyzwanie.
W grze dostępny jest arsenał, modyfikacje oraz przedmioty zaczerpnięte z Escape from Tarkov, znajdziemy w niej również alternatywne wersje popularnych lokacji. Zmagania toczyć będziemy m.in. w tartaku, centrum handlowym Equator czy Bay5, czyli portowym magazynie niegdyś należącym do TerraGroup Lab.
Autor opisu gry: Krzysztof Kałuziński
Platformy:
PC WindowsPolskie napisy
Producent: Battlestate Games
Wydawca: Battlestate Games
Ograniczenia wiekowe: 18+
Sieciowa strzelanka Escape from Tarkov od studia Battlestate Games ma zadebiutować w pełnej wersji w 2025 roku. Planowane jest też udostępnienie gry na Steamie.
gry
Maciej Gaffke
22 kwietnia 2025 16:27
Gamescom 2023 przyniósł nam pierwszy gameplay z gry Escape from Tarkov: Arena, czyli pobocznej odsłony cyklu, która dynamiką starć przypomina serię Call of Duty.
gry
Marcin Przała
27 sierpnia 2023 11:50
Wymagania sprzętowe gry Escape from Tarkov: Arena:
PC / Windows
Minimalne wymagania sprzętowe:
Intel Core i3 2.4 GHz / AMD Phenom II 2.6 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GTX 560 lub lepsza, Windows 7/8/10 64-bit.
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Intel Core i7 3.2 GHz / AMD FX 3.6 GHz, 16 GB RAM, karta grafiki 2 GB GeForce GTX 960 lub lepsza, Windows 7/8/10 64-bit.
Zwijam_Dywan Legionista
Bardzo kiepski system dzwiękowy, który znacznie utrudnia ustalenie pozycji przeciwnika.
Desync.
Bradzo niezbalansowana rozgrywka. Gracze są dopasowywani na podstawie rangi, których jest 4.
System rozwoju praktycznie nieistnieje, co prawda wbijamy poziomy postaci, ale nic na ten moment nie znaczą.
Jedynie ulepszamy presety, których jest 5 czy 6 kategorii.
Presety wyposażenia levelujesz na zasadzie drzewka, musisz grać danym presetem, by odblokować następny, który po nim jest i tak dalej, im dalej tym lepszy sprzęt możesz zakupić. Gracz, który wyleveluje wystarczająco mocno i wciąż posiadający range początkową, czyli D+, będzie posiadał o wiele mocniejsze wyposażenie niż gracze z początkowym sprzętem.
Każdy mecz wygląda niemalże identycznie i gra nudzi się bardzo szybko.
Poza rozbudowanym systemem leczenia, unikalnym użytkowaniem broni oraz zasadami rozgrywki, tarkov arena nie oferuje nic co by było wartę pieniedzy, które za nią chcą.
Ta gra wciąż jest daleko w tyle za konkurencją.
Do tego oszustów jest w tarkovie pełno.
Najpewniej będzie to kolejna nieukończona gra studia BSG.
mrsz Chorąży
Gierka przypadła mi do gustu i szczerze polecam.
Na początek lore. Większość gier podchodzi do tego na zasadzie "Jest wojna, ty jesteś żołnierzem, idź się bij". Tutaj walki toczone są dla rozrywki i to podczas wojny. Areny są zbudowane w zniszczonych lokacjach, z tego co akurat było pod ręką. Z bardziej profesjonalnych rzeczy - ekrany z których odczytamy punktację, czy liczbę graczy w grze. To bardzo klimatyczne podejście, szczególnie że podczas gry nie wystarczy wcisnąć na chwilę "Tab", żeby sprawdzić stan, a szukać na prawdziwej mapie ekranu z którego dowiesz się czy zostałeś na planszy sam, i ilu wrogów jeszcze żyje. Do tego komentujący spiker, którego głos dochodzi z faktycznie rozmieszczonych głośników, więc słychać kierunek. Gracze oznaczeni opaskami na jedno ramię, co czasem powoduje niechciany friendly fire.
Co do desynców i cziterów - na tyle mi się w życiu udało że nie muszę zwalać swoich porażek na czynniki zewnętrzne, więc nie doświadczyłem tego problemu, mimo słabego internetu. Warto dodać że jest tutaj kill cam, a po śmierci włącza się "kamera" innych graczy i można podpatrzeć jak grają. Po tych 50 meczach nie miałem szansy widzieć jak ktoś wprost cheatuje.
Największą zaletą kill cam jest możliwość wyciągnięcia wniosków z własnej gry. W zwykłym tarkovie umierałem i zastanawiałem się dlaczego. Tutaj uzyskałem odpowiedzi ("Bo wystajesz jak wielki bałwan, nie chowasz, nie sprawdzasz zakątków itd."). Za to kamera graczy z drużyny pozwala prześledzić wprost jak grają dobrzy gracze z dobrymi rezultatami i próbować zastosować je w swoich rozgrywkach.
Komentarz o rozwoju Zwijam_Dywan polecam zignorować, bo przeczy sam sobie w komentarzu. Owszem, poziomy nic nie znaczą, ale nie to jest tutaj rozwojem. Chodzi o presety właśnie i na tym poziomie bardzo czuć progres. Latając w pancerzu i wypasioną Mką masz znacznie większe szanse niż przeciwnik bez pancerza i z podstawową bronią w singlu.
Jest kilka rzeczy które nie działają - np. system rankingu i matchowania rozgrywek, ale to jednak nadal początek.
Jest to na pewno bardzo dobra pozycja dla ludzi którzy w zwykłym tarkovie mają problem z PVP i gear fear (czyli ja :D). .